Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Oppdaget asbest etter boligkjøp - regler, håndtering etc.?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg (*tror jeg) har asbest. Ikke kult. 

Jeg vet lite om det, så håper noen har erfaring eller kunnskap å dele. Jeg kjøpte som sagt boligen og oppdaget isolasjonsasbest (ser litt bomullsaktig ut). Jeg lurer på om dette er noe som skulle ha vært opplyst om, og at jeg derfor kan sende reklamasjon til eierskifteforsikringen. Det er både omstendelig og kostbart å kvitte seg med asbest, ikke minst kritisk mtp. at det er farlige greier.

Så, er dette noe som skulle ha vært opplyst om? Andre råd om asbest? Er det noe jeg er pålagt å gjøre?

:)

Hvis jeg får bekreftet at det er asbest, så skal jeg prøve å lage en infopost om dette, har allerede gjort en del research rundt dette, se nedover i tråden.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Det er jo ikke sikkert selger visste dette heller om vedkommende ikke har bygget huset.

Det er vanlig med asbestplater og asbestisolasjon i eldre hus.

Burde kjøper ha sjekket før han kjøpte?

Burde kjøper ha visst at isolasjon fra byggeår kan være asbest?

Selger kan jo ikke lastes for at du velger å bygge om huset og dermed må kvitte deg med avfall.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har et hus fra 60-tallet, og har funnet asbest flere steder, som i ventilasjonskanaler i eternitt, som asbesteduker i flere lag sammen med metallplater under topp-platen på håndmurte peiser med åpen innsats, og som gasbind mellom innsats og murstein i samme peisene (oppdaget ved demontering).  Hvor er det du finner asbest i form av bomullsaktig isolasjon? Hvor gammelt er huset? Eneste jeg har funnet i mitt hus fra 60-tallet som er bomullsaktig er gammel glassvatt (englehår), og det er ikke asbest.

Asbest er ufarlig så lenge det får være i fred. Når du jobber med det, er det støvet som er farlig. Dersom det ikke er mye, kan du fjerne det selv. Bruk en sprayflaske med vann, og dynk materialet slik at det ikke støver når det behandles. Brett/fold materialet forsiktig sammen, og legg det i en plastposes som tapes igjen. Legge dette i enda en plastpose som tapes igjen, merk dette med ASBEST og lever til gjenbruksstasjonen som spesialavfall. Her står det litt info: http://www.folloren.no/asbest-og-eternitt.5295726-299521.html

Lenke til kommentar

Jeg har et hus fra 60-tallet, og har funnet asbest flere steder, som i ventilasjonskanaler i eternitt, som asbesteduker i flere lag sammen med metallplater under topp-platen på håndmurte peiser med åpen innsats, og som gasbind mellom innsats og murstein i samme peisene (oppdaget ved demontering). Hvor er det du finner asbest i form av bomullsaktig isolasjon? Hvor gammelt er huset? Eneste jeg har funnet i mitt hus fra 60-tallet som er bomullsaktig er gammel glassvatt (englehår), og det er ikke asbest.

Asbest er ufarlig så lenge det får være i fred. Når du jobber med det, er det støvet som er farlig. Dersom det ikke er mye, kan du fjerne det selv. Bruk en sprayflaske med vann, og dynk materialet slik at det ikke støver når det behandles. Brett/fold materialet forsiktig sammen, og legg det i en plastposes som tapes igjen. Legge dette i enda en plastpose som tapes igjen, merk dette med ASBEST og lever til gjenbruksstasjonen som spesialavfall. Her står det litt info: http://www.folloren.no/asbest-og-eternitt.5295726-299521.html

Du burde jo anbefale verneutstyr som korrekt åndedrettsvern, tyvexdrakt og støvbriller mens du er i gang med å beskrive fjerningsmetode. Det er asbest det snakkes om, uansett hvor lite det er.
Lenke til kommentar

Først må du ha riktig analyse at det virkelig er asbest. ;)

Så klart. :) Er ikke 100 % sikker. Men de jeg har snakket med tror også det er asbest. Må se på det nærmere, men synes det er dumt å sjekke dette uten beskyttelse, du ser rett inn i isolasjonen, og det er trekk på stedet.

Rockwool er også bomullsaktig :)

identify-asbestos-attic-insulation.jpg

Asbest kommer i flere utgaver enn den merket der, men det er vanskelig å skille asbest fra andre typer isolasjon for noen som ikke er drevne.

Er ikke Rockwool. :) Men heller ikke slik som på bildet over.

Hva slags type bolig er det? Hvor gammelt er bygget?

Rekkehus, 1957.

Det er jo ikke sikkert selger visste dette heller om vedkommende ikke har bygget huset.

Det er vanlig med asbestplater og asbestisolasjon i eldre hus.

Burde kjøper ha sjekket før han kjøpte?

Burde kjøper ha visst at isolasjon fra byggeår kan være asbest?

Selger kan jo ikke lastes for at du velger å bygge om huset og dermed må kvitte deg med avfall.

Det har vært i familien til selger siden byggeår. Men om selger (som da var barn når boligen ble bygget visste sikkert ikke noe om dette.

Kjøper (meg) kunne sjekket, men kjøper hadde ikke tilstrekkelig kunnskap om temaet ved kjøpetidspunkt. :)

Jeg ble fortalt at det er spesielle regler rundt asbest, og at dette skal opplyses om ved salg. Det vil isåfall være en forsikringssak.

Jeg har et hus fra 60-tallet, og har funnet asbest flere steder, som i ventilasjonskanaler i eternitt, som asbesteduker i flere lag sammen med metallplater under topp-platen på håndmurte peiser med åpen innsats, og som gasbind mellom innsats og murstein i samme peisene (oppdaget ved demontering).  Hvor er det du finner asbest i form av bomullsaktig isolasjon? Hvor gammelt er huset? Eneste jeg har funnet i mitt hus fra 60-tallet som er bomullsaktig er gammel glassvatt (englehår), og det er ikke asbest.

Asbest er ufarlig så lenge det får være i fred. Når du jobber med det, er det støvet som er farlig. Dersom det ikke er mye, kan du fjerne det selv. Bruk en sprayflaske med vann, og dynk materialet slik at det ikke støver når det behandles. Brett/fold materialet forsiktig sammen, og legg det i en plastposes som tapes igjen. Legge dette i enda en plastpose som tapes igjen, merk dette med ASBEST og lever til gjenbruksstasjonen som spesialavfall. Her står det litt info: http://www.folloren.no/asbest-og-eternitt.5295726-299521.html

Det er i åpningen til et loft, mulig det er glassvatt (ligner), mulig det er mer av dette andre steder.

Takk for tipset, har lest litt om hvordan og kommer til å legge ut det jeg finner ut hvis dette viser seg å være asbest. Så langt vet jeg at jeg trenger vernedrakt, plasthansker, støvler og øye- og munnbeskyttelse (med tilstrekkelig spesifikasjon). Vanlige tøymunnfiltre er ikke nok sies det, fordi fibrene er så små at de går igjennom, og på sidene. Åpningene ved håndledd og ankel teipes.

Har også hørt du kan levere opptil 400 gram gratis, før var det svindyrt å kvitte seg med asbest, men det er nok endret for at folk ikke skal grave det ned eller bare kaste det i søppla.

Du burde jo anbefale verneutstyr som korrekt åndedrettsvern, tyvexdrakt og støvbriller mens du er i gang med å beskrive fjerningsmetode. Det er asbest det snakkes om, uansett hvor lite det er.

Tyvek-drakt? Vet du noe som spesifikasjoner som kreves? Jeg har bare funnet drakter av merket M3. Men skal se om jeg finner informasjon om standarder og sertifiseringer som kreves for asbest-håndtering.

I første omgang burde du vel kontakte nokon som kan bekrefte om det faktisk er asbest?

Ja, må jo være sikker.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Har også hørt du kan levere opptil 400 gram gratis, 

Lenken jeg la inn viser at man kan levere 25 kg asbest på "min" gjenbruksstasjon. For så store mengder bør man vurdere å bruke fagfolk uansett.

Lenken sier videre "Du finner sannsynligvis asbest på steder hvor det er varmegang. I tillegg kan det være asbest i linoleumsiser, gulvavrettingsmasse, takplater, dører, ventilasjonskanaler, blomsterkasser, bygningsplater og i takrenner." Dette er ingen uttømmende liste, men isolasjonsmateriale er ikke nevnt her.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Det jeg har funnet ut er at fibrene kan være så små som 0,2 micron i bredden og 5 micron i lengden.

3M 4520 og 4540 engangsdrakter er ifølge produsenten laget for asbestos-håndtering.

3M 6000-serie masker.

Dette fås hos Felleskjøpet, men sikkert andre steder også.

Vanlige støvmasker er ikke tilstrekkelig fordi partiklene er så små at de går igjennom, også fordi masken ikke er helt tett rundt kantene. Asbestos kan også penetrere huden, så man må dekke seg helt opp. Halv- eller helfjesmasker er nødvendig. Er man usikker søker man på produktnavnet og skriver asbestos bak.

"Disposable coveralls rated

type 5, category 3 (prEN ISO 13982-1)

or the equivalent meet this performance

requirement."

Kilde: http://multimedia.3m.com/mws/media/981474O/3m-asbestos-safety-solutions-brochure-pdf.pdf

Så for min del kjøper jeg 3M 6800 heldekkende maske, og engangsdrakter fra felleskjøpet. Jeg kjøper også en pakke tykke gummihansker (100 pk) (alternativt bare et par tykke gummihansker). Men tror bare jeg har engangshanske og gartnerhansker over, slik at asbestosen ikke penetrerer gummihansken (fibrene er skarpe). Så teiper jeg håndledd, og ankler med duct-tape. Bruker støvler og heldekkende maske. Brukes halvdekkende maske må du ha ordentlige briller som hindrer partikler å komme inn uansett, du vil ikke ha dette i øynene.

Det er viktig å teipe dører og åpninger og dekke innsiden med plast, og ha god ventilasjon. Vanlige støvsugere kan ikke brukes, fordi filtrene ikke er gode nok, og du vil ende opp med å spre asbesten rundt. Industistøvsugere bør anvendes med tilstrekkelig HEPA-filter. Som nevnt, fukt asbesten, men ikke med høyt trykk (da virvler du opp partikler i luften). Bruk sprayflaske og spray et stykke ifra.

Jeg fant også asbest test kit på eBay, greit å vite for folk som er usikker.

På et forum er det en kar som sier han jobber med asbestsanering (saneringsbransjen) og hevder du skal ha minimum klasse P3-filter. Jeg tror du kan kjøpe P3-filter til 3M 6000-serie masker. Tror kanskje det følger med også, men er ikke helt sikker på dette.

Nyttig side?: http://www.health.gov.au/internet/publications/publishing.nsf/Content/asbestos-toc~asbestos-key-handle

Dette er det jeg har funnet ut, hvis noen andre vet mer eller har noe de vil legge til så settes det pris på.

PS: Andre kilder er ikke nevnt, da det er en ganske stor liste av nettsider jeg har vært gjennom.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Hva om det ble brukt som brannhemmende vegg mot nabo?

Jeg ga beng, knuste en asbestpeis med slegge, lever enda.

Det er ikke her jeg har funnet det, men man vet aldri. :O Kanskje det er asbest på skilleveggen.

Skadesymptomer fra asbest merkes etter mange, mange år. Tror jeg leste 15 år. Så jeg tar ingen sjanser. :) Er dette asbest, så har jeg garantert pustet noe av dette inn allerede.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Tyvek-drakt? Vet du noe som spesifikasjoner som kreves? Jeg har bare funnet drakter av merket M3. Men skal se om jeg finner informasjon om standarder og sertifiseringer som kreves for asbest-håndtering.
Jeg har bare brukt drakter i forbindelse med oljeopprydning, men kan ikke tenke meg at M3-draktene ikke er egnet til fjerning av asbest. Det er jo for å unngå primær og sekundær kontaminering, ergo at du ikke drar med deg støvet av site og f.eks. inn i bolig. Hør gjerne med et saneringsfirma hva de bruker. Spør også om hvilke støvmasker som er anbefalt, med kullfilter etc.

Sitter på Spanias dårligste nettlinje, så gidder ikke å undersøke spec.

Edit: Så etterpå at du har gjort research. Bra jobba. Høres helt korrekt ut med teiping, briller og maske. Kjør på.

Endret av WonderStivi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

TS. Tror du lager et veldig "styr", over noe som trolig ikke er noe problem. Kanskje du burde forklare hvor dette er og legge ut bilder av det. Det hjelper oss andre med komme med kvalifisete anntagelser og eventuelle tips.

Er du på "tuppa", kan du kjøpe deg ei vanlig stømaske, når du skal ta bildene.

Jeg har håndtert mange materialer, som det har vært noe asbest i. Også før det var værne utstyr å få. Skjært såkalt asbest plater/kanaler, m.m., alla spesielle brannplater i forbindelse med brannmur, etternitt plater til utv. vegg, og til utv. tak, til kanaler, pernittplater, m.m. Og dette på 70 tallet og uten værne utstyr. Og flere ganger asbest tråd (tetting rundt brannrør, til pipe) på 60 og 70 tallet.

Hvis dette virkelig er asbest, bør værneytstyr brukes når det fjærnes. Men du trenger ikke værnutstyr, for å se på det. :)

Endret av Friluftskar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sikkerhet er viktig, så for all del ta dine forhåndsregler. Vi byttet et tak på et uthus forrige sommer, der takplater var laget av asbest. Det var tørt, og sol. Takplatene knakk, smuldra opp og støva mye. Brukte vernedress, og M3 maske. (dog usikker på om det var P3 men tror det). Brukte ca en 3-4 dager med bæring og behandling av asbest. Og vi var vel kanskje "medium" forsiktige, det er tross alt vanskelig å gjøre "alt riktig" og slurvete blir man uansett. 

I forbindelse med en annen undersøkelse i senere tid har jeg vert inne på røntgen av lunger, jeg nevnte da asbest, men røntgenlege så INGEN tegn til asbestfibre i noen av lungene mine! Min far har tidligere jobbet MYE med asbest, og han lever enda! De gamle karene sto tross alt på sirkelsaga og skjærte opp asbestplater så støvkorna fauk rundt de! Vær smart, og forsiktig så går det fint! 

Er du veldig usikker, få fagfolk til å ta jobben!

• Liker 1
Lenke til kommentar

At det har gått bra for mange betyr ikke at det går bra for TS...

Bare se på røykere, de fleste dør av alderdom, men risikoen er MYE større for å dø av kreft enn om man ikke røyker. 

Men værneutstyr for å se på det er unødvendig ja, asbest er bare farlig når det støver...

Selv brukte jeg forsvarets gassmaske når jeg fjernet litt asbest hjemme hos meg, men da var det bare snakk om biter av noen rør av den "ufarlige" typen asbest :)

Lenke til kommentar

Før alle blir hysteriske, bør det vel sjekkes ut hva dette er! Jeg tviler sterkt, på at dette er asbest.

Merkelig ting å kalle folk for hysteriske når man snakker om noe som kan være asbest. I verste tilfelle bruker TS noen hundrelapper på verneutstyr og plastposer.

Og generelt, mentaliteten om at "jeg har gjort det og tok ikke skade" er ikke annet enn idiotisk. Pust inn så mye asbeststøv du bare vil, men ikke oppfordre andre til å gi blaffen og utsette seg for risiko.

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

Merkelig ting å kalle folk for hysteriske når man snakker om noe som kan være asbest. I verste tilfelle bruker TS noen hundrelapper på verneutstyr og plastposer.

Uansett hva dette er, så er ikke dette rein asbest! Og da det ennå IKKE er klarlagt hva dette er, så er det vel bare å vente med saneringsrådene, til det er behov for det. En trenger vel ikke værneutstyr, for å se på det og ta bilder!

Noen hundrelapper? :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...