Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Kan plastikk erstatte asfalt på veien?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"VolkerWessels sier de trenger en test-vei for å få svar på hvordan plastikkveiene håndterer vått eller glatt føre"

 

Så det får vi vite ved en senere anledning.

 

Det er ikke sikkert denne veitypen skal være et alternativ til veier med mye tungtrafikk.

 

Hvorfor stiller du slike spørsmål når det står tydelig at dette er et konsept som ikke er testet ut?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er nysgjerrig på hvor enkelt og effektivt de får til vedlikeholdet. Det er nok noe vanskeligere og dyrere å vedlikeholde enn å bare slenge på en neve stein og en klatt olje i hullene, men til gjengjeld kan muligens vedlikeholdt vei ligge nærmere ny vei i kvalitet enn de asfalt-lappeteppene man ofte har i bygater.

Lenke til kommentar

"VolkerWessels sier de trenger en test-vei for å få svar på hvordan plastikkveiene håndterer vått eller glatt føre"

 

Så det får vi vite ved en senere anledning.

 

Det er ikke sikkert denne veitypen skal være et alternativ til veier med mye tungtrafikk.

 

Hvorfor stiller du slike spørsmål når det står tydelig at dette er et konsept som ikke er testet ut?

 

Fordi dette er eit diskusjonsforum og det kanskje finnes meir informasjon der ute, eller brukarar som kan litt om emnet.

 

Høyrest snodig ut at dei må legge ein test-vei for å finne ut korleis det handterer vått føre. Det burde dei vel kunne finne ut av i mindre skala?

Lenke til kommentar

Høyrest snodig ut at dei må legge ein test-vei for å finne ut korleis det handterer vått føre. Det burde dei vel kunne finne ut av i mindre skala?

 

 

Hvorfor er det snodig? Det er f.eks ingen selvfølge at plastveien håndterer slitasje via is noe godt. Eller at man på år 9-20 fortsatt har en ujevn overflate så det går ann å kjøre på den.

Eller fjæringen ikke ødelegger den ved f.eks tæleløsning.

Ikke glem at bildekk har mye rart på seg, og hvordan vedlikehold på dette gjøres er ingen selvfølge.

Lenke til kommentar

 

Høyrest snodig ut at dei må legge ein test-vei for å finne ut korleis det handterer vått føre. Det burde dei vel kunne finne ut av i mindre skala?

 

 

Hvorfor er det snodig? Det er f.eks ingen selvfølge at plastveien håndterer slitasje via is noe godt. Eller at man på år 9-20 fortsatt har en ujevn overflate så det går ann å kjøre på den.

Eller fjæringen ikke ødelegger den ved f.eks tæleløsning.

Ikke glem at bildekk har mye rart på seg, og hvordan vedlikehold på dette gjøres er ingen selvfølge.

 

Poenget mitt var at ein kan teste mykje i mindre skala. Som til dømes is, piggdekk (om det blir brukt i Nederland), forskjellige typar dekk osv. 10-20 år fram i tid er det sjølvsagt vanskeleg å vite noko om, med mindre det er brukt tilsvarande løysingar på andre område i dag.

Lenke til kommentar

Poenget mitt var at ein kan teste mykje i mindre skala. Som til dømes is, piggdekk (om det blir brukt i Nederland), forskjellige typar dekk osv. 10-20 år fram i tid er det sjølvsagt vanskeleg å vite noko om, med mindre det er brukt tilsvarande løysingar på andre område i dag.

 

De hadde ikke fått lov å teste dette på en ekte vei hvis de ikke hadde testet på mindre skala først. Du får søke litt rundt selv da vettu for å finne mer info så trenger ikke andre ta den jobben for deg.

 

Du kan også sende mail til [email protected] for å få mer info. E-postadressen er fra nederst på denne siden.

Lenke til kommentar

Må si jeg er veldig positiv til denne løsningen dersom den fungerer, er bare meget skeptisk til plastikkens friksjonsegenskaper og hvorvidt den tåler slitasjen. Men et system som gjør at man på en enkel måte kan integrere rør og kabler inni veien istedenfor under veien, kan potensielt spare veldig mange for veldig mye penger og arbeid. Om friksjonen viser seg å være god nok til at man kan kjøre trygt på materialet når det er fuktig så burde det hvertfall kunne gå ann å bruke materialet til gang- og sykkelveier, da vil slitasjen være betydelig mindre enn på en vei med biler, men samtidig gi fordelen av enkel og billig bygging / vedlikehold av kabelinfrastruktur

Lenke til kommentar

Må si jeg er veldig positiv til denne løsningen dersom den fungerer, er bare meget skeptisk til plastikkens friksjonsegenskaper og hvorvidt den tåler slitasjen. Men et system som gjør at man på en enkel måte kan integrere rør og kabler inni veien istedenfor under veien, kan potensielt spare veldig mange for veldig mye penger og arbeid. Om friksjonen viser seg å være god nok til at man kan kjøre trygt på materialet når det er fuktig så burde det hvertfall kunne gå ann å bruke materialet til gang- og sykkelveier, da vil slitasjen være betydelig mindre enn på en vei med biler, men samtidig gi fordelen av enkel og billig bygging / vedlikehold av kabelinfrastruktur

 

Er nok mest skeptisk til hvordan plasten tåler belastningen i kulden etter noen år.

 

Rør i "plastfalten" høres greit ut, men i Norge skal vel ting graves ned en viss avstand for å ikke ødelegges av tele i bakken, så da må det likevel graves under veien i mange tilfeller. Er og begrenset hvor store rør som får plass inne disse platene.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...