Gå til innhold

Ville nytt grafikkort gitt flaskehals?

Anbefalte innlegg

Hei! 

Har en 2 år gammel PC som jeg spiller på, men merker at den strever veldig med å få spilt de nyeste spillene på full grafikk. 

Dette er de viktigste spec'ene: 

i5-2500K - Default klokka, har ikke overklokket. 
MSi mPower Z77 Hovedkort 
750W Gold PSU ( Corsair ) 
8 GB 1333 mhz Vengance RAM 
AMD RADEON 7970 GHZ EDITION

Jeg tror at det er grafikkortet som gir etter, og ønsker å bytte det ut med ett 970. Tror dere at resten av PC'en hadde bottleneck'a grafikkortet, eller tror dere at jeg hadde fått fullt med ytselse av grafikkortet?

Takker for svar!  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har nesten samme CPU (i7 2700k), og kjører min CPU på 4.4GHz greit, temperaturer under spilling ligger bare på rundt 70C. Så er bra potensiale i prosessoren med litt overklokking. Føler ikke at prosessoren holder igjen, jeg oppgraderte til GTX980 ved lansering i fjor høst.

Lenke til kommentar

Har aldri drevet med overklokking, og det er den eneste grunnen til at jeg ikke gjør det. 

Har heller ikke vannkjøling, men tror ikke temperaturen kommer til å være et problem. 

Så.. Investere i ett nytt grafikkort og klokke opp prosessesoren et par m/ghz? 

Lenke til kommentar

For ditt tilfelle så blir 2500k overklokket til 4500mhz + ca (1.25v) en vinner med GTX 970 som du også overklokker til 1400mhz + :D

Har du orginal cpu kjøler, så kjøper du en bedre.

Lykke til!

Tusen takk for svaret :) 

Har en Cooler Master 212 EVO kjøler, duger denne, eller er det vits i å invistere i vannkjøling? 

Tenker også å kjøpe ( https://www.komplett.no/nzxt-s340-midi-tower-sort/824761#) for bedre luftflyt. 

Er 8GB RAM på 1333 mhz nok? Da jeg kjøpte de ( Corsair Vengeance ) sto det at de skulle være på 1600 mhz, men har blitt klokket ned til 1333 mhz av en eller annen rar grunn. 

Lenke til kommentar

Kjøleren er bra nok. 8GB er nok for alle spill, hvis du ikkje har mye annet i bakgrunnen.

Skulle jeg ha kjøpt ny ram, så ville jeg kjøpt 2400mhz 16GB, siden prisen er nesten lik 1600mhz ram. Prøv med 8GB ram først, og oppgrader om du ser behov for det. Ikkje vits i å kjøpe om man ikkje bruker ramen opp :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for kjappe svar folkens! 

Tenker at oppgraderingen først finner sted når neste bølge av spill kommer ut ( tenker mest på Star Wars i november ). 

Kommer en ny generasjon med sjermkort til å komme ut til den tid eller er 900-serien til Nvidia dette året har å by på? 

Isåfall blir det nok en liten oppgradering med 970 og et nytt kabinett om et par måneder!

Lenke til kommentar

" Er 8GB RAM på 1333 mhz nok? Da jeg kjøpte de ( Corsair Vengeance ) sto det at de skulle være på 1600 mhz, men har blitt klokket ned til 1333 mhz av en eller annen rar grunn.  " Dette er sikkert fordi du ikke har vært inni bios og valgt xmp profil på ramen. Hvis ikke så vil bios kjøre ramen på lavere hastighet. Samt 8gb er mer enn nok for spill, trenger ikke mer med mindre du holder på med video/lyd redigering.

" Kommer en ny generasjon med sjermkort til å komme ut til den tid eller er 900-serien til Nvidia dette året har å by på? " Så vidt jeg vet så var 980ti/950ti de siste kortene som kommer på 28nm, og de neste vil være på lavere nm. Men et gtx 970 vil gi deg mest for pengene. 980-980ti kan bli litt overkill.

Lenke til kommentar

Har ett AMD kort nå og har lyst til å prøve ut Nvidia. Er litt Nvidia fanboy og benchmark forskjellene er ikke så betydelige mellom de to gigantene at det gjør meg noe :)

AMD korter vesentlig raskere på høyere oppløsning.

attachicon.gifUten navn.png

Har ikke tenkt til å kjøre i en oppløsning høyere enn 1920x1080 egentlig. Kanskje sette opp en ekstra skjerm, men ikke noe mer enn det foreløpig. Har ikke økonomien til det ( student ) :p 

Har tenkt til å drive litt med redigering, men det er bare lett redigering på Vegas Pro. Har dog tenkt å streame en del og da merker jeg litt stuttering når jeg streamer fra min nåværende PC. Jeg tror dette skyldes grafikkortet om jeg ikke tar helt feil? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...