Gå til innhold

Hjelp - trenger superzoom kompaktkamera før mc-tur på onsdag!

Anbefalte innlegg

Jeg har glemt igjen speilrefleksen (fire år gammelt Nikon med veldig godt zoomobjektiv) på hytta, og jeg skal på mc-tur fra onsdag til søndag på min Honda CB 1100 R XX Blackbird med fullt Givi og masse annet moro, skikkelig kosetur med kona! Mobilbilder er ikke noe alternativ! :yucky: Samtidig kan det være greit å ha noe som er lettere å få med seg rundt, vi har blant annet planlagt en oval London-helg og en ukes Nord-Norge-tur utpå høsten, og det er jo litt pes å bære rundt på et speilrefleks. Kravet mitt er superzoom, og da mener jeg minst 20x optisk, gjerne mer. Jeg gir totalt f... i om søkeren er god eller ikke, dette kameraet skal hovedsakelig være "pek og klikk" (det hender ofte jeg bråstopper for å ta et bilde av noe, og selv om jeg har åpningshjelm, foretrekker jeg da å bruke skjermen som søker), og det skal ta så liten plass at jeg kan ha det i jakka på kjøredressen og slipper å åpne Givi-kassene. Jeg vil ha god bildekvalitet, men trenger ikke avanserte RAW-funksjoner og sånt. Siden det er så kort tid, må det også være noe jeg kan hente enten på Komplett på veien forbi klokka åtte onsdag morgen eller på Elkjøp i Oslo i titiden. Videre rute går via Sverige og Danmark, for de nysgjerrige! :grin: Jeg har funnet et par gode alternativer (ut fra nettester og sånt):

https://www.komplett.no/panasonic-lumix-dmc-tz70-black/836336

http://www.elkjop.no/product/foto-og-video/kompaktkamera/DMCTZ60BLK/panasonic-dmc-tz60-kompaktkamera-sort?scid=Pricecomparison2989

Spørsmålet er om det nyeste er verd å gi tusen mer for, eller om det kanskje til og med er noe annet på markedet som er bedre med mine krav. 3500 er iallfall i meste laget av det jeg vil betale, men hvis det virkelig er verdt det, kan jeg gi det. Forskjellen er tydeligvis i stor grad bedre bilder i skumringen, og i dette landet er det jo skumring mye av året... ;) Håper noen har tid til å gi noen kjappe tips! :mrgreen:

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp deg ein sånn Lowpro Slingshot til å ha på ryggen.  Eg antar at Coolpixen ikkje er større ein speilrefleksen du har glemt? Superzoom er jo aldrig veldig gode uansett, så gå kompat viss du vil eller gå all out, med skillege superzoom. Eg la meir vekt på superzoomen enn kompat delen. Eg har ikkje peiling at du kunne få ein 20x zoom i ein kompakt.

Endret av Spøkelsefjes
Lenke til kommentar

TZ-serien til Pana er vel regnet som noe av det beste du får av kompakte superzoomer. Om TZ70 er verdt det over 60 skal jeg ikke uttale meg om. Tror ikke du finner mange som har erfaring med begge modeller.

Den skal gi ett trinn bedre støyytelse enn forgjengeren, men om det er per piksel eller skalert til samme bildestørrelse teier soga om. Uansett så er det begrenset hvor bra ytelse du får ut av en 1/2,3"-sensor i svakt lys, så jeg ville ikke satset på actionfoto i skumringen. Det er ikke sikkert at bildekvaliteten blir så synlig mye bedre enn på en bra mobiltelefon, men optikken er så klart mer fleksibel.

Ellers så er funksjonaliteten relativt lik på de to modellene. Personlig tror jeg at jeg ville spart den siste tusenlappen hvis jeg bare skulle ha noe kjapt og rimelig til å ta med meg på kort varsel.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kva med Nikon Coolpix P610? 60x optisk zoom, 3385 fra komplett. https://prisguiden.no/produkt/nikon-coolpix-p610-226019. Viss du skal ha superzoom så gå få ein skikkeleg superzoom.

P610 har også en 1/2,3" sensor og ikke spesielt lyssterk optikk. Du får mer brennvidde i teleenden, muligens en noe større og bedre søker og mer stødig grep, men teknisk ytelse er nok omtrent på linje med Panasonic sine varianter med tilsvarende sensor.

Av bridge-kameraer så har du Panasonic FZ1000 som skiller seg ut, med større sensor og mer lyssterk optikk. Men da ofrer du en del ekvivalent brennvidde for å få bedre ytelse på andre områder.

Lenke til kommentar

For superkompakt superzoom virker TZ60 og TZ70 som veldig gode kandidater. TZ70 har ny sensor med lavere oppløsning og sannsynligvis noe bedre bildekvalitet, men skalert til samme størrelse er nok forskjellene marginale. Begge har innebygd søker og RAW (selv om du ikke trenger det), noe du så vidt jeg vet ikke finner i denne klassen på andre modeller.

Som nevnt i andre innlegg er nok FZ1000 det aller beste superzoomkameraet totalt sett pga mye bedre sensor, men mye større og dyrere og kun 16x zoom, men kvaliteten på sensoren gjør nok at du kan croppe tilsvarende 20x og fortsatt sitte igjen med bedre bildekvalitet enn det du får fra en 1/2.3-tommer sensor og 20x optisk zoom.

Andre alternativ er FZ200 med fast F2.8 i hele zoomområdet. Gammelt, men fortsatt veldig bra selv om FZ300 ble lansert forrige uke.

Siste forslag er Olympus Stylus 1 som kun har vel 10x zoom, men fast F2.8 og bedre sensor og søker enn du finner på typiske superzoommodeller. 28-300 ekvivalent brennvidde.

Lenke til kommentar

Drit i zoom om det ikke er småfugler du skal ta bilder av.  Kjøp heller RX100 første versjon 3390,- hos Elkjøp, Japan Photo, Siba eller (litt dyrere... 3590,- hos) Komplett.  1 tomme sensor og 20Mpix gjør at du kan ta ganske små utsnitt av bildet og fortsatt matche kvaliteten til mange superzoom kamera.  "Intelligent Advanced"    modus er pek&klikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

....eller på Elkjøp i Oslo i titiden. Videre rute går via Sverige og Danmark, for de nysgjerrige!

....men hvis det virkelig er verdt det, kan jeg gi det.

Du har forsåvidt tipset deg selv.....stikk innom Elkjøp....så har du 30 dager på å finne ut om kameraet er det du ønsker....

Mye zoom er bare tull for oss som har motorsykler som motiv ;)

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Takk for innspillene! Det er faktisk i stor grad natur (de nevnte småfuglene) og detaljer (ofte på båter) jeg tar bilde av, i tillegg til de vanlige bildene jeg tar av fruen (eller hun tar av meg) foran/i diverse interessante ting, som severdigheter, museer og så videre. Men jeg liker kraftig zoom fordi jeg da kan ta bilder av ting langt borte (som rovfugler over en ås). Samtidig høres forslaget om RX100 slett ikke dumt ut. Jeg må forske litt på det kameraet.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte et lite og billig billig Canon SX270 (20x) for å ha som et lite superzoomkamera når SX50 ble for stort, men ser at jeg sjelden bruker noen av dem.Likevel klarer jeg ikke få meg til å selge dem, de er kjekke å ha av og til.

RX100 bruker jeg ofte, zoomen får med seg tilstrekkelig samtidig som det gir så gode bilder at jeg ofte slipper å ta med systemkamera.

Lenke til kommentar

Med 20x zoom og lommestørrelse som krav det bli en liten 1/2,3" sensor. Jeg plukket ut et knippe kameraer via et filter i prisjakt og det ser ut som Sony WX350 kommer godt ut i kategorien 20x zoom og kompakthet. Det er det minste og letteste kameraet i klassen 20x zoom med skjerm. Jeg har ikke noe kjennskap til kameraet ut over dette søket, men regner med det er bra i sin klasse (Sony gjør det godt i lignende kategorier). Prisen ligger også innenfor det ønskede området.

Jeg fikk ikke treff på WX350 hos elkjop.no, men Komplett.no har 4 stk av den hvite utgaven på lager og en demovist sort på lager.

Lenke til kommentar

WX350 er vel en utgående modell, så det er nok derfor den er litt vanskelig å finne. Siste skudd på den stammen er WX500, som har større zoomområde. Ser ut som scandinavianphoto er stedet å gå hvis den er aktuell.

Den har også en søstermodell, HX90V. Ser ut som pop-up-søker er største forskjellen mellom dem.

Specs på dpreview her og her.

Endret av Sutekh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk, men det funker helt greit. :) Godt fornøyd med kameraet også. Gode bilder, god filming. Liker særlig funksjonen der det tar 2-5 bilder (høres det ut til) i et kjapt "klikk-klikk-klikk-klikk" og setter dem sammen til ett bilde som er klarere og mer lyssterkt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...