Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Tvangssalg av bil

Kameleona

Anbefalte innlegg

Hei.

(Er helt ny på forumet, så beklager dersom jeg eventuelt har postet eller gjort andre feil.)

Har et familiemedlem som har fått bilen sin tvangssolgt.

Det jeg reagerer på er at takst av bilen ble gjennomført av en takstmann som også kjøpte bilen.

Og det er ingen tvil om at takst og kjøpesum var laaangt under det bilen var verdt.

Jeg ser av tvangsfullbyrdelsesloven at løsøre skal selges på den måten man antar at gjenstanden kan gå for høyest mulig pris på. Det er det jo definitivt ikke gjort i dette tilfellet.

Har dessverre ikke mer informasjon enn dette, men er det allikevel noen som vet om dette er lov?

Blir det ikke veldig bukken og havresekken å la takstmannen kjøpe bilen?
Og blir det ikke enda verre når takst/salgssum åpenbart er langt under reell verdi? (Vi anslår verdien på bilen til å være 3-4 ganger taksten/salgssummen).

M.v.h.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved et tvangssalg er følgende personer utelukket fra å kjøpe, jfr. tvangsfullbyrdelsesloven § 2-11:

Utelukket fra å kjøpe selv eller opptre som fullmektig for kjøper er:

(a) ved tvangssalg gjennom tingretten; tingrettens ansatte,

(b) ved tvangssalg gjennom namsmannen; namsmannens og tingrettens ansatte,

© medhjelper ved et tvangssalg og dennes ansatte, og

(d) rettsvitne ved et auksjonssalg.

Det aktuelle alternativet er alternativ c, medhjelper og ansatte ved tvangssalg. "Medhjelper" dekker imidlertid ikke alle som har vært involvert i tvangssalget - medhjelper er kun den som står for salget, jfr. tvangsfullbyrdelsesloven § 2-10. Hvis medhjelperen selv eller noen av hans ansatte står for takst vil det rammes av § 2-11, men dette er vanligvis ikke tilfellet.

Et salg gjennomført i strid med § 2-11 kan påklages til tingretten etter § 5-16, uten noen annen begrunnelse enn at § 2-11 er brutt. Hvis § 2-11 ikke er brutt kan du fortsatt klage, men da må du kunne underbygge at reglene i tvangsfullbyrdelsesloven eller alminnelige regler om god saksbehandling er brutt. Du må også kunne påvise at regelbruddet har fått betydning for resultatet i saken (dvs oppnådd pris).

Det er ikke i seg selv et brudd på reglene i tvangsfullbyrdelsesloven at takstmannen byr på et objekt han selv har taksert (når vi er utenfor § 2-11). Du må i tillegg kunne underbygge både at taksten er feil, og at denne feilen kan ha skremt bort andre kjøpere. Sagt på en annen måte må du kunne underbygge at hvis taksten hadde vært riktig ville flere enn takstmannen ha konkurrert om kjøpet, slik at kjøpesummen ville blitt høyere. Dette er naturlig nok vanskelig å underbygge fordi lavere takst vanligvis tiltrekker seg flere bydere enn en høyere takst.

"Reell verdi" for en bil er det den kan selges for på det åpne marked etter konkurranse mellom bydere.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er enig med Sir-Allistair. Ut i fra det som kommer frem i hovedinnlegget så er bilen solgt uten at andre fikk mulighet til å by på bilen.

Men vi trenger flere opplysninger. Hva er takstmanns egentlige rolle i saken? Er han også selger? Hvilket forhold har takstmann til saksbehandler? Hva er bilens reelle markedsverdi? Hva ble bilen solgt for? Er det sannsynlig at bilen ville gått for mer?

Lenke til kommentar

Ved et tvangssalg er følgende personer utelukket fra å kjøpe, jfr. tvangsfullbyrdelsesloven § 2-11:

Det aktuelle alternativet er alternativ c, medhjelper og ansatte ved tvangssalg. "Medhjelper" dekker imidlertid ikke alle som har vært involvert i tvangssalget - medhjelper er kun den som står for salget, jfr. tvangsfullbyrdelsesloven § 2-10. Hvis medhjelperen selv eller noen av hans ansatte står for takst vil det rammes av § 2-11, men dette er vanligvis ikke tilfellet.

Et salg gjennomført i strid med § 2-11 kan påklages til tingretten etter § 5-16, uten noen annen begrunnelse enn at § 2-11 er brutt. Hvis § 2-11 ikke er brutt kan du fortsatt klage, men da må du kunne underbygge at reglene i tvangsfullbyrdelsesloven eller alminnelige regler om god saksbehandling er brutt. Du må også kunne påvise at regelbruddet har fått betydning for resultatet i saken (dvs oppnådd pris).

Det er ikke i seg selv et brudd på reglene i tvangsfullbyrdelsesloven at takstmannen byr på et objekt han selv har taksert (når vi er utenfor § 2-11). Du må i tillegg kunne underbygge både at taksten er feil, og at denne feilen kan ha skremt bort andre kjøpere. Sagt på en annen måte må du kunne underbygge at hvis taksten hadde vært riktig ville flere enn takstmannen ha konkurrert om kjøpet, slik at kjøpesummen ville blitt høyere. Dette er naturlig nok vanskelig å underbygge fordi lavere takst vanligvis tiltrekker seg flere bydere enn en høyere takst.

"Reell verdi" for en bil er det den kan selges for på det åpne marked etter konkurranse mellom bydere.

Tusen takk - dette hjelper langt på vei. :)

Men – etter det jeg har forstått var det jo banken som solgte bilen. Og da var kanskje takstmannen bankens medhjelper..?

Så var det jo heller ikke noen budrunde - bilen ble bare taksert av og kjøpt av takstmannen...

Lenke til kommentar

Jeg er enig med Sir-Allistair. Ut i fra det som kommer frem i hovedinnlegget så er bilen solgt uten at andre fikk mulighet til å by på bilen.

Men vi trenger flere opplysninger. Hva er takstmanns egentlige rolle i saken? Er han også selger? Hvilket forhold har takstmann til saksbehandler? Hva er bilens reelle markedsverdi? Hva ble bilen solgt for? Er det sannsynlig at bilen ville gått for mer?

Takstmannen hadde vel ingen annen rolle enn å taksere bilen (for banken, regner jeg med).

Taktmannen var ikke selger. Han ble kjøper.

Vet ikke hva slags forhold takstmann har til saksbehandler... Mulig dette er en takstmann banken ofte bruker...

Vil helst ikke oppgi de reelle summene, for det er ingen som har bedt meg om hjelp i denne saken – jeg blir bare prinsipielt forbannet hvis det er slik at man skal utnytte folk som ligger nede.

Men jeg kan konvertere til andre summer: Bilen ble kjøpt for 450.000 for ca. et år siden. Vi anslår at dagens verdi ikke ville vært under 300.000. Taksten, og kjøpesummen, ble 100.000.

Lenke til kommentar

Tusen takk - dette hjelper langt på vei. :)

Men – etter det jeg har forstått var det jo banken som solgte bilen. Og da var kanskje takstmannen bankens medhjelper..?

Så var det jo heller ikke noen budrunde - bilen ble bare taksert av og kjøpt av takstmannen...

Og klagefristen er, jf. § 5-16 som du viser til, en måned, ikke sant..? (For saken er vel så vidt jeg vet avsluttet/fullbyrdet...)

Lenke til kommentar

Men hvilken bil var det? Årsmodell, type, km-stand og ikke minst generell tilstand?

Jeg skjønner at dette sikkert er relevant, men jeg har dessverre ikke mage til å skrive åssen bil det var... Årsmodell vet jeg ikke. Det jeg imidlertid vet er at bilen var lite kjørt etter at den ble kjøpt av mitt familiemedlem, og normalt godt vedlikeholdt etter at vedkommende kjøpte den, så bilen var fin og i meget god stand.

Men uansett modell, så har vi muligens kommet langt på vei her med tvangsfullbyrdelsesloven § 2-11.

Lenke til kommentar

Så enten har du blitt lurt når du kjøpte den (for høy pris), eller så har dere ikke behandlet bilen godt/skadet den (stort verditap) eller så har takstmann gitt en for lav takst (som du opprinnelig påstår).

Vanskelig for meg å velge uten mer info :)

Helt i orden – du trenger ikke velge. De tre alternativene dine er for så vidt plausible alle sammen. :)

Lenke til kommentar

Tusen takk - dette hjelper langt på vei.  :)

Hovedregelen ved tvangssalg er at namsmannen selv skal stå for salget, jfr. tvangsfullbyrdelsesloven § 8-12. Namsmannen kan imidlertid overlate til noen andre å selge gjenstanden på namsmannens vegne. Denne personen/dette firmaet kalles "medhjelper". Den personen som ber om tvangssalg (jeg antar at det er banken) kalles saksøker eller kreditor, og personen som eier bilen kalles saksøkte eller skyldner. Disse tre rollene (saksøker, saksøkte, og medhjelper) kan ikke blandes - kreditor kan f.eks. ikke være medhjelper.

Det er ikke et absolutt krav om budrunde eller auksjon - kravet i § 8-12 er at gjenstanden skal selges "på den måten som antas å gi størst utbytte". For biler vil det ofte si i alle fall offentlig annonsering over noe tid, vil jeg si. 

Som Herr Brun var ikke på vil man sjelden få markedsverdi ved et tvangssalg. Årsaken er at tvangsfullbyrdelsesloven §§ 8-20 og 8-21 gjør store begrensninger i hva kjøperen kan gjøre gjeldende av mangler, hvilke beføyelser han har, og hvordan beføyelsene kan gjøres gjeldende; for eksempel forbys kjøperen å heve kjøpet etter at kjøpesummen er betalt, prisavslag må gjøres gjeldende via søksmål, og motparten hvis man vil kreve erstatning er staten/medhjelperen, ikke den tidligere eieren av bilen. En takst for tvangssalg vil derfor nødvendigvis bli en del lavere enn en takst for salg på vanlige markedsvilkår. 

Klagefristen etter § 5-16 tredje ledd er én måned etter sakens avslutning, men bare hvis avgjørelsen går ut på å nekte å ta begjæringen til følge, å heve saken, eller avgjørelse om sakskostnader. Klager over alle andre avgjørelser må fremsettes før saken avsluttes, jfr. § 5-16 første ledd. I sak om tvangssalg av løsøre avsluttes saken når kjøpesummen utbetales til de berettigede, jfr. tvangsfullbyrdelsesloven § 8-19 og Eidsivating lagmannsretts kjennelse 30. januar 1996 (LE-1996-34). 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...