Gingahpowah Skrevet 21. juli 2015 Del Skrevet 21. juli 2015 Hallo, jeg har satt opp min Zyxel multimodem fra Telenor slik at den skal fungere kun som et modem. Jeg har koblet opp ruteren (Airport Extreme) og jeg får nett, problemet er at multimodemet fortsatt fungerer som en ruter, selv om den er i bridge mode. Jeg har lest litt omkring, men finner ingen løsning. Noe av det jeg leste er at 'Internet' lampen på Zyxelen skal skru seg av/være rød når den er satt i bridge mode, dette skjer ikke her. Når jeg hadde koblet opp en gamlere ruter for noen måneder siden, på den samme Zyxel boksen ble 'Internet' lampen rød og alt fungerte som det skulle, kunne kun koble meg til nett via den eksterne ruteren. Jeg mener jeg gjorde alt helt likt når jeg satte opp Apple sin ruter. Jeg har prøvd å tilbakestille Zyxelboksen og gjenta oppsettet av bridge mode, men får samme resultat. Her er en screenshot av 'Broadband' innstillingene: http://puu.sh/j7gd8/f2fa5b3c5d.png Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 21. juli 2015 Del Skrevet 21. juli 2015 Kanskje velge riktig interface? Bridge ADSL.. Lenke til kommentar
Gingahpowah Skrevet 21. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2015 Når jeg bridger ADSL så har jeg ingen internett tilkobling i det hele tatt, jeg prøvde også å bridge både VDSL og ADSL, samme resultat. Jeg tilbakestilte boksen mellom hvert forsøk. Jeg må bridge VDSL for å få nett, men det slår ikke av ruterfunksjonen hos Zyxel. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 21. juli 2015 Del Skrevet 21. juli 2015 Hva slags modus står Eplet ditt i? Lenke til kommentar
Gingahpowah Skrevet 21. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2015 (endret) Antar du mener DHCP og NAT, akuratt nå står den i default som er: Av (bromodus). Prøvde å bruke DHCP og DHCP + NAT, men da sa den noe om at en annen enhet konfigurer DHCP og NAT innstillingene, antar at den mente Zyxelen Endret 21. juli 2015 av Gingahpowah Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 21. juli 2015 Del Skrevet 21. juli 2015 Når Zyxelen er bridget, må du ha en router med DHCP og NAT bak. Hvis Eplet ditt står i AP modus, så har du ingen enhet på nettet ditt som gjør noen ting.. Du må ha aktiv router.. Sett Eplet til å fungere som router Lenke til kommentar
Gingahpowah Skrevet 21. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2015 Meldingen jeg får er "Dobbel NAT Denne basestasjonen har en privat IP-adresse for Ethernet-WAN-porten. Basestasjonen er koblet til en enhet eller et nettverk som bruker NAT til å levere private IP-adresser. Endre Airport-basestasjonen fra å bruke DHCP og NAT til bromodus" Jeg får i tillegg ikke koblet meg til internet når jeg bruker disse innstillingene. Hvis jeg velger kun DHCP får jeg melding om at det er ingen DNS servere tilkoblet og får heller ikke koble meg på nett når jeg skriver inn DNS servere Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 21. juli 2015 Del Skrevet 21. juli 2015 Legg ut noen bilder av oppsettet ditt... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 21. juli 2015 Del Skrevet 21. juli 2015 Hvilken fw har routermodemet ditt? Lenke til kommentar
Gingahpowah Skrevet 23. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2015 Hvilken fw har routermodemet ditt? V3.11(BLN.18) Legg ut noen bilder av oppsettet ditt... Kabelen som kobler Zyxelen og Airporten sammen går fra den første LAN-porten på Zyxelen til Airportens WAN-port. Vil du at jeg skal legge ut bilder av det fysiske oppsettet, eller screenshots av Zyxelens/Airportens konfigurasjons sider? Lenke til kommentar
Gingahpowah Skrevet 23. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2015 Av både Airport og Zyxel? Og hva vil du at jeg skal inkludere? Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 (endret) Begge deler ja.. Relevant informasjon - Interfacene i Zyxelen, WAN oversikt i Eplet, IP info etc.. Endret 23. juli 2015 av ChrisCo Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Ville startet med å oppgradere til http://stup.telenor.net/firmwares/cpe-zyxel-p2812hnuf3/311BLN19D0.bin, det kan være en bug i 18, siden 19 kom så fort etterpå. Lenke til kommentar
Gingahpowah Skrevet 23. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2015 (endret) Etter firmware oppgraderinga ser broadband siden min slik ut: http://puu.sh/j9JxC/733ac45ae0.png Det er en ny ADSL tilkobling med IPoE som sier den er default gateway Mulig den var der før oppgraderinga også, bare at den kom ikke opp før idag, jeg var dum og sjekket ikke før jeg oppgraderte Skal jeg resete Zyxelen til fabrikk og gjennomføre bridgen på nytt? Endret 23. juli 2015 av Gingahpowah Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Bare bridge alle interfacene... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 (endret) Dersom du har ADSL med IPoE (mest vanlig de siste årene, mot PPPoE tidligere), holder det å bridge den. Endret 23. juli 2015 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Gingahpowah Skrevet 23. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2015 (endret) Jeg tilbakestilte Zyxelen til fabrikk. Før jeg bridger er både VDSL og ADSL i PPPoE, og det er 1 ADSL og 1 VDSL. Etter at jeg bridger VDSL, går VDSL over til IPoE og jeg får en ny ADSL linje som er også IPoE. Begge ADSL linjene står i routing modus, skal jeg bridge IPoE ADSL linjen? Å bridge alle interfacene gir meg ingen tilgang til nett, som jeg påpekte litt tidligere Endret 23. juli 2015 av Gingahpowah Lenke til kommentar
Gingahpowah Skrevet 23. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2015 (endret) Jeg også prøvde å slå på trådløs på Zyxel boksen og koble meg på. Jeg kan koble meg på, men får ikke koble meg på internett ved bruk av det. Så det er ihvertfall framgang. Å bytte til DHCP og NAT på Airport funker fortsatt ikke Endret 23. juli 2015 av Gingahpowah Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 (endret) Så kom med noen bilder av konfigen på Zyxelen og Eplet da.... At du ikke får nett når du har bridget korrekt interface, sier seg selv... Da er det ingen aktiv router som hverken router eller NAT'er... 99% sikkert at når dette skjer, så er Eplet ditt i feil operasjonsmodus... Endret 23. juli 2015 av ChrisCo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå