Gå til innhold

Hva er forskjellen på disse iTelefonene? 5, 5S, 5C 6+ osv?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enkelt forklart er høyere tall = nyere modell.

Det lanseres én iPhone serie i året.

iPhone 5 ble lansert september 2012.

Oppfølgerne får som regel lagt til bokstaven S, så iPhone 5S ble lansert året etter, sammen med 5C. C står får color siden 5C har plastdeksel i forskjellige farger.

Alle 5-erne har fire tommers skjerm.

I fjor høst kom iPhone 6 med skjerm på 4,7 tommer. 6 Plus har 5,5 tommer skjerm, mobiler i denne klassen kalles ofte for "phablets" (phone + tablet) siden de nærmer seg mini-tablets i størrelse.

Nyere modeller har raskere prosessor og kraftigere grafikk, bedre kamera, osv.

iPhone 5S og oppover har innebygd fingeravtrykksensor i hjemknappen som kan brukes til å låse opp mobilen i stedet for PIN-kode / passord, samt laste ned / kjøpe apper.

Se liste på wikipedia over alle modellene.

Endret av Pey'J
Lenke til kommentar

Kjøp ho heller ein telefon som tåler å dette på bakken.

Nå er hun flink å ta vare på tingene sine, og uhellet med nåværende telefon var uforskyldt. 

Men er klart at om dette var en vannesak at de ble ødelagt så hadde det blitt en mer robust mobil på henne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-tDbelX

iPhone 5s er nok et godt valg, ja. Anbefaler dog å kjøpe et deksel til den. Ikke nødvendigvis støtbeskyttende, men f.eks. et plastdeksel slik at den holder seg så fin som mulig. Hvem vet, hvis den behandles pent kan den kanskje selges for tilnærmet innkjøpspris brukt om noen år. iPhones går generelt lite ned i verdi, utifra det jeg har sett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

5 og 5C har ganske lik HW, men ulikt utseende, 5C har plast bakside. 5 og 5S ser ganske like ut, men 5S har raskere HW og fingerprint sensor.

Lenke til kommentar

Nå varierer det jo voldsomt hva folk i denne alderen tenker og føler om deksler hva gjelder utseende, tykkelse osv.. Men en idé kan jo være å gå til anskaffelse av et litt mer oppegående og solid deksel som vil beskytte en hel del ved uhell. Spesielt Lifeproof og Otterbox har jo noen skikkelige som gjør en hvilken som helst iPhone mer solid enn 99% av alt annet du finner på markedet.

Om disse blir noe store,  tykke og uinteressante så er jo en grei kombinasjon med et tynnere deksel som blant annet Apple sine egne offisielle + en skjermbeskytter i herdet glass noe som vil kunne beskytte en hel del det også om man føler behovet for det.

Lenke til kommentar

Vurderer kjøpe ny mobil til min datter da hennes gikk i bakken, og av en uforståelig grunn er det idingser som gjelder blant uvitende ungdom.

Så kan noen da forklare en gammel kar hvorfor det finnes så mange ulike modeller og hva forskjellen er på de?

En litt uvant vinkling at Apple har såpass mange modeller at det skaper forvirring. Apple er vel mer kjent for å ha alt for FÅ modeller å velge blant, hvert fall påstår mange innen Android-leiren det.

Jeg tror faktisk din datter kunne blitt godt fornøyd med en iPhone 5c, det er på mange måter en modell som retter seg inn mot ungdom. Når det er sagt så er en iPhone 5s et teknisk sett bedre produkt, men koster noen kroner mer.

Skal du virkelig få høy pappa-kred går du all-in og kjøper en iPhone 6. Men da må du jo legge litt mer på bordet, og da syns jeg det betyr litt hvor gammel datteren din er.

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

iPhone 6 blir det uansett ikke, den koster altfor mye. Synes jo i grunn at iPhone 5 serien også koster mer enn hva jeg ønsker å bruke, spesielt når jeg ser hva en får i Xperia serien for under 4000.

Men nå er det jo en gang slik at det hjelper ikke hva som er beste kjøp, beste mobil osv dersom det ikke er det som betyr noe for bruker av telefonen. Så for min del blir det da å finne balansen mellom hva hun ønsker, hva jeg vil bruke, og hva en sitter igjen med til slutt.

Mulig iPhone har få modeller sammenlignet med alle leverandørene av Android, men de har nå gitt ut 5 modeller siden 2013 slik jeg ser det.

Tror det muligens blir en 5S, får følge litt med på finn og tilbud i butikker, samt se hva forsikringen sier vedrørende den som ble ødelagt.

Lenke til kommentar

Men nå er det jo en gang slik at det hjelper ikke hva som er beste kjøp, beste mobil osv dersom det ikke er det som betyr noe for bruker av telefonen. Så for min del blir det da å finne balansen mellom hva hun ønsker, hva jeg vil bruke, og hva en sitter igjen med til slutt.

...

Det er hvert fall en riktig holdning. Jeg svarte en ungdom her på sidene for en stund siden som var helt fortvila. Pappa nektet han å kjøpe seg iPhone for pappa likte ikke Apple. Ungdommen selv ville ha det. En merkelig situasjon der foreldre tar styring på den måten. Håper det løste seg for den ungdommen.

Det beste kjøpet er den dingsen som dekker behov og ønsker. Verken mer eller mindre...:-)

Endret av rogkas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...