AdNauseam Skrevet 26. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2015 (endret) Takker for øvrige svar og erfaringer. Saken er litt på vent, men skal ta en nærmere titt på det og ta det derfra. Har bestemt meg for å ikke gå opp uten åndsvern ihvertfall, dumt å ta en slik sjanse som potensielt kan koste mer enn det er verdt. TS. Tror du lager et veldig "styr", over noe som trolig ikke er noe problem. Kanskje du burde forklare hvor dette er og legge ut bilder av det. Det hjelper oss andre med komme med kvalifisete anntagelser og eventuelle tips. Er du på "tuppa", kan du kjøpe deg ei vanlig stømaske, når du skal ta bildene. Jeg har håndtert mange materialer, som det har vært noe asbest i. Også før det var værne utstyr å få. Skjært såkalt asbest plater/kanaler, m.m., alla spesielle brannplater i forbindelse med brannmur, etternitt plater til utv. vegg, og til utv. tak, til kanaler, pernittplater, m.m. Og dette på 70 tallet og uten værne utstyr. Og flere ganger asbest tråd (tetting rundt brannrør, til pipe) på 60 og 70 tallet. Hvis dette virkelig er asbest, bør værneytstyr brukes når det fjærnes. Men du trenger ikke værnutstyr, for å se på det. Men værneutstyr for å se på det er unødvendig ja, asbest er bare farlig når det støver... Jeg gjør research slik at jeg er klar til handle om jeg konstanterer at dette er asbest. Styr er det ikke, da jeg har lært mye nyttig uansett, og det er en plass andre kan få råd om samme tema. Det er i lukeåpningen til loftet, så det blir automatisk trekk når det åpnes, jeg tar dermed ikke sjanser, det ville jeg ha angret veldig på om det faktisk var grunn til å være så varsom som jeg er. Jeg ønsker å leve et langt liv med muligheten til å være i fysisk aktivitet, og issues med pusten har jeg allerede, så kols har jeg ikke tenkt meg! det er tross alt vanskelig å gjøre "alt riktig" og slurvete blir man uansett. Er mye sannhet i det, enten det skyldes slurv eller feilsteg. I forbindelse med en annen undersøkelse i senere tid har jeg vert inne på røntgen av lunger, jeg nevnte da asbest, men røntgenlege så INGEN tegn til asbestfibre i noen av lungene mine! Min far har tidligere jobbet MYE med asbest, og han lever enda! De gamle karene sto tross alt på sirkelsaga og skjærte opp asbestplater så støvkorna fauk rundt de! Vær smart, og forsiktig så går det fint! Kan de se så små partikler på røntgen? :oSom sagt så kommer symptomene flere tiår senere, og underveis til dess vil jeg tro du vil kunne få en degradering i f.eks. pusteevne. Så det er uansett greit å være sikker, selv om det kan gå fint. Før alle blir hysteriske, bør det vel sjekkes ut hva dette er! Jeg tviler sterkt, på at dette er asbest. Uansett hva dette er, så er ikke dette rein asbest! Og da det ennå IKKE er klarlagt hva dette er, så er det vel bare å vente med saneringsrådene, til det er behov for det. En trenger vel ikke værneutstyr, for å se på det og ta bilder! Noen hundrelapper? Til en opplysning så løper jeg ikke rundt i bokseren og skriker i hysterianfall, det er bare snakk om forhåndsregler. Jeg liker å gjøre ting grundig. Hvis dette viser seg å ikke være asbest (som det tyder på), så er det ihvertfall en fin tråd for andre som kommer i situasjonen.Du kan få maske og briller til under tusenlappen, men jeg tenker jeg like gjerne kan kjøpe heldekkende, noe skikkelig, som jeg kan bruke senere også. Har hatt bruk for sånn før, kommer nok til å få bruk for det igjen. Sikkerhet er viktig, helsen din er en portal til opplevelser og et rikt liv. Endret 26. juli 2015 av AdNauseam 2 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 Hvis dette viser seg å ikke være asbest (som det tyder på), så er det ihvertfall en fin tråd for andre som kommer i situasjonen. Jepp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå