ærligøs Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 I Tanums store rettskrivningsbok finner jeg dette ordet: melkeblå ADJ▶melke|▶blåbøyningpositiv intetkjønn melkeblåttpositiv flertall melkeblå / melkeblåeogså ▶mjølkeblå Hva slags blåfarge er dette? Hva er det som er typisk melkeblått? Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 Den blå lagune på Island er et eksempel på melkeblått. 3 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 Hva er det som er typisk melkeblått? Melk. Nærmere bestemt skummet/separert melk. "Om manda'n så er det nå grauten så grå, sjung falleralleri, hei fallerallera, og mjælka den er nå så temmelig blå, sjung falleralleri, hurra!" 2 Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 20. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2015 Jeg har alltid tenkt på melk som noe hvitt. Skummet melk har jeg aldri drukket. Jeg tror ikke jeg har hørt dette ordet før. For meg var det er rart ord. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 Har hørt om blåmelk (skummamelk) før, ja. Du får kjøpe deg litt og se om det stemmer. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 Skuma mjølk har ein blåtone. Eg har større problem med blå i andre samanhengar: blågjerug (veldig gjerug) og "Det skal du bli blå for" (ikkje lykkast med) Forklaringar? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 Antakelig overført fra at man tar i eller holder pusten (e.l.) til man blir blå (altså man er sta eller noe slikt). Blir blå enten man til slutt lykkes eller ikke. Lenke til kommentar
( ) Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 For å gå tilbake til melken: Hvis du har sett fersk, naturlig melk (f.eks i en bøtte), ville du ha sett at den ikke er så homogen som den melken i pakkene er. Vanlig melk vil ha fettet flytende rundt i "klumper", mens resten av melken da er magrere, og naturlig har en liten blåtone. Det er en grunn for at H-melk er homogenisert, i tillegg til å være pasteurisert... Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 21. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2015 (endret) Da kan en altså skrive at noen har melkehvite tenner og ..., ja, nå kommer jeg ikke på en kroppsdel som kan være melkeblå. Kanskje melkehvite tenner kan bli melkeblå dersom en spiser blåbær. Men jeg tror de muligens blir enda blåere enn melkeblå. En jeg kjenner, snakker hele tiden om damer med "melkebrun" hud. Da bare teller jeg ned til at ordet "melkesvart" melder sin ankomst. Edit: For sent! Noen har allerede tatt i bruk "melkesvart" ser jeg etter et Google-søk. Fikk hele fire treff. Endret 21. juli 2015 av ærligøs Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 21. juli 2015 Del Skrevet 21. juli 2015 Når han snakker om melkebrun hud, mulig han tenker på melkesjokolade brunt? Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 21. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2015 Når han snakker om melkebrun hud, mulig han tenker på melkesjokolade brunt? Ja, jeg tror det er en assosiasjon som spøker i det underbevisste. Eller kanskje det er en bevisst assosiasjon som gis et amputert språklig uttrykk. Uansett synes jeg det høres litt rart ut. Trenger vi virkelig å hekte andre ord foran fargeord? Jeg krysset den banangule stripen midt i veien med den kokoshvite bilen min??? 1 Lenke til kommentar
( ) Skrevet 21. juli 2015 Del Skrevet 21. juli 2015 Det kommer an på sammenhengen... Forskjellige uttrykksformer gir forskjellige assosiasjoner og sammenhenger - det er det som utgjør et sprog... Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 23. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2015 Det var ikke mye blåfarge i skummet melk. Nærmest usynlig for meg. Men den var faktisk god å drikke. Her har jeg hatt en fordom. Trodde det ville smakte ekkelt. Lenke til kommentar
( ) Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Jeg tviler på at skummet melk er opphavet til uttrykket - da tror jeg mer på folk som har sett uhomogenisert melk, på gårder eller sætre... Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Jeg tviler på at skummet melk er opphavet til uttrykket - da tror jeg mer på folk som har sett uhomogenisert melk, på gårder eller sætre... Nei! Frisk, nysilt melk rett fra patten ser akkurat ut som vanlig H-melk. Men blir den stående, flyter den gule fløten opp. Melken homogeniseres for å forhindre at fløten flyter opp, og utseendet til H-melk forblir likt med nymelket vare. Fjerner en den gule fløten fra melka, enten ved å fløte av på gammelmåten eller ved å bruke separator (en maskin), blir melka mindre gul. De fleste ser en blåtone i skummet melk. Lenke til kommentar
( ) Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 "nysilt melk rett fra patten" ? Jeg visste ikke at man installerte siler på spenene, det var VIRKELIG en nyhet for meg... Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Kjedelig nå som barnehagen er stengt? Lenke til kommentar
( ) Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Nei, mere en liten hentydning til at den melken jeg beskrev, er den usilte man ser i bøtta man bærer fra den håndmelkede kuen til der man siler melken over i et større spann... (Samt at selve silingsprosessen faktisk medfører en viss grad av homogenisering i seg selv, selv om formålet med den silingen selvfølgelig er å fjerne fremmedlegemer fra melken.) Ellers kan man opplyse om at arkivet i mellomtiden har frembragt et annet ord ('blåmelk'), som jeg vel og merke ikke vet om det kan være en form for skummet melk, eller myse, eller en form for surmelk. Hovedpoenget mitt i det hele er forøvrig det helt enkle at jeg mistenker at begrepet "melkeblå" er eldre enn industrimeierienes standardiserte forbrukerproduktutvalg. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 24. juli 2015 Del Skrevet 24. juli 2015 Hovedpoenget mitt i det hele er forøvrig det helt enkle at jeg mistenker at begrepet "melkeblå" er eldre enn industrimeierienes standardiserte forbrukerproduktutvalg. Selvfølgelig er ordet mye eldre enn meieriene! Skummet melk, mest sur i forskjellige varianter, har i uminnelige tider vært det produktet som ble drukket, helg som hverdag. Fløten ble alltid skummet av og brukt for seg, samt til framstilling av det verdifulle produktet smør. Alle andre enn husmora og hennes assistenter så i praksis kun skummet melk, så fargen på melk ble i vanlig språkbruk fargen på skummet melk. Men naturlig melk er nå forbudt å omsette her i landet, og derfor er en nødt til å henvise til produkter som fins tilgjengelig. Lenke til kommentar
( ) Skrevet 24. juli 2015 Del Skrevet 24. juli 2015 ? Den forsto jeg ikke... Sånn som jeg forstår fenomenet sprogdebatt, kan man henvise til det man tror om saken, uavhengig av det som måtte være på markedet i det øyeblikk man skriver. Å skulle begrense forklaringene til det folk kan kjøpe og se på - ??? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå