Gå til innhold

God laptop skjerm.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Windows: https://prisguiden.no/produkt/dell-xps-13-9343-7275-232015

Sinnsykt bra maskin. Egentlig ingenting negativt å si om denne. Den er omtrent like stor som macbook air 11, men har likevel 13" skjerm. Finnes i mange konfigurasjoner slik at du kan få akkurat så mye kraft som du trenger. Finnes også med og uten touch, begge skjermene har utsøkt kvalitet. Versjonen uten touch har ca. 12 timers batteritid ved vanlig bruk (ikke spill og krevende programmer).

Mac: http://www.apple.com/no/macbook-pro/specs-retina/

Her velger du den størrelsen, ytelsen og prisen som passer best for deg. Alle har god skjerm og opptil 10/9 timers batteri på 13/15 tommeren.

Begge disse valgene er supre. Velg først OS som du liker best, deretter velger du konfigurasjonen du trenger. Si fra om du trenger hjelp til å vite hva slags konfigurasjon du trenger.

Du presenterte ikke noe budsjetts begrensning. Derfor presenterte jeg de laptoppene jeg mener er best som har 10 timers batteri og god skjerm.

Lenke til kommentar

Windows: https://prisguiden.no/produkt/dell-xps-13-9343-7275-232015

Sinnsykt bra maskin. Egentlig ingenting negativt å si om denne. Den er omtrent like stor som macbook air 11, men har likevel 13" skjerm. Finnes i mange konfigurasjoner slik at du kan få akkurat så mye kraft som du trenger. Finnes også med og uten touch, begge skjermene har utsøkt kvalitet. Versjonen uten touch har ca. 12 timers batteritid ved vanlig bruk (ikke spill og krevende programmer).

Mac: http://www.apple.com/no/macbook-pro/specs-retina/

Her velger du den størrelsen, ytelsen og prisen som passer best for deg. Alle har god skjerm og opptil 10/9 timers batteri på 13/15 tommeren.

Begge disse valgene er supre. Velg først OS som du liker best, deretter velger du konfigurasjonen du trenger. Si fra om du trenger hjelp til å vite hva slags konfigurasjon du trenger.

Du presenterte ikke noe budsjetts begrensning. Derfor presenterte jeg de laptoppene jeg mener er best som har 10 timers batteri og god skjerm.

Takk for svar.

Jeg har rimelig god peiling på data, og har stasjonær gamer, server og HTPC, så jeg trenger ingen hjelp med hardware(burde kanskje spesifisert det i posten). Jeg har derimot ikke peiling på laptop skjermer, så må man opp i den prisklassen for å få en god skjerm?

Det jeg trenger er en rimelig laptop med behagelig skjerm, SSD kommer jeg til å bytte til selv(har ett par liggende). Helst 15 tommer eller større, budsjett ca 4000,-

Lenke til kommentar

Ingen 15 tommere med god skjerm i den prisklassen dessverre. Du må nok opp på asus sin n5xx serie før skjermene begynner å bli gode.

Alle maskinene til rundt 4k har en haug med kompromisser. Som regel er skjermen et av de komponentene som nedprioriteres for å kunne putte inn mer ram og bedre cpu. Skjermene pleier å være elendig i denne prisklassen. Det nytter ikke å se etter oppløsning heller. Det er ikke den lave oppløsningen som har hovedskyld i at skjermen er dårlig.

Lenke til kommentar

Lenovoen har jo ganske mye bedre CPU så tror det hadde blitt den.

Ingen av disse har skjerm som skiller seg noe særlig ut uansett.

Skjermen på Asusen har litt vel lav lysstyrke etter min smak. Spesielt dårlig i godt belyste rom, men fungerer helt greit ellers.

Edit: Men altså, 10 timers batteritid kan du bare glemme :p

Endret av Strato
Lenke til kommentar

Jeg har dessverre lite erfaring med Lenovo. Vi solgte ikke dette merket der jeg jobbet.

Jeg har dermed bare sett den på salgssted, har ikke testet den. Asusen har en ganske treg CPU, prøv i det minste å finn en tilsvarende Asus med i5 i stedet :)

Lenke til kommentar

Det viktige for deg er nok da å velge en laptop med IPS skjerm. Ikke hvilket merke den har eller cpu type. Både Dell XPS og Mac har IPS skjermer.

De andre har simple TN skjermer med elendig oppløsning og jeg kan ikke fatte at du setter de som kandidater til den forklarte bruken (10!timer i strekk med studier)

Men man får det man betaler for heter det. IPS utstyrte laptopper er en god del dyrere. 1366 TN paneler er enkle og koster lite i sammenlikning.

Her er en fin liste med laptops fra Anandtech som oppsummering av 2014.

http://www.anandtech.com/show/8791/best-highend-laptops-holiday-2014

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg har dessverre lite erfaring med Lenovo. Vi solgte ikke dette merket der jeg jobbet.

Jeg har dermed bare sett den på salgssted, har ikke testet den. Asusen har en ganske treg CPU, prøv i det minste å finn en tilsvarende Asus med i5 i stedet :)

Får gå innom en butikk å sjekke:)

Den er ikke så treg Intel Pentium N3540, får 157 poeng i cinebench R15, noe som holder i massevis for meg. Har også en TDP på 7,5W noe som betyr liten varmeutvikling => lite viftersus => lengere batteritid.

Intel Core i5 4210U har TDP på 15W.

Lenke til kommentar

Det viktige for deg er nok da å velge en laptop med IPS skjerm. Ikke hvilket merke den har eller cpu type. Både Dell XPS og Mac har IPS skjermer.

De andre har simple TN skjermer med elendig oppløsning og jeg kan ikke fatte at du setter de som kandidater til den forklarte bruken (10!timer i strekk med studier)

Men man får det man betaler for heter det. IPS utstyrte laptopper er en god del dyrere. 1366 TN paneler er enkle og koster lite i sammenlikning.

Her er en fin liste med laptops fra Anandtech som oppsummering av 2014.

http://www.anandtech.com/show/8791/best-highend-laptops-holiday-2014

Jeg har kommet til samme konklusjon(Det er IPS som gjelder), men har ikke råd til å ut med over ti lapper for en laptop.

Mener du at det er samma hvaslags TN skjerm man kjøper? Er det ingen TN modeller som utmerker seg?

Lenke til kommentar

Her er en fin liste med laptops fra Anandtech som oppsummering av 2014.http://www.anandtech.com/show/8791/best-highend-laptops-holiday-2014

Jeg har kommet til samme konklusjon(Det er IPS som gjelder), men har ikke råd til å ut med over ti lapper for en laptop.

Mener du at det er samma hvaslags TN skjerm man kjøper? Er det ingen TN modeller som utmerker seg?

Nei jeg har dessverre ikke det , det er til og med dårlige 1920x1080 TN skjermer.

Spør OC-Freak , han har reviewet/testet mange laptopper og har skjerm som et sjekkpunkt.

Ellers er Notebookcheck et fint sted å sjekke dette. Og du må se på selgerenes tekniske detaljside eller produsenten for paneltype , og det er vel ikke opplyst annet enn som LED med TN og hvilken oppløsning det er.

Lenke til kommentar

http://www.expert.no/data-og-nettbrettbaerbar-pc/asus-n551jm-cn095h-156-laptop/p/32465/?utm_source=prisguide&utm_medium=cpc&utm_campaign=product

Denne har god skjerm til å være TN. Det synes i alle fall jeg.

Har testet den side om side med mange laptopper fra 2000-7000 kr. Den skiller seg ut ved at den er varmere i fargene, mye skarpere og har vesentlig sterkere lysstyrke. I tillegg er den matt :) :) :) og så er den jo 1080p da...

Det må sies at det finnes "gode" TN paneler, men de vil aldri bli fargekorrekte og vil alltid slite med dårligere innsynsvinkler. Det betyr at en skjerm med TN egner seg dårlig til bildebehandling, men fungerer greit til vanlig bruk. Dette med innsynsvinkler bryr jeg meg ikke like mye om på en så liten skjerm med greie justeringsmuligheter, men det blir litt subjektivt egentlig.

Lenke til kommentar

... muligens fordi den IKKE har TN? ;)

Asus N551JM har en IPS skjerm fra samsung med modellnr SDC324C (Eller faktisk en PLS skjerm, som er samsung sitt navn på teknologien siden det er LG som har patent på IPS, så samsung måtte kalle det noe annet - men teknologien er lignende LG sin IPS og blir derfor stort sett kalt IPS uansett fordi folk da vet hva de får).

Asus N551JM har en av de beste skjermene på markedet, den har MEGET god fargegjengivelse og dekker hele 100% av sRGB profilen og rundt 65-70% av Adobe RGB. I tilleg har den god kontrast, ikke best men likevel langt over snittet. Den har også svært høy lysstyrke, jeg bruker den stort sett bare rundt 30% lysstyrke.... sier vel en del.

Gode skjermer finner man også i Acer nitro Black edition (LG IPS skjermer, også gode skjermer men med noe lavere fargegjengivelse enn samsung).

Om skjermkvalitet er førsteprio så er Asus N551JM ett av de absolutt beste valgene. Selv QHD/4k skjermer har sjelden like god fargegjengivelse.

IPS er generelt en forsikring mot å få en dårlig skjerm, klart, det finnes dårlige IPS skjermer, men de er sjeldne - omtrent like sjeldne som gode TN skjermer nå i 2015!

De fleste gode TN skjermene er utgåtte modeller og FHD TN skjermene som man ofte får nå er AUO36ED (Lenovo Y50, Lenovo Z50, mange asus modeller med FHD skjerm (G551JX, G550JK osv) eller CMO15C4 (Lenovo Y50 og noen asus modeller), Disse vil jeg karakterisere som direkte DÅRLIGE. Innsynsvinklene er så dårlige at fargene ser blasse ut i hjørnene om man sitter midt forran skjermen, kontrasten er lav, og ofte er lysstyrken lav (rundt 200CDM).

Endret av OC-Freak
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bra innspill OC!

Jeg har alltid syntes at skjermen var dritbra, men når jeg så på prisguide sto det TN, men syntes jeg ville trekke den frem uansett.

Dumme meg som stoler på prisguide.

Det er værre motsatt, har funnet et par modeller listet som IPS på prisjakt som kun har TN. Har rapportert feilene til prisjakt når jeg har sett de.

Toshiba bruker noen helt ok IPS FullHD skjermer i noen av sine rimeligere L50 modeller f.eks http://www.prisjakt.no/product.php?p=3231558eller http://www.prisjakt.no/product.php?p=3231534 eller http://www.prisjakt.no/product.php?p=2879739 ) - så det er mulig å finne brukbare IPS skjermer i rimeligere modeller også. Problemet er at når man kjøper vet man aldri eksakt hvilken skjerm man får siden de fleste produsentene bruker skjermer fra forskjellige leverandører - så det er alltid en risiko. Asus N551JM har KUN Samsung SDC324C så vidt jeg vet, derfor er det spesielt lett å trekke fram denne om noen er på utkikk etter god skjerm spesifikt.

Skal jeg trekke frem en modell med ganske dårlig IPS skjerm så vil jeg si Lenovo Flex 2 15 (eks: http://www.prisjakt.no/product.php?p=3011278), jeg har IKKE testet denne selv, men verdiene målt av notebookcheck er heller skuffende: 215cd/m i max gjennomsnittlig lysstyrke, 332:1 i kontrast og skuffende 51% sRGB fargedekning. Du får fremdeles fordelene med gode innsynsvinkler, men ellers..... nei heller kjedelige greier og dårligere enn flere TN skjermer.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Hei igjen TS.

Hadde jeg vært deg ville jeg lagt i litt ekstra og gått for en n551. Du får en laptop med super skjerm, knallbra byggkvalitet og veldig bra komponenter. Dette er en maskin du lett kan ha som bruksmaskin i 5+ år. Min erfaring er at maskiner til rundt 3-4000 blir mer eller mindre utdatert/utslitt på 2 år...

Så dersom du har penger til det ville jeg heller gått for asusen :)

Lenke til kommentar

Takk till alle for svar! Har desverre vert borte fra dataen en stund, grunnet bra vær, og har ikke fått fulgt med. Noe dårlig da det er jeg som startet den.

@OC-Freak; Veldig informativ lesning, setter virkelig pris på slikt. Det er alltid noen her som har ekstra peiling(på diskusjon.no).

Disse lenovoene du mener, har de alle IPS eller kan man risikere og få en TN skjerm siden de har forskjellige levrandører.

Videre  bør det være mulig å kjøpe billig laptop og bytte selv? finne en på ebay.

@Strato Ja jeg sikler mer og mer på en god/dyr laptop fks denne asusen, men skal jeg kjøpe nå er det ikke penger tii det :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...