Vege1994 Skrevet 21. juli 2015 Del Skrevet 21. juli 2015 (endret) Hei. Vis 4.stk. basselementer skal i en portet kasse, og hvert av elementene skal ha 40.L, må da kassen være på 160.L totalt? Eller gjør det ikke noe om kassen er på 150.L for eks.? Og må jeg ha 4.stk. 3" porter vis hver og en skal ha hversin i spesifikasjonen? I mitt tilfelle skal hvert av elementene ha 38,21.L pr.stk. Og annbefales med 3" port. Pr. Stk. Jeg har 4.stk. 10" subwoofere. Dette skal forresten i bil. Håper noen kan hjelpe meg litt her Takker for all hjelp Mvh vegard isdahl. Endret 21. juli 2015 av Vege1994 Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Disse målene, hvor har du fått de ifra?? Det beste er å regne ut en kasse etter elementenes spesifikasjoner... En bassreflekskasse (portet kasse) må være nøyaktig laget, volumet i kassa og størrelsen på rørene skal være riktig. Så hvis produsenten sier 38.8 liter pr.stk, og du velger å følge det, så må du lage kassa på 155,2 liter, og 4 stk porter etter produsentens anbefalinger... Du må da bruke EN monoforsterker til alle 4 subene. Hvis du derimot bruker feks WinIsd til å regne ut kasse til dette, så kan du prøve deg frem med mindre/større kasse og ferre/større rør osv Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 ALLE høytalere bør ha egen kasse, men de kan dele porter 4 i samme kasse med 4 porter høres ut som et misslykket prosjekt Tror du bør google rundt litt å se hva andre har gjort Sier ikke at det er umulig, bare enormt vanskelig å få det til å spille bra Mange år siden jeg bygde kasse og leste meg opp på emnet, men jeg endte ihvertfall opp på lukket kasse med elementet innover da det tok minst plass Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Så lenge kassa er riktig, og rørene er riktig (tar 10min å regne ut) så kan det fint være en stor kasse på 4 elementer, men det krever at alle elementene får nøyaktig den samme effekten. Når det er sagt, så vil en kasse på 150+ liter være stor, og sikkert kreve endel avstivere for å bli stiv nok, så da kan man like godt dele kassa i 4 deler med skillevegger. Man hvordan 2 høyttalere i hver sin kasse, kan dele port, det må du forklare Zpeed Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 24. juli 2015 Del Skrevet 24. juli 2015 Så lenge kassa er riktig, og rørene er riktig (tar 10min å regne ut) så kan det fint være en stor kasse på 4 elementer, men det krever at alle elementene får nøyaktig den samme effekten. Når det er sagt, så vil en kasse på 150+ liter være stor, og sikkert kreve endel avstivere for å bli stiv nok, så da kan man like godt dele kassa i 4 deler med skillevegger. Man hvordan 2 høyttalere i hver sin kasse, kan dele port, det må du forklare Zpeed F.eks. http://d3d71ba2asa5oz.cloudfront.net/32001234/images/qbass12__1.jpg Finnes masse alternativer, bare det beste eksemplet jeg fant ved et raskt google søk Lenke til kommentar
Vege1994 Skrevet 24. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2015 (endret) Hei. Takk for svar. Kassen ble endelig ferdig i går. Det ble en stor kasse på ca.150.L men en såkalt slotport. Klesset sammen kassen koblet på og skrudde i subbene. Eg ble ganske fornøyd og overasket over resultatet subbene er såkalte Marquant 10" subber fra Jula!! Kjøpte 2 stk. Til å begynne med på tull for de var så billige (249kr) snakkret sammen en kasse kjapt og gud hjelpe meg kor overasket eg ble! Gav de 800W og jaggu tok de imot. Og måtte derfor prøve med 4 på 1200W. Har ikkje fått testet det skikkelig enda da men det skal gjøres i dag Cossiemk1: målene sto i spesifikasjons bladet eg fikk med subbene. Alle 4 subbene er på 4 ohm, så paralellkoblet de til 1 ohm og koblet de på monoforsterkeren min ja Tok noen bilder. (Beklager mørket, ble sent ferdig ) Endret 24. juli 2015 av Vege1994 Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 24. juli 2015 Del Skrevet 24. juli 2015 Hei. Takk for svar. Kassen ble endelig ferdig i går. Det ble en stor kasse på ca.150.L men en såkalt slotport. Klesset sammen kassen koblet på og skrudde i subbene. Eg ble ganske fornøyd og overasket over resultatet subbene er såkalte Marquant 10" subber fra Jula!! Kjøpte 2 stk. Til å begynne med på tull for de var så billige (249kr) snakkret sammen en kasse kjapt og gud hjelpe meg kor overasket eg ble! Gav de 800W og jaggu tok de imot. Og måtte derfor prøve med 4 på 1200W. Har ikkje fått testet det skikkelig enda da men det skal gjøres i dag Cossiemk1: målene sto i spesifikasjons bladet eg fikk med subbene. Alle 4 subbene er på 4 ohm, så paralellkoblet de til 1 ohm og koblet de på monoforsterkeren min ja Tok noen bilder. (Beklager mørket, ble sent ferdig ) Så da har du regnet ut den porten til en 150 liter kasse og 4 sånne suber?? Eller bare lagde du en random slisseport? Lenke til kommentar
Vege1994 Skrevet 24. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2015 Jada, brukte en nettkalkulator for slotport kassen ble kanskje ikkje 100% nøyaktig på mål men første gang eg har laget en subkasse så er ganske fornøyd men har et annet problem nå. Subbene spiller ikkje likt. Sub nr.1 spiller mest, mens 2 og 3 spiller betraktlig mindre og nr. 4 spiller nesten ikkje. Noe ideer på ka det kan være? Eneste eg kan tenke meg er at det er forskjellige lengder på kablene til hver sub. Men skjønner ikkje koffor det skal ha noe å si men. Det eg har gjort er at eg har 1 stk. Terminal for kablene, og så har eg koblet alle plus fra subbene innpå plus på terminalkontakten og det samme med minus. Og derifra koblet fra terminal til forsterker. Noe idéer? Takk for svar Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 24. juli 2015 Del Skrevet 24. juli 2015 Jada, brukte en nettkalkulator for slotport kassen ble kanskje ikkje 100% nøyaktig på mål men første gang eg har laget en subkasse så er ganske fornøyd men har et annet problem nå. Subbene spiller ikkje likt. Sub nr.1 spiller mest, mens 2 og 3 spiller betraktlig mindre og nr. 4 spiller nesten ikkje. Noe ideer på ka det kan være? Eneste eg kan tenke meg er at det er forskjellige lengder på kablene til hver sub. Men skjønner ikkje koffor det skal ha noe å si men. Det eg har gjort er at eg har 1 stk. Terminal for kablene, og så har eg koblet alle plus fra subbene innpå plus på terminalkontakten og det samme med minus. Og derifra koblet fra terminal til forsterker. Noe idéer? Takk for svar Det hørtes noe rart ut ja... Pøv å byttom på sub 1 og 4 da, så ser du om det blir samme da Lenke til kommentar
Vege1994 Skrevet 24. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2015 Takk, det skal eg gjøre ka vis det blir det samme eller vis det bytter til 4? Lenke til kommentar
Vege1994 Skrevet 25. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2015 Problem ble løst i dag! Alle ledninger må være likelang. Sånn ca. Hvertfall. Nå spiller alle 4 subbene. Steike for en god bass jula subber er virkelig å anbefale! Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. juli 2015 Del Skrevet 25. juli 2015 Problem ble løst i dag! Alle ledninger må være likelang. Sånn ca. Hvertfall. Nå spiller alle 4 subbene. Steike for en god bass jula subber er virkelig å anbefale! Tror min 12" rockford sub spiller fletta av dine 4 fra Jula.. Samme lengde har ikke noe å si så da var det heller dårlig kontakt en plass og har du alle 4 subbene på samme utgang? Så egentlig har du bare en sub Lenke til kommentar
Vege1994 Skrevet 25. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2015 urelevant ka du tror. Det har eg ikkje spurt om. Dessuten har du ingen peiling på kordan alt annet er som også spiler inn. I tillegg så koster sikkert den rockforden din flere tusen. Jula subbene koster 249kr pr stk. Og syns det er overaskende bra til prisen å være. Eg tviler ikkje på at 12" din spiler bedre, men det er så sinnsykt urelevant i denne tråden. Ikke? Har du testet at det ikkje har noe å si om man har ledninger til en sub på 20 cm og de andre fra 60 til 80? Ikke vet eg, la ihvertfall opp nye like lange ledninger og så bare virket det. Ka utgang? På forsterkeren? Nei Eg har 4 subber. Eg har koblet alle 4 + på + på terminalkontakten. Og alle 4 - på - på terminalkontakten. Med tanke på at alle subbene er på 4 ohm hver så blir det altså 1 ohm. Og så koblet det på forsterker. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. juli 2015 Del Skrevet 25. juli 2015 Hva slags tykkelse har du på høyttalerkablene? De må være bra tynne skal du få så heftig demping på 60cm forskjell. Lenke til kommentar
Vege1994 Skrevet 25. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2015 5 mm2. Vet ikkje ka som gjorde det, men skiftet kabelsko og så kan hende det var det som gjorde det. Men alle kabelsko var skikkelig koblet til, så skjønner ikkje ka annet enn lengden på ledningene som gjorde det. Det er i allefall i orden, og eg e fornøyd. Takk for all hjelp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå