Mohamed Ali Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 (endret) jeg har seriøs problemer med å forstå lånekassen politikk. jeg studerer på BI i Trondheim. er altså borteboer. har søkt om full stipend og lån og får ca 160 000 Det koster 55 000 i året å gå på BI. en kompis av meg som bor hjemme hos foreldrene sine har også søkt om full lån og stipend og gjett hva han får? samme som meg 40% av 160 000 vil bli omgjort til stipend hvis jeg er << borteboer og har bestått alle fagene>> MEN HVA FAEN er vitsen med det? altså jeg skjønner ikke. stipend for meg virker helt meningsløst, man burde få mer enn de som bor hjemme da man har behov for mer penger. Det hadde virke mer logisk å få ekstra hjelp MENS man er borteboer. hvem bryr seg om 60 000 i stipend etter skolen?? man har håpentiligvis fullt jobb og driter i 60 000 i stipend når man har nesten hal mill i lån. Endret 20. juli 2015 av Mohamed Ali Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 Er du sikker på at kompisen din har adresse hjemme ifølge folkeregisteret? Det er en del som oppgir at de bor et annet sted for å kunne få borteboerstipend selv om de bor hjemme... Ifølge Lånekassen kan ikke de som bor hjemme få gjort om lån til stipend. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 Du får 60 000 per år, din kompis får 0. Det skal du være rimelig fornøyd med, hadde du blitt født i så og si alle andre land i verden måtte du ha betalt for å få deg en utdanning. 2 Lenke til kommentar
Mohamed Ali Skrevet 20. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2015 Er du sikker på at kompisen din har adresse hjemme ifølge folkeregisteret? Det er en del som oppgir at de bor et annet sted for å kunne få borteboerstipend selv om de bor hjemme... Ifølge Lånekassen kan ikke de som bor hjemme få gjort om lån til stipend. nei har får ikke stipend. ja han har adressen sin hjemme. det er ikke poenget mitt. det jeg ikke skjønner er hva er ideen bak stipendet. vi får altså samme utbetalinger fra lånekassen. men jeg får bare 40% av lånet omgjort til stipend ETTER SKOLEN Lenke til kommentar
Mohamed Ali Skrevet 20. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2015 (endret) Du får 60 000 per år, din kompis får 0. Det skal du være rimelig fornøyd med, hadde du blitt født i så og si alle andre land i verden måtte du ha betalt for å få deg en utdanning. nei er ikke fornøyd. skulle ønske det var mulig å få mer lån nå Endret 20. juli 2015 av Mohamed Ali Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 Du får 60 000 per år, din kompis får 0. Det skal du være rimelig fornøyd med, hadde du blitt født i så og si alle andre land i verden måtte du ha betalt for å få deg en utdanning. nei er ikke fornøyd. skulle ønske det var mulig å søke kun lån. Du vill ikke ha omgjort fra lån til stipend etter endt eksamen? Rimelig sikker på at Lånekassen kan hjelpe deg der! 2 Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 nei er ikke fornøyd. skulle ønske det var mulig å få mer lån nå Hvorfor vil du ha mindre penger? Hvis du absolutt bare vil ha lån, så kan du overføre stipenddelen av pengene til meg etter utdanningen din er ferdig, eller du kan donere de til et veldedig formål. 1 Lenke til kommentar
Mohamed Ali Skrevet 20. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2015 Du får 60 000 per år, din kompis får 0. Det skal du være rimelig fornøyd med, hadde du blitt født i så og si alle andre land i verden måtte du ha betalt for å få deg en utdanning.nei er ikke fornøyd. skulle ønske det var mulig å søke kun lån. Du vill ikke ha omgjort fra lån til stipend etter endt eksamen? Rimelig sikker på at Lånekassen kan hjelpe deg der! altså jeg kommer til bestå alle eksamene, og jeg er borteboer, kan ikke gjøre noe med det.. hvordan kan jeg slippe å få stipend? Lenke til kommentar
Mohamed Ali Skrevet 20. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2015 nei er ikke fornøyd. skulle ønske det var mulig å få mer lån nå Hvorfor vil du ha mindre penger? Hvis du absolutt bare vil ha lån, så kan du overføre stipenddelen av pengene til meg etter utdanningen din er ferdig, eller du kan donere de til et veldedig formål. hæ?? jeg bruker de nå.. hallo. lånet mitt blir bare mindre. det er ikke sånn at jeg får 40% av lånen etter skolen.. det er bare lånen som blir mindre Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 Du får 60 000 per år, din kompis får 0. Det skal du være rimelig fornøyd med, hadde du blitt født i så og si alle andre land i verden måtte du ha betalt for å få deg en utdanning. nei er ikke fornøyd. skulle ønske det var mulig å søke kun lån. Du vill ikke ha omgjort fra lån til stipend etter endt eksamen? Rimelig sikker på at Lånekassen kan hjelpe deg der! altså jeg kommer til bestå alle eksamene, og jeg er borteboer, kan ikke gjøre noe med det.. hvordan kan jeg slippe å få stipend? Ring Lånekassen og forklar dem at du ikke ønsker å få lån omgjort til stipend etter fullførte eksamener. Regner med de vill følge dine ønsker med glede! Evt kan du spør om jeg kan overta din andel, dette er nok ikke så enkelt:) 2 Lenke til kommentar
Mohamed Ali Skrevet 20. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2015 (endret) Ring Lånekassen og forklar dem at du ikke ønsker å få lån omgjort til stipend etter fullførte eksamener. Regner med de vill følge dine ønsker med glede! Evt kan du spør om jeg kan overta din andel, dette er nok ikke så enkelt:) skal prøve imorgen. jeg kødder ikke. jeg hater at det er sånn det er. man burde få mer lån nå, enn mindre lån senere. det er nå i studietiden man slitter med regninger ogsånt. Endret 20. juli 2015 av Simen1 Sitatpyramide fjernet Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 Du trenger ikke søke stipend. Lån kan du få i banken. Stipend er lønn for å gå på skolen, men ingen tvinger pengene på deg. Uten stipend ville utdanningsnivået i befolkningen gått drastisk ned. Det ville blitt for dyrt. De som bor hjemme hos foreldre/foresatte/familie får ikke stipend. Å oppgi uriktig adresse til lånekassen er forbudt og blir straffet dersom det oppdages. 1 Lenke til kommentar
Mohamed Ali Skrevet 20. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2015 (endret) Du trenger ikke søke stipend. Lån kan du få i banken. Stipend er lønn for å gå på skolen, men ingen tvinger pengene på deg. Uten stipend ville utdanningsnivået i befolkningen gått drastisk ned. Det ville blitt for dyrt. De som bor hjemme hos foreldre/foresatte/familie får ikke stipend. Å oppgi uriktig adresse til lånekassen er forbudt og blir straffet dersom det oppdages. nei nei nei. kompis, lån hos lånekassen er noe av det sunneste gjelden du kan ha. får ikke lån til skolen fra banken fordi det finnes som heter lånekassen Endret 20. juli 2015 av Mohamed Ali Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 (endret) skal prøve imorgen. jeg kødder ikke. jeg hater at det er sånn det er. man burde få mer lån nå, enn mindre lån senere. det er nå i studietiden man slitter med regninger ogsånt. Du kommer ikke til å få mer lån pga du ikke ønsker stipend. Du kan søke lån fra andre banker om du trenger det eller gjøre som resten av oss, ta deg en jobb på si. Skal selv jobbe 100% som ingeniør med 100% studie på si! jeg vill får det fantastisk romslig økonomisk pga de gode ordningene vi har her til lands. Å klage på å få gratis penger er ganske sykt spør du meg. Endret 20. juli 2015 av Simen1 Sitatpyramide fjernet 2 Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 hæ?? jeg bruker de nå.. hallo. lånet mitt blir bare mindre. det er ikke sånn at jeg får 40% av lånen etter skolen.. det er bare lånen som blir mindre Jeg tror ikke du helt har skjønt hvordan dette fungerer. La oss si at du og kameraten din begge får studielån i tre år på 160 000 kr. Etter tre år har dere da mottatt 480 000 kr fra Lånekassen. Hvis dere er ferdige med utdannelsen er det tid for renter og avdrag. Kompisen din har bodd hjemme, så han skylder lånekassen 480 000 kr pluss renter. Du har ikke bodd hjemme, og har bestått alle fagene. Du får 40 % av lånet omgjort til stipend, og skylder derfor Lånekassen 288 000 kr. Så: Hvis du bare hadde fått lån, uten stipend, ville du hatt 480 000 i studielån etter tre år. Med stipend ville du hatt 288 000 i studielån. Du vil ikke ha stipend, noe som betyr at du vil gi fra deg 192 000 kr. Jeg kan ta de, hvis du absolutt vil. 2 Lenke til kommentar
Mohamed Ali Skrevet 20. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2015 (endret) Du kommer ikke til å få mer lån pga du ikke ønsker stipend. Du kan søke lån fra andre banker om du trenger det eller gjøre som resten av oss, ta deg en jobb på si. Skal selv jobbe 100% som ingeniør med 100% studie på si! jeg vill får det fantastisk romslig økonomisk pga de gode ordningene vi har her til lands. Å klage på å få gratis penger er ganske sykt spør du meg. jeg kan love at det mer enn 50 % av studenter som bor alene skulle ønske å heller fått 40 % mer lån nå enn senere. man skal ha råd til å være på skolen fra 8 til 8 hverdag og bruke tid på å STUDERE og få toppkarakterer, ikke stå på narvesen og selge lotto Endret 20. juli 2015 av Simen1 Sitatpyramide fjernet Lenke til kommentar
aklla Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 Hva er egentlig målet ditt, Mohamed Ali? Akkurat nå virker det som om du ikke vil ha gratis penger fra lånekassen, men vil ha alt som gjeld... 3 Lenke til kommentar
Mohamed Ali Skrevet 20. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2015 (endret) hæ?? jeg bruker de nå.. hallo. lånet mitt blir bare mindre. det er ikke sånn at jeg får 40% av lånen etter skolen.. det er bare lånen som blir mindre Jeg tror ikke du helt har skjønt hvordan dette fungerer. La oss si at du og kameraten din begge får studielån i tre år på 160 000 kr. Etter tre år har dere da mottatt 480 000 kr fra Lånekassen. Hvis dere er ferdige med utdannelsen er det tid for renter og avdrag. Kompisen din har bodd hjemme, så han skylder lånekassen 480 000 kr pluss renter. Du har ikke bodd hjemme, og har bestått alle fagene. Du får 40 % av lånet omgjort til stipend, og skylder derfor Lånekassen 288 000 kr. Så: Hvis du bare hadde fått lån, uten stipend, ville du hatt 480 000 i studielån etter tre år. Med stipend ville du hatt 288 000 i studielån. Du vil ikke ha stipend, noe som betyr at du vil gi fra deg 192 000 kr. Jeg kan ta de, hvis du absolutt vil. som sagt, gi meg heller 192 000 mer lån nå enn senere. Endret 20. juli 2015 av Mohamed Ali Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 som sagt, gi meg heller 192 000 nå enn senere. Jada, du vil sikkert heller ha 500 000 nå enn 192 000 senere også, men det er ikke et alternativ. Alternativet er 192 000 senere eller ingenting senere. Hvorfor vil du velge ingenting? 2 Lenke til kommentar
Mohamed Ali Skrevet 20. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2015 Hva er egentlig målet ditt, Mohamed Ali? Akkurat nå virker det som om du ikke vil ha gratis penger fra lånekassen, men vil ha alt som gjeld... mohamed ali synes bare at studenter skal få mer tid til skolen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå