Gå til innhold

Dataspill med penn og papir regelsett


Anbefalte innlegg

Jeg liker veldig godt dataspill eller android spill som bruker penn og papir rollespill regelsett. Er det noen som vet om noen andre enn disse:

 

Dungeon & dragons spillene

Star Wars: Kotor 1 og 2

The Dark Eye spillene

Vampire: The Masquerade - Bloodlines

Shadowrun Returns/Dragonfall

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pillars of Eternity

Legend of Grimrock 1 og 2

 

Nei, ingen av de bruker penn og papir regelsett.

 

Pillars of eternity likte jeg godt og er inspirert av spill som baldurs gate, men regelsettet er lagd for selve spillet og finnes ikke i noen penn og papir spill

 

Legend of Grimrock 1 prøvde jeg nå. Det er basert på Dungeon Master og inspirert av Eye of the beholder, men også her er regelsettet lagd for selve spillet. Det er ikke basert på terning trill.

Lenke til kommentar

Fallout 1 og 2 sitt regelsett er vel basert på penn og papir om jeg ikke tar helt feil?

 

De hadde tenkt å bruke det gode GURPS penn og papir systemet, men valgte å lage sitt eget SPECIAL system istedenfor.

 

Men Wasteland, som fallout er "etterkommer" etter baserer seg faktisk på penn og papir regelverk,

Endret av ili
Lenke til kommentar

Temple of elemental evil

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Temple_of_Elemental_Evil_(video_game)

 

DnD 3,5 regler. Turbasert.

 

Dette spillet med Circle of Eight mod er det nærmeste du kommer penn og papir reglene.

 

Dette er også i Dungeons and dragons gruppen. Er veldig mange spill i den. 

 

Men hadde ikke hørt om Circle of Eight mod før. Trur kanskje jeg må spille igjennom spillet en gang til med den modden. Hadde egentlig tenkt å vente til spiillet kom til android med en Enhanced Edition 

Endret av ili
Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke på noen penn og papir-spill i farta utover de du nevner selv, men jeg kommer på flere som inneholder mange av de gode sidene fra penn og papir-spill i kampsystemet, karakterprogresjon og utforming av historien, som for eksempel Expeditions: Conquistador. Men det kommer jo helt an på akkurat hva du setter pris på med denne typen systemer, og det vet jeg jo ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke på noen penn og papir-spill i farta utover de du nevner selv, men jeg kommer på flere som inneholder mange av de gode sidene fra penn og papir-spill i kampsystemet, karakterprogresjon og utforming av historien, som for eksempel Expeditions: Conquistador. Men det kommer jo helt an på akkurat hva du setter pris på med denne typen systemer, og det vet jeg jo ikke.

 

Takker, skal sjekke det ut. Jeg liker regelsystemet hovedsakelig. At du vet hva tingene du velger gjør og kan se det igjen i trillingen. Ta Legend of Grimrock som en foreslo her. Systemet kan minne om penn og papir rollespill, men det var ingen som visste hvordan evasion faktisk fungerte. Så da har du ingen aning om det er bedre å ta en trait som gir +5 protection eller +7 evasion for eksempel.

Lenke til kommentar

I denne sammenhengen at spillet er basert på regler ifra rollespill bøker/rollespill settinger. Dungeons and Dragons, Shadowrun, Warhammer, Vampire osv

 

Som feks Dungeons and Dragons 3,5 edition, spiller man dataspill basert på den utgaven så kan man faktisk bruke bøkene til å slå opp forklaringer på ulike angrep, stats og monstre og lore. 

 

Et godt eksempel på dette er Baldursgate serien, som er basert på Dungeons and Dragons 2.0 og lagt til Forgotten Realms settinga. Her møter man endel kjente personer som man har lest om i bøkene. Man vet hvilke guder folk tror på i den verdenen og hva dem står for. Man har kjennskap til geografien. osv

 

For min del er veldig stor forskjell på å spille spill som er basert på tidligere rollespill settinger imot spill som ikke er basert på en kjent setting. Pillars of Eternity er et av disse, ikke vet man noe som helst om spillverdenen og klassene er ukjente. Man virrer litt rundt i blinde i starten der man prøver å sette seg inn i hva er det som får denne verdenen til å tikke. Jeg trenger mere bakgrunns informasjon for å kunne leve meg inn i spillet. Jeg likte Pillars of Eternity veldig godt, men hadde det vært basert på Forgotten Realms settinga hadde jeg nok likt det enda bedre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mod :

 

http://www.moddb.com/mods/circle-of-eight-modpack

 

http://www.co8.org/forum/Her finner du informasjon om hva dem har fikset og lagt til.

 

De har også laget en ekstra modul til spillet :

 

Keep on the borderland : http://www.moddb.com/mods/the-keep-on-the-borderlands

 

 

NB:  Shadowrun Hong Kong er rett rundt hjørnet nå.

 

Må si Temple of elemental evil fungerte veldig bra med den Co8 modpacken. Er vanskelig å slutte:)

 

Ja, gleder meg til Shadowrun hong kong og baldurs gate expensionen. Og håper flere av disse gamle gode spillene kommer i remake eller med enhanced edition.

Lenke til kommentar

 

Takker, skal sjekke det ut. Jeg liker regelsystemet hovedsakelig. At du vet hva tingene du velger gjør og kan se det igjen i trillingen. Ta Legend of Grimrock som en foreslo her. Systemet kan minne om penn og papir rollespill, men det var ingen som visste hvordan evasion faktisk fungerte. Så da har du ingen aning om det er bedre å ta en trait som gir +5 protection eller +7 evasion for eksempel.

 

 

Stort sett enig her, men det skal sies at sist gang jeg spilte gjennom Baldur's Gate-serien (med grei kunnskap om AD&D) kunne det også skape en del forvirring, fordi reglene i dataspillene av forskjellige grunner ofte avviker på noen viktige punkter fra det originale regelsettet uten at det alltid er godt forklart i spillet. Men uansett er kampsystemet i D&D-spillene etter min mening fantastisk og meget godt balansert. Det jeg liker best med dataspill basert på penn og papir- eller brettspill-settinger er likevel at verdenen og skapningene du møter som regel har en veldig dyp bakgrunnshistorie som du får mye igjen for å kjenne til når du spiller gjennom. Det er en helt annen opplevelse å spille gjennom spill som BG-serien, Planescape:Torment, Neverwinter Nights etc. når du kjenner til en del D&D-lore.

 

Torment får for øvrig snart en "spirituell oppfølger" i Torment:Tides of Numenera, som dessverre ikke er et D&D-spill, men er satt til verdenen fra brettspillet Numenera. Chris Avellone, som står bak historien i den ekstremt velskrevne forgjengeren, er med på laget, så jeg har tro på at det kan bli et strålende spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette spillet med Circle of Eight mod er det nærmeste du kommer penn og papir reglene.

Nja, det nærmeste man kommer penn og papier er vel Knights of Pen and Paper. Der spillet vi folk som spiller rollespill med penn og papir. Og ja, det er så sprøtt som det høres ut, men knallgodt. :)

 

Ellers har vi Drakar och Demonar: Själarnas Brunn fra 1999 (gitt ut som Dragonfire på engelsk.) Drakar og Demonar er en svensk serie rollespill som er inspirert av Dungeons and Dragons, og er gitt ut siden 1982.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...