Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sikkerhet på hotell

Gjest Slettet-cvVoQz

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-cvVoQz

Hei!

Er på reise i Europa. Har fått et eget WiFi-passord og brukernavn som gjelder for 2 dager for rommet. Skulle i går bestille en ting på internett fra en https-sikret nettside og skrev inn kortinformasjon. Har jeg noe å frykte mtp. sikkerhet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det er alltid en risiko ved å benytte åpne  nettverk, men den er i praksis lav. Ville ikke tenkt for mye på det, men fulgt med belastninger gjort på kortet de nærmeste ukene.

Lenke til kommentar

Selv om du har fått eget brukernavn/passord for rommet ditt, så regner jeg med at du fortsatt er på samme nett som alle andre. Noen stor risk er det nok ikke å gjøre det du gjorde, men kan jo alltid være noen som sniffer litt på trafikken på sånne "åpne" nett.

Nå er det godt mulig jeg bare er paranoid (jobber i IT), men jeg logger meg alltid inn enten på VPN hjem eller til jobben når jeg er på "public" nett.

Jeg regner med at siden du bestillte fra osv, har en form for kryptering så det går nok fint. Hold bare et lite øye på nettbanken din for å se om du ser noen "rare" ting. En annen ting som også kan anbefales i slike situasjoner er å handle med mastercard eller paypal (der det er mulig).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-cvVoQz

Selv om du har fått eget brukernavn/passord for rommet ditt, så regner jeg med at du fortsatt er på samme nett som alle andre. Noen stor risk er det nok ikke å gjøre det du gjorde, men kan jo alltid være noen som sniffer litt på trafikken på sånne "åpne" nett.

Nå er det godt mulig jeg bare er paranoid (jobber i IT), men jeg logger meg alltid inn enten på VPN hjem eller til jobben når jeg er på "public" nett.

Jeg regner med at siden du bestillte fra osv, har en form for kryptering så det går nok fint. Hold bare et lite øye på nettbanken din for å se om du ser noen "rare" ting. En annen ting som også kan anbefales i slike situasjoner er å handle med mastercard eller paypal (der det er mulig).

Takk!

Ja, det hele foregikk på Siba.no.

Må også nevnes at transaksjonen aldri ble fullført, da Bank-id ikke ville fungere her nede. Det eneste jeg gjorde var å fylle ut kortinformasjonen min.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-cvVoQz

Har en eventuell hacker i så tilfelle tilgang på sparekontoen min, eller vil "tilgangen" kun strekke seg til brukskontoen tilknyttet kortet jeg oppga informasjonen om?

Lenke til kommentar

Har en eventuell hacker i så tilfelle tilgang på sparekontoen min, eller vil "tilgangen" kun strekke seg til brukskontoen tilknyttet kortet jeg oppga informasjonen om?

Det eneste som evt vil være på avveie er informasjonen du tastet inn, altså kortnummer til brukskonto osv. Men igjen, jeg tviler sterkt på at det har skjedd noe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-cvVoQz

Det eneste som evt vil være på avveie er informasjonen du tastet inn, altså kortnummer til brukskonto osv. Men igjen, jeg tviler sterkt på at det har skjedd noe.

Okei. Står aldri mange kronene der, så det skal nok gå bra uansett :) Jeg får krysse fingrene. Takk skal du ha!

Lenke til kommentar

Okei. Står aldri mange kronene der, så det skal nok gå bra uansett :) Jeg får krysse fingrene. Takk skal du ha!

Np

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...