Gå til innhold

Fra junkfood til clean food men er d nok?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har trent i ca 1 år, og da jeg begynte var jeg utrolig spinkel. Jeg var 20 år, 179 cm høy og hadde en vekt på 59kg. Etter noen månder med trening var jeg på steady 62kg, og fremgangen var så som så (ja veit ting tar tid.) jeg spiste langt ifra nok og langtifra bra mat. Før jeg får kommentarer om at ordentlig mat > gainer, så er jeg klar over dette. Jeg begynte å spise 3.5k-4k om dagen spist alt jeg kom over og 1 shake med gainer om dagen etter jeg hadde spist en god del. Jeg fikk en enda kjappere øking, men mitt kosthold var så som så. Nå har jeg en vekt på steady 73-74kg (klar over at mye er fett og noobgains) men jeg har iallefall hatt fremgang. 

Nå 8 mnder senere har jeg bestemt meg for å spise clean. I 2 uker har jeg prøvd å spise så sunt som mulig utifra det regnestykket av protein, karbo og fett jeg behøver. Jeg gjorde en utregning på dette via denne formelen: 

10 X (vekt i kg) + 6,25 X (høyde i cm) – 5 X (alder) + 5 

så ganget jeg dette med aktivitetsnivå på 1,46 for trening 5 ganger i uka + 5% av totalen for å kunne øke

Link: http://fitnessbloggen.no/guide-til-diettoppsett/

Dette gir meg totalt 2750 kalorier der jeg ligger på 50% karbo, 30% protein og 20% fett. Totalt gir dette emg 206g protein, 345 karbs og 61g fett. Jeg er klarover at det ikke finnes noen bestemt fasit som dekker alle personers behov, men har valgt å holde denne planen i 2 uker nå, og har fullført hver dag. Men jeg er i tvil om jeg får i meg for lite, for mye eller passe? Noen som har noe formening?

Endret av bchpls
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å svare på det siste her, sjekk vekt 1x uka, står den stille spis mer om den vegen er målet. 

Snakker 200kcal opp frem til neste måling , ca 3000 i dette eksempel. 

Kalkulatorene er bare et sted du kan begynne, ditt eget faktiske forbruk finner du selv ved å gjøre som jeg beskrev. 

Etter 4-5 uker har du funnet det perfekte for deg, der du på bulk går opp iallefall 1 - 1,5kg /mnd. 

1,7g protein pr kg kroppsvekt på bulk er det ingen vits i å gå over. 

Det er faktisk mer negativt en det er positivt og det er dyrere. 

Lenke til kommentar

Jeg har aldri gått etter kalkulatorer, fordi alle er forskjellige, og ingen kalkulator funker for alle. Det er greit å ta utgangspunkt i en, men man burde være klar for å eksperimentere mer parameterne for å finne det som passer en selv best.

Ellers ser det ut som du har et greit utgangspunkt å gå etter. Og jeg disser ikke gainer. En shake på treningsdager, og dagen etter funka fjell for min del. Gikk opp ca. 18kg på to år. Det er ikke tabloid-materiale, men det er solide gains som varer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...