Gå til innhold

Hjelp! Må jeg være god i matte?

Sway90

Anbefalte innlegg

Hei og på forhånd kjempetakk hvis dere bruker litt av tiden dere på å svare!

Jeg har kommet inn på bachelor i digitale medier. Dette var egentlig andre valget. Men hvor mer jeg har sett på det, hvor mer riktig føles det å velge denne utdanningen.

Jeg har vært litt nysgjerrig og sett litt på hva slags emner jeg starter med osv, og ser at vi begynner med programmering. Høres kjempespennende ut! Men når jeg har lest mer om programmering så virket det ut som om man må være god i matte??? :O:O:O

Stemmer dette? Søkt meg ihjæl om erfaringer o.l. på nettet av studenter som har gått det samme. Men ingen info å finne...

Jeg forstår i så fall ikke hvordan jeg har kommet inn som har så rævaaaaa karakter i matte. Ikke er jeg særlig smart heller :p Burde de ikke sjekke mattekarakteren min før de slang meg inn?

Så må jeg være god i matte? Vi skal nemlig ha de emnene sammen med it-ingeniørstudenter hvis jeg har forstått riktig :O Er det rart jeg blir skremt?

Men synes studiet høres kjempespennende ut uansett!

Håper på svar :)

Ha en fin mandag!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Hvor mye matematikk som kreves avhenger av hva slags systemer som skal lages. For eksempel vil det være mer nødvendig med matematikk om du skal jobbe med spillprogrammering enn om du skal lage enkle nettsider. Jeg vet ikke hvor du skal studere, men introduksjonsemnene i programmering på universiteter og høgskoler er forholdsvis enkle – de krever litt logisk sans, men ikke at du er veldig god i matematikk. Dersom du har rene matematikkemner, vil disse sannsynligvis by på større problemer.

Lenke til kommentar

Ifølge emneprogrammet til Digitale Medier ved UiO er det ingen rene mattefag. I INF-fagene kan det hende du må få programmet til å utføre enkle matematiske beregninger, stort sett begrenset til pluss/minus, gange, dele og prosentregning. Disse kommer du sjelden unna uansett hva du skal programmere, men det skal faktisk ganske mye til før det blir mer avansert enn det også.

Programmering handler mer om logikk enn matematikk, og å være svak i matematikk gjør deg ikke nødvendigvis dårlig i logikk.

Jeg hadde samme bakgrunn som deg, TS, med nærmest stryk i matte på vgs. Tok så en linje uten dette, og programmerings og webutviklingsfagene var faktisk de jeg var flinkest i, så ta det helt med ro :) Jeg hadde dog meget gode generelle datakunnskaper og teknologiforståelse og det hjalp nok en del. For en ikke-teknisk person kan nok programmeringsfagene være litt tunge i starten. Spør, grav og lær og ikke gi opp så går det bra.

Lenke til kommentar

Hei. Hvor mye matematikk som kreves avhenger av hva slags systemer som skal lages. For eksempel vil det være mer nødvendig med matematikk om du skal jobbe med spillprogrammering enn om du skal lage enkle nettsider. Jeg vet ikke hvor du skal studere, men introduksjonsemnene i programmering på universiteter og høgskoler er forholdsvis enkle – de krever litt logisk sans, men ikke at du er veldig god i matematikk. Dersom du har rene matematikkemner, vil disse sannsynligvis by på større problemer.

Det er som sagt digitale medier. Ifølge studieplan skal vi igjennom alt fra spilldesign til grafisk design til nettbasert journalistikk, etter hva jeg kan se

Lenke til kommentar

Ifølge emneprogrammet til Digitale Medier ved UiO er det ingen rene mattefag. I INF-fagene kan det hende du må få programmet til å utføre enkle matematiske beregninger, stort sett begrenset til pluss/minus, gange, dele og prosentregning. Disse kommer du sjelden unna uansett hva du skal programmere, men det skal faktisk ganske mye til før det blir mer avansert enn det også.

Programmering handler mer om logikk enn matematikk, og å være svak i matematikk gjør deg ikke nødvendigvis dårlig i logikk.

Jeg hadde samme bakgrunn som deg, TS, med nærmest stryk i matte på vgs. Tok så en linje uten dette, og programmerings og webutviklingsfagene var faktisk de jeg var flinkest i, så ta det helt med ro :) Jeg hadde dog meget gode generelle datakunnskaper og teknologiforståelse og det hjalp nok en del. For en ikke-teknisk person kan nok programmeringsfagene være litt tunge i starten. Spør, grav og lær og ikke gi opp så går det bra.

Tusen takk for beroliggende svar :* Jeg er vel ikke akkurat et datafreak, men data og mobil opptar store deler av dagen min :p Så jeg får vel bare jobbe litt ekstra hardt for det ;) Men det er bare gøy :)

Lenke til kommentar

Det spørs hvilke fag man skal ta. Du trenger ikke å kunne mye matte for å ta generell programmering, men om du tar fag som INF5300 eller INF4380 så kommer du til å slite uten å ha en god forståelse for matte.

Mitt råd er å trø varsomt hvis du ikke er stødig i matte. Men generelt sett så skal du klare deg fint uten gode matte-kunnskaper. Programmering på de typiske basis-fagene rundt Java og web-utvikling skal du klare deg fint på, men når du begynner med litt mer tekniske fag, slik som bildeanalyse, grafikk og kunstig intelligens, så bør du ha matten din i fin form.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...