Gå til innhold

Savner et OC guid til 9800pro her

|SeVen|

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Grensen går når du opplever artifacts eller ustabilitet. Da er det på tide å skru ned en mhz eller tre ;)

Ja, skjønner det ja, men hva er mest viktig å klokke, Core eller minne ? For å sjekke hva kortet klarer, kan man ha orginal Core og øke bare minne for å teste minne eller må core følge med ?

Lenke til kommentar

Core er definitivt viktigst! Og du kan altids hente mer ut av core'en dersom du kjøler den med vann! evnt vann+peltier.

Vanskelig å si hvor mye økning du får på vann. Men det er faktisk en del. og med peltier i tillegg så vil du få en økning på ca. 10-30 mhz oppå det igjen. Men alt dette er veldig idividuelt fra kort til kort.

Minnet er ikke så fryktelig viktig. Men en økning gir selvfølgelig en viss effekt. Har du ikke ramkjølere på minnet så kan du jo selvfølgelig sette det på! :)

slikt fås kjøpt på vcore.dk

Hvis kortet viser seg å ha et talent for klokking, da bør du foreta en MOD.

Øke spenningen på kortet. Dette må loddes!! Hvis du syns det er vanskelig å lodde så får du noen til å gjøre det for deg.

Samtidig er det viktig å bruke riktige verktøy for økning av mhz.

Powerstrip er et greit verktøy. Så kan du prøve deg frem med ved å øke mhz på core til den ikke klarer mer. Så klokker du ned 5-7% for så å klokke opp minnet til du får artifacts der også. Så klokker du den ned 5-7%.

Som sagt. Skjermkort er VELDIG individuelle. Men Hercules, PowerColor og Sapphire er alle kode kort å klokke med. SELVFØLGELIG har de også kort som IKKE lar seg klokke like godt.

Link til voltmod finner du på diskuter.no

Lenke til kommentar

Jeg vil si meg temmelig uenig med teddy07, fordi det er minnet man får ytelse av.

Det er, og vil lenge være, minnet og båndbredden som er flaskehalsene på skjermkort.

Klokker jeg core på 9700PROet mitt, tjener jeg svært lite og ingenting i score, klokker jeg derimot mem, ser jeg en markant økning.

Lenke til kommentar

jeg får mest økning på core på mitt 9800pro og det var vel strengt tatt de vi snakka om og ikke 9700pro.

men så klart du må ha minnet i forhold til GPU ellers vil du ikke få stor øknig når det gjelder ytelse. når du først klokker må du klokke begge deler.

er enig med oysfaerg, men du får ikke no spes. bedre score av å bare klokke minnet.

jeg klarer 460/390 med mitt 9800pro. med kun luft

gå sakte fram når du klokker, de fleste 9800pro klokker lett 420/350 derfra kan du begyne å gå saktere fram

Endret av Troy Henrik
Lenke til kommentar

Jeg må si meg uenig med deg. Har veldig erfaring på akkurat dette.

Minnet trenger ikke så stor økning som core. en økning fra 320 til 360 er MER enn nok. Får du Core fra 360 til 450 så snakker vi megaytelse. Selv om ram'en kjører på 320-340.

Må nok stille et ? tegn ved din kompetanse mann!

Dette bekreftes også fra andre folk som har jævlig mye erfaring.

Men så kan man vel ikke forvente så mye annet i dette forumet.

Da OC-IQ nivået er deretter.

Lenke til kommentar

Bare for å oppklare... det er minnet som gjør at ytelsen går opp ikke core.

Klokker du core 50-60MHz får du kanskje 50* poeng i 3dmark03, klokker du minnet 20MHz får du opp 400* poeng.

Dette er bare til å prøve selv... kjør stock settings 380/340 og sjekk 3dmark03 resultat. Kjør så 430/340 i 3dmark03. Deretter kan du kjøre 380/360. Så kan du fortelle meg hva som gir best ytelse.

*eksempel tall for å illustrere ytelsesforskjellen

teddy07:

merkelige resultater du har fått da. Dette er min erfaring med 4-5 skjermkort (som f.eks. orginal Radeon, Radeon 9800Pro, GF2 og GF4 Ti4200)

Endret av SBS
Lenke til kommentar

Jeg har et Radeon 9500 Pro. Når jeg overklokket mitt kort med stock-kjøling, stoppet minnet ganske tidlig (314MHz), mens Core fortsatte ganske lenge. En økning fra 320 til 355 MHz på core gav meg ca. 100 poeng mer i 3DMark 2001. Når jeg klokket minne fra 300 til 314, fikk jeg ca. 400 poeng mer. Vil nok tro at flaskehalsen på de aller fleste grafikkort på markedet er minnet. Muligens med unntak av 9800 Pro med DDR2-minne.

Lenke til kommentar
Jeg må si meg uenig med deg. Har veldig erfaring på akkurat dette.

Minnet trenger ikke så stor økning som core. en økning fra 320 til 360 er MER enn nok. Får du Core fra 360 til 450 så snakker vi megaytelse. Selv om ram'en kjører på 320-340.

Må nok stille et ? tegn ved din kompetanse mann!

Dette bekreftes også fra andre folk som har jævlig mye erfaring.

Men så kan man vel ikke forvente så mye annet i dette forumet.

Da OC-IQ nivået er deretter.

www.ocshoot.no ja...

Veldig kjekt med slike patrioter på ok.no's forum - det blir ALLTID bråk.

Og; ikke rakk ned på andre brukere ved å regelrett kalle du dumme, uten IQ o.l.

En annen ting, om du sier at andre har så "jævlig mye erfaring" - legg frem bevis?

Du har en "late teenagers"-språkbruk, selv om du faktisk er 22 år gammel, du har ikke fremlagt bevis, du rakker ned på ok.no's kompetanse, du påstår du får en "megaytelse" KUN av å overklokke core, noe "de som har ******* mye peiling" faktisk kan avskrive.

- og som jeg tidligere bemerket; fjern eller rediger signaturen din.

Konklusjonen min er; du er for stor i kjeften til at folk skal tro på deg - fremlegg bevis i form av screenshots o.l. - Da, og først da, skal jeg holde kjeft.

Endret av oysfaerg
Lenke til kommentar
Dessuten er det en egen hadware-kategori i profilen som alle skal bruke. Det gjelder deg også, Oysfaerg...

Jeg er da fullt klar over det lille venn - men; alt med måte, enig?

Prøvde bare å si at loven er (stort sett) lik for alle. Meningen med "Min Maskinvare" var nettopp at folk skulle slutte å ha specs. i signatur. Ikke det at moddisene klikker ut hvis du har specsene i siggen, men det er så mye lettere å bla gjennom en tråd når du ikke ser maskinspecs på annenhver linje. Sånne ekstreme tilfeller som "teddy07" har, er advarsel-grunn.

Lenke til kommentar

Plz. Gi Fa*n i krangling her da!

Må da gå an å diskutere uten å bli stygge i kjeften.

anyways, kjørte 467/390 stabilt igår, klarte også 475/390, men da ble det noen små hvite prikker i Nature-testen på 3dmark03 så klokket det litt ned. