Mohamed Ali Skrevet 20. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2015 For å holde tritt med farten, ja. Om du hadde fulgt med ville du sett at jeg redigerer i etterkant, altså fjerner sitatet. Men da jeg sitter på iPad tar dette så lang tid at jeg gjør det etterpå slik at jeg holder tritt med samtalen. Det gjaldt dere begge/alle. Uansett ikke noe vi trenger å diskutere i tråden da diskusjonen er OT. Om noen vil diskutere det kan vi ta det pr PM eller via tilbakemeldingskategorien. hva vil det si at diskusjonen er OT? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 hvorfor ikke ?? koster det penger eller noe ? Fordi jeg ønsker å holde tritt med debatten og ikke svare sent, og nei det koster meg ingenting. Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 Jeg er litt enig med M.A., men samtidig kan ikke lånekassen låne ut ubegrenset med penger heller. I teorien vil man bo billigere hjemme og derfor trenge mindre ... Likevel er jeg for stipendordningen fordi det oppfordrer folk til å gjøre ferdig fag man starter på. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 Jeg gidder jaffal ikke diskutere når en blir premature sensurert, lykke til med studier og alt for høyt lån TS Lenke til kommentar
Mohamed Ali Skrevet 20. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2015 Jeg gidder jaffal ikke diskutere når en blir premature sensurert, lykke til med studier og alt for høyt lån TS hvorfor høy lån? jeg skal ikke ta opp noe lån. jeg får klare meg med det jeg får. men jeg skulle bare ønske at det var en mulighet og heller få tilsvarende mer lån nå enn mindre lån senere. da kunne jeg lest mer. thats all. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 (endret) Hadde jeg kunnet ta meg ubegrenset lån i lånekassen under mitt studie så ville jeg kjøpt meg en kjempevilla og leid ut 20 rom til andre studenter, hatt byens villeste fester og levd som en konge mens leieboerne betalte ned hele kåken på rekordtid. Som nyutdannet, gjeldsfri og med en kjempevilla i formue hadde jeg virkelig fått en god start. Bare synd at hvis studielånet virkelig hadde vært ubegrenset ville alle andre studenter hatt samme planen. Da blir det dårlig med leietakere i de 20 rommene. Endret 20. juli 2015 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 Jeg gidder jaffal ikke diskutere når en blir premature sensurert, lykke til med studier og alt for høyt lån TS hvorfor høy lån? jeg skal ikke ta opp noe lån. jeg får klare meg med det jeg får. men jeg skulle bare ønske at det var en mulighet og heller få tilsvarende mer lån nå enn mindre lån senere. da kunne jeg lest mer. thats all. Pga du skulle ringe Lånekassen og be de om å droppe å omgjøre lånet ditt til stipend? Om du skulle fått både lån + stipend biten som lån(om jeg forstår deg rett) ville det gitt deg mer en 1,1 million i gjeld etter endt master, dette ville mildt sagt bydd på store problemer.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 hvorfor høy lån? jeg skal ikke ta opp noe lån. jeg får klare meg med det jeg får. Hva mener du? Du vil jo ikke ta i mot de pengene du får, 64 000 kr hvert år studiet varer. Hva mener du? Du sier jo at du skal ta opp 160 000 kr i lån, hvert år studiet varer.. 1 Lenke til kommentar
Mohamed Ali Skrevet 20. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2015 Jeg gidder jaffal ikke diskutere når en blir premature sensurert, lykke til med studier og alt for høyt lån TShvorfor høy lån? jeg skal ikke ta opp noe lån. jeg får klare meg med det jeg får. men jeg skulle bare ønske at det var en mulighet og heller få tilsvarende mer lån nå enn mindre lån senere. da kunne jeg lest mer. thats all.Pga du skulle ringe Lånekassen og be de om å droppe å omgjøre lånet ditt til stipend? Om du skulle fått både lån + stipend biten som lån(om jeg forstår deg rett) ville det gitt deg mer en 1,1 million i gjeld etter endt master, dette ville mildt sagt bydd på store problemer.. 1,1 mill lån hos lånekassen does not scare me. selge 4 grønne hus og kjøpe et rødt hotell, så selg hotellet, så har du 1,1 mill i gevinst Lenke til kommentar
Mohamed Ali Skrevet 20. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2015 hvorfor høy lån? jeg skal ikke ta opp noe lån. jeg får klare meg med det jeg får. Hva mener du? Du vil jo ikke ta i mot de pengene du får, 64 000 kr hvert år studiet varer. Hva mener du? Du sier jo at du skal ta opp 160 000 kr i lån, hvert år studiet varer.. jeg får jo ikke lov til det. lånekassen kan ikke gjøre unntaksregel bare fordi jeg ikke vil ha stipend Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 1,1 mill lån hos lånekassen does not scare me. selge 4 grønne hus og kjøpe et rødt hotell, så selg hotellet, så har du 1,1 mill i gevinst Ganske åpenbart at du ikke har peiling på økonomi, så godt du velger en retning som du kan vokse i. Men for å forklare det lett. Når du skal inn på boligmarkedet etter endt utdanning får du ja kanskje maks 2 millioner i lån, med en startlønn på 500 000(typisk fersk master ca), men de må jo trekke fra nåværende lån altså 1,1 million, altså du får 900 000. Og av dette må du stille med 15% selv. Blir ikke mye bolig av det.... Lenke til kommentar
