Gå til innhold

LØST, KAN SLETTES

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Jeg tror ikke "sex" finnes i "himmelen", så derfor ser jeg ikke særlig problem med sånne vennskap

Jeg tenker ikke på sex, men følelser.

Mye av følelsene kommer av fysisk sansepåvirkning, og resten fra hukommelsen, og siden fysisk kropp er "borte", tror jeg det bare er en "upersonlig essens" tilbake .. og derfor lite "følelser" som kan lede til ubehag

min refleksjon

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Mitt inntrykk er at himmelen en en orgie av kjærlighet, lykke og fred. Og gud er jo imot sex utenom ekteskap, sex er ingen lek, i kristendolmmen er det bare 'elsking' med din sjelevenn som er akseptabelt. Så denne tiltrekningen er nok ikke aktuelt i himmelen. Det er heller ikke aktuelt med reproduksjon (?), alle lever jo evig i himmelen. Så da kan vi vel konkludere med at verken sex eller elsking er hensiktsmessig i himmelen, og sikkert heller ikke akseptabelt. Men det at man finner seg ny mann eller kone bryter vel retningslinjene når du har vært gift før, og med mindre du har bedt om tilgivelse så blir du vel stekt levende på grillparty i helvete.

Men hva vet jeg, jeg satt og tegnet (rablet) i RLE-timene.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Ytterligere problematisk blir det jo hvis han første døde når de var i 20-årene, men hun levde med sin nye mann til de døde som 90-åringer!

Tviler på om han som har sittet i himmelen og ventet på sin kjære i 60-70 år kjenner henne igjen og omvendt...

Lenke til kommentar

Det er vel ikke noe i bibelen som sier at man ikke kan gifte seg på nytt dersom den ene parten dør? Som nevnt tidligere så tenker jeg ikke på sex i denne problemstillingen :)

Men det gjorde han over meg. xD Uansett er det en viktig komponent i et forhold. Har du hørt om noen som er lykkelig gift som verken tenker eller bryr seg om sex eller å få barn? Ang. det med flere ekteskap har du vel rett (stoler heller på deg enn meg selv når det kommer til kristendom). Men da blir det ikke grillparty på de to i eksempelet ditt da. :)
Lenke til kommentar

Hei,

*To personer er gift og begge to er kristne.

*Mannen dør og kommer da etter bibelen til himmelen.

*den gjenlevende dama gifter seg på nytt med en annen kristen mann.

*De to gjenlevende personen dør. Og alle de tre er da i himmelen

Mitt spørsmål blir da: blir ikke dette problematisk? Hun er glad i begge mennene hun var gift med på jorden, hvordan blir dette løst i himmelen, hun kan vel ikke ha to ektemenn i himmelen?

Glimrende spurt, da det er et av flere millioner paradoks i kristendommen.

Dette er et spørsmål som du som kristne sikkert kan svare "Guds veier er uransakelige" uten at det gir noen svar selvagt... Så det eneste svaret er at vi i så fall ikke vet hva som venter i "himmelen"...

Det vi vet er at dette med himmel og helvette er et menneskeskapt konsept, da ingen gud ville vært dum nok til å gjort det slik de kristne doktrinene sier. En gud ville ikke laget et system med så utrolig mange flauser, mangler og paradokser, ihvertfall ikke i bokform og ihvertfall ikke i bokform det ettersigende er forbudt å endre... Så er det noen trøst er det langt mer sannsynlig at alle tre ligger og råtner i bakken etter deres død og ikke blir fremstilt for slike stupide paradokser som bibelen hele tiden kommer opp med....

Tenk deg et enda verre paradoks, du kommer til himmelen og siden resten av familien, kona, unger etc, ikke kommer etter så betyr det at de er utsatt for evig tortur, iscenesatt av denne stupide, primitive og brutle guden... Hvor godt ville det føles å sitte i himmelen da, i evig tid? Ville jo være den verste torturen du kunne fått....

Lenke til kommentar

En gud ville ikke laget et system med så utrolig mange flauser, mangler og paradokser, ihvertfall ikke i bokform og ihvertfall ikke i bokform det ettersigende er forbudt å endre... 

Tenkte jeg skulle hive inn en liten kommentar på denne. Husker nemlig jeg leste en bok av Bart D. Ehrman der han tar opp dette med at bibelen ikke kan endres uten forferdelig straff. Slik jeg forstod det, så er det rett og slett en fotnote fra en høytstående (sannsynligvis) prest som har lagt det inn som en kommentar til de yngre bibel-kopiererne som gjerne rettet det de mente måtte være skrivefeil i original teksten. Han skoldet dem altså, og sa at hver minste prikk skal kopieres, om man tror den er feil eller ei. Så den fotnoten er ikke en del av det bibelske budskap altså.

Til TS sin problemstilling: Kristne kommer heller ikke til himmelen. Det er kun de "utvalgte" som kommer dit. Altså Jehovas vitners berømte 144 000. De resterende er lovet evig liv på jorden, i paradis. Så da kan vi legge til det kjødelige elementet igjen. :p

Lenke til kommentar

Eller bare å innse at menneskets kanskje største frykt, dødsangsten, ble litt lettere å håndtere når man bestemte seg for at det helt sikkert ikke er bare å få lyset slukket, men at man lever videre. Som så  mange andre ordninger mennesket har funnet på for å gjøre tilværelsen på jorda litt lettere, kunne se lyset i tunnelen og ha et håp.

Du er ikke alene noe sted, det er alltid en som passer på deg, be og du vil få, du dør egentlig ikke, du bare fortsetter et annet sted, alt blir bedre på neste stedet osv... Se det, plutselig ble alt mye lysere og lettere. Eureka! :) 

Lenke til kommentar

Hvis man i himmelen er ren kjærlighet og ikke kan foretrekke noen ovenfor andre så spiller det ingen rolle. Man tar ikke med seg sine menneskelige problemstillinger. ;)

Okeeei..., men hva er vitsen med et etterliv/evig liv, hvis man ikke er seg selv lenger???

Lenke til kommentar

Hvis man i himmelen er ren kjærlighet og ikke kan foretrekke noen ovenfor andre så spiller det ingen rolle. Man tar ikke med seg sine menneskelige problemstillinger. ;)

Okeeei..., men hva er vitsen med et etterliv/evig liv, hvis man ikke er seg selv lenger???

Det du mener med "deg selv" er egoet ditt. Det er greit å ha som menneske for å få barn og generelt overleve, men hvis man skal tro på en sjel og et etterliv så kan en tenke litt bredere enn å bare identifisere seg med sitt ego.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...