Gå til innhold

BTRFS - Raid og status

Anbefalte innlegg

Status på BTRFS er enda eksperimentell, det har dukket opp fleire kritiske bugs i det siste. Og Facebook begynte for ca eit år sida å teste BTRFS på nokre produksjonssystemer. Konklusjoner der til nå ettersom eg har høyrd er at det ikkje stabilt nok for full deployment enda(hovedutvikleren til BTRFS er ansatt av Facebook)

ZFS er nok noko betre på Linux, men det er nokre feil der og ved avansert bruk. Mitt råd er å bruke FreeBSD om du bare skal ha ein lagringsserver.

...og bruke deg som support  :yes:

Eller like greitt legge deg til som "superbruker" :D

Slik måtte jeg en lang stund da jeg begynte med ZFS. En annen her på forumet satt det opp for meg :D Samme med Ubuntuserveren min.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ZFS er nok noko betre på Linux, men det er nokre feil der og ved avansert bruk. Mitt råd er å bruke FreeBSD om du bare skal ha ein lagringsserver.

Til en rein lagringsboks kan også FreeNAS være et godt alternativ. Lekende lett installasjon og konfigurasjon som bare funker. ;)
Lenke til kommentar

Er egentlig ikke så giret på ZFS filsystem. Grunnen er at jeg kommer til å legge til 1 og 1 disk som jeg vil ha inn i raidet mitt.

Har lest litt om writehole problematikk på BTFS Raid 6, og har jeg forstått det korrekt at jeg kan unngå dette problemet med å koble BTRFS raidet på en areca kontroller med BBU? 

Planen var nemlig å legge inn Zentyal som bygger på Ubuntu med 4.1 kernel. Kjører med domene hjemme fra en win2012 server som står for backup mot Jotta i dag. benyttet Crashplan, men med elendig opplastingshastighet og trøblete programvare kuttet jeg ut den tjenesten.

Så Server med ESXI hvorav Zentyal og Win2012 kjører i hver sin VM. Zentyal får Areca kontroller i passthrough for å ha kontroll på disker. Dette er plan A, så får vi se om det dukker opp noe informasjon vedrørende BTRFS Raid 6 her som endrer på planen min.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

For noen måneder siden vurderte jeg BTRFS RAID 6 som arvtager etter mdadm på serveren min.

Etter å ha studert hva som eksisterte av valgalternativ, så fallt sluttvalget på ZFSOnLinux via Arch, noe som har funket greit, eneste problemet er at om du cd'er inn i ett snapshot, så kjører du en risiko for kernel panic.

https://github.com/zfsonlinux/zfs/issues/3257

Utenom det så har det vært delvis tut og kjør, har nå en kernel panic som er random og virker å komme fra Qemu virtualiseringen, dessverre har det vært lite blest rundt bug rapporten på trackeren.

Lenke til kommentar

Sant, dette vil du jo helst slippe :-)

FreeBSD er like bra som Linux på dei aller fleste områder. På nokre ein god del betre, og andre ein god del svakare.

FreeBSD er noko svakare på f.eks Java ting og henger litt etter på drivere. Men I gjengjeld så har FreeBSD raskare og meir effektiv nettverk og er noko enklare å konfigurere da FreeBSD har vært veldig konsistent på det over tid.

Lenke til kommentar

Sant, dette vil du jo helst slippe :-)

FreeBSD er like bra som Linux på dei aller fleste områder. På nokre ein god del betre, og andre ein god del svakare.

FreeBSD er noko svakare på f.eks Java ting og henger litt etter på drivere. Men I gjengjeld så har FreeBSD raskare og meir effektiv nettverk og er noko enklare å konfigurere da FreeBSD har vært veldig konsistent på det over tid.

FreeBSD har jeg luktet på og har noen testservere kjørende.

Dessverre kommer de til kort, oppdateringer virker å være deres største akilleshæl akkurat nå, ofte får jeg feilmeldinger som stopper meg og er mye arbeid å rette opp i.

Til sammenligning tøffer Arch Linux framover uten problemer, og har ikke trynet på en eneste "pacmatic -Syu" (Ja, slengte på Pacmatic pakken tidlig i Arch karrieiren.) så langt, eneste har nå nylig vært utdaterte mirror's for pakker som har trengt en fiks.

Problem nr 2 er virtualiseringen hos BSD, Beehive virker å være deres løsning på problemet, men virker ikke å være like klar som løsningene som finnes i Linux leiren.

Så akkurat nå, så tror jeg ikke BSD maskinene vil vokse seg store her i hjemmet, så langt har jeg en Minecraft server som kjører FreeBSD og funker greit, samt en eldre FreeNAS, og en laptop med PC-BSD.

FreeNAS boksen sliter jeg med å oppdatere da denne vil gi kernel panic under boot, også denne ble det stille om så jeg har ikke testet en ny oppdatering av dette grunnet alt arbeidet som kreves.

Lenke til kommentar

Dessverre kommer de til kort, oppdateringer virker å være deres største akilleshæl akkurat nå, ofte får jeg feilmeldinger som stopper meg og er mye arbeid å rette opp i.

Til sammenligning tøffer Arch Linux framover uten problemer, og har ikke trynet på en eneste "pacmatic -Syu" (Ja, slengte på Pacmatic pakken tidlig i Arch karrieiren.) så langt, eneste har nå nylig vært utdaterte mirror's for pakker som har trengt en fiks.

Jeg synes oppdateringer på FreeBSD har blitt vesentlig bedre etter at pkgng ble innført. Riktignok etter en liten innkjøringsperiode med litt problemer. Gamle pkg_* var til tider ganske håpløs, men pgk synes jeg er ganske god.

Eller gjør du alt ved å kompilere fra ports?

Lenke til kommentar

Neida, jeg kjører det via pkgng ja, må innrømme at jeg var ivrig etter at denne ble rullet ut at jeg endelig skulle bli kvitt det meste av problemer.

Dessverre har det ikke gått helt etter planen den gangen.

Men jeg bruker laptopen til å teste hvordan BSD ligger an i oppdateringsløypa og ser etter problemer før jeg vurderer å sette BSD til andre oppgaver.

Ellers har jeg faktisk også en 4 BSD maskin i huset, den er grensevakta til Altibox og kjører da naturligvis PFSense... Her må jeg innrømme at jeg har aldri vurdert og vil heller aldri sette dit en Linux boks.

Lenke til kommentar

Nøkkelen med FreeBSD er ikkje å oppdatere for ofte. Du trenger ikkje siste versjon av alt.

Det er fordeler og ulemper med det. Eg køyre enda 9.3 og 10.1 på nokre servere. Dei funker så bra at eg ikkje bryr meg med å oppdatere.

Men tjenester som er eksponert ut mot internett er jo lurt å halde oppdatert. F.eks Apache eller Nginx. Men då er det som regel bare oppdatering av ports og make reinstall.

Det er ingen skam å køyre litt gamal software.

Lenke til kommentar

Ufff, det var den mentaliteten jeg ville litt bort ifra.

Når jeg hadde Ubuntu 10.04 så var det ok i 2010 når det var ferskt, men allerede 2 år etterpå så begynte det hele å bli gammelt og man savnet visse features.

Kort og greit, det var godt å komme seg bort ifra 2.6 Kernelen nå etter 5 år, derfor ville jeg hatt litt ferskere pakker på BSD også.

Lenke til kommentar

Men når oppgraderingen virker å bryte sammen hver bidige gang, også rase igjennom med en haug med pakker samt avhengiheter (Riktignok skal visst BSD ha separate avhengigheter / Dependencies for hvert program.) så blir det for tungvindt.

Så jeg fyret opp en fullstendig oppgradering og hele greia trynet, som sagt BSD har en lang vei å gå før jeg vil stole på dem til noe annet enn en simpel enhet / appliance slik som FreeNAS / PFSense.

Den dagen jeg kan i ca 1 år fyre av noe tilsvarende apt-get update && apt-get upgrade (Debian / Ubuntu) eller pacman -Syu (Arch Linux) uten å få feilmeldinger som krever manuell fiksing, så kan jeg vurdere BSD.

Og at de fortsatt sliter på virtualiserings biten.

Lenke til kommentar

Du må jo ikkje oppgradere alt samtidig, er jo det som er heile poenget. Du er ansvarlig for userland og FreeBSD folka er ansvarlig for kernel. Dette kjem aldri til å bli som i fleire Linux distroer, rett og slett fordi FreeBSD sine ports er mykje meir bleeding edge.

Stort sett dei einaste gongane eg tar rebuild og oppdateringer på alt, er etter ein RELEASE upgrade.

Anbefaler også å bruke Jails for kvar applikasjon/tjeneste. Går noko galt, så går det heller ikkje ut over resten av systemet.

Lenke til kommentar

Siste gang jeg hadde problemer med en BSD oppgradering så var det igjen opprydding på planen.

Da dukket det opp en feilmelding ala dette "Error 2: chroot /.updateStage /.freebsd-up.sh -r 10.2-RELEASE upgrade"

Denne feilen kom grunnet at den feilet å oppdatere pkg_ng og hele greia trynet, og da var det manuellt arbeid for å få oppdatert.

Fram til at jeg slipper å måtte gjøre noe manuellt for slike oppgraderingssykluser så vil jeg ikke vurdere BSD til hovedserveren min.

Det samt mangelen på skikkelig virtualisering i BSD, per idag er det  vell kun Virtualbox som er stabil nok og kan håndtere Windows. (Microsoft burde holdes på virtuelt jern)

Ellers så sitter jeg nå å vurderer å fyre opp en Arch boks for Samba4 domene kontroller, så er jeg i allefall sikret månedtlig release av denne, hos Ubuntu har du hundgamle pakker med manglende features og sikkerhetsproblemer, så der må du kompilere fra kildekode, og der er jeg såpass lat at det orker jeg ikke å drive med hver måned :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...