Gå til innhold

Venter på oppkjøring, kan jeg kjøre moped?

Anbefalte innlegg

Mistet lappen etter å ha kjørt 76 i 50 for litt over 3 mnd siden, sperrefristen har nå gått ut, jeg har tatt teorien til klasse B og venter på oppkjøring. Hadde A1 og mopedlappen i 2.5 år før jeg mistet lappen. Siden prøvetiden var over på disse klassene, vil det bety at jeg nå har lov til å kjøre enten lett-mc eller moped, eller får jeg ikke tilbake de klassene før jeg har tatt oppkjøring til klasse B?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sålenge du ikke har sperrefrist på noe lenger, vil jeg tro du ihvertfall kan kjøre moped. Ta kontakt med SVV å hør, da får du sikkert ett midlertidig førerkort

Edit: Evt må du ta mopedteoriprøva på nytt da

Endret av daruu
Lenke til kommentar

Det følger av vegtrafikkloven § 24 første ledd at den som skal føre motorvogn må ha førerrett og førerkort for vedkommende gruppe motorvogner. Norsk tohjuls moped er førerkortpliktig, jfr. førerkortforskriften § 12-4. 

Når man blir ilagt straff etter vegtrafikkloven taper man samtidig "retten til å føre førerkortpliktig motorvogn" i en viss periode, jfr. vegtrafikkloven § 33. Du mister med andre ord ikke bare førerretten for en spesifikk klasse, men for alle klasser som krever førerkort. Det er imidlertid bare de klasser du spesifikt må kjøre opp i på nytt som du ikke får tilbake når tapsperioden er utløpt. 

Så, oppsummeringsmessig: Du kan kjøre A1 og AM (men du må ha et fysisk førerkort) når tapsperioden er utløpt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...