Mohamed Ali Skrevet 20. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2015 1,1 mill lån hos lånekassen does not scare me. selge 4 grønne hus og kjøpe et rødt hotell, så selg hotellet, så har du 1,1 mill i gevinst Ganske åpenbart at du ikke har peiling på økonomi, så godt du velger en retning som du kan vokse i. Men for å forklare det lett. Når du skal inn på boligmarkedet etter endt utdanning får du ja kanskje maks 2 millioner i lån, med en startlønn på 500 000(typisk fersk master ca), men de må jo trekke fra nåværende lån altså 1,1 million, altså du får 900 000. Og av dette må du stille med 15% selv. Blir ikke mye bolig av det.... hahaha, tror du alle mennesker starter fra 0 etter endt utdanning? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 (endret) 1,1 mill lån hos lånekassen does not scare me. selge 4 grønne hus og kjøpe et rødt hotell, så selg hotellet, så har du 1,1 mill i gevinst Ganske åpenbart at du ikke har peiling på økonomi, så godt du velger en retning som du kan vokse i. Men for å forklare det lett. Når du skal inn på boligmarkedet etter endt utdanning får du ja kanskje maks 2 millioner i lån, med en startlønn på 500 000(typisk fersk master ca), men de må jo trekke fra nåværende lån altså 1,1 million, altså du får 900 000. Og av dette må du stille med 15% selv. Blir ikke mye bolig av det.... hahaha, tror du alle mennesker starter fra 0 etter endt utdanning? Nei, har jeg sagt det? Men jo nærmere 0 man kan komme jo bedre er det, du vill jo andre veien uten å tenke på konsekvensene for fremtiden. Forøvrig har jeg fullført en utdanning og har 0 i studiegjeld. Men skal nå starte og opparbeide meg studiegjeld, men alt skal spares. Endret 20. juli 2015 av Salvesen. Lenke til kommentar
Mohamed Ali Skrevet 20. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2015 (endret) 1,1 mill lån hos lånekassen does not scare me. selge 4 grønne hus og kjøpe et rødt hotell, så selg hotellet, så har du 1,1 mill i gevinst Ganske åpenbart at du ikke har peiling på økonomi, så godt du velger en retning som du kan vokse i. Men for å forklare det lett. Når du skal inn på boligmarkedet etter endt utdanning får du ja kanskje maks 2 millioner i lån, med en startlønn på 500 000(typisk fersk master ca), men de må jo trekke fra nåværende lån altså 1,1 million, altså du får 900 000. Og av dette må du stille med 15% selv. Blir ikke mye bolig av det.... hahaha, tror du alle mennesker starter fra 0 etter endt utdanning? Nei, har jeg sagt det? Men jo nærmere 0 man kan komme jo bedre er det, du vill jo andre veien uten å tenke på konsekvensene for fremtiden. når du sier at jeg får 900 000 i lån hos banken så høres det ut som man starter fra 0. og legg merke til at jeg sa '' selge 4 grønne hus'' og ikke ''kjøpe'' Endret 20. juli 2015 av Mohamed Ali Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 når du sier at jeg får 900 000 i lån hos banken så høres det ut som man starter fra 0. og legg merke til at jeg sa '' selge 4 grønne hus'' og ikke ''kjøpe'' Men da er jo saken biff da, du får ikke stipend med slik formue:) Lenke til kommentar
Mohamed Ali Skrevet 20. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2015 når du sier at jeg får 900 000 i lån hos banken så høres det ut som man starter fra 0. og legg merke til at jeg sa '' selge 4 grønne hus'' og ikke ''kjøpe'' Men da er jo saken biff da, du får ikke stipend med slik formue:) har informert lånekassen hva jeg får i inntekter fra alt hvert året. er ikke min feil at jeg har rett på stipend Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 21. juli 2015 Del Skrevet 21. juli 2015 Du skal ikke tjene mer enn omkring 130000 i året før du får mindre stipend. Tjener du mye over grensen får du ikke stipend i det hele tatt. Stipend er kjempeviktig for å ha utdanning. Lenke til kommentar
Mohamed Ali Skrevet 21. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2015 Du skal ikke tjene mer enn omkring 130000 i året før du får mindre stipend. Tjener du mye over grensen får du ikke stipend i det hele tatt. Stipend er kjempeviktig for å ha utdanning. viktig og viktig.. det er hvertfall langt ifra hvorfor jeg valgte å studere Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 Det er ikke en grunn til å studere. Det er en mulighet til å studere. Uten stipend synker utdanningsnivået drastisk. Det blir for dyrt. Lenke til kommentar
kj_ Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 40% av 160 000 vil bli omgjort til stipend hvis jeg er << borteboer og har bestått alle fagene>> Til din glede, så får du mer lån enn antydet i førstepost. Skolepenger er et rent lån som ikke omgjøres til stipend. Dermed vil du sitte igjen med ca. 60000+60000=120000,- i lån/år (ikke 96000). Kompisen din sitter igjen med 160000,- i lån/år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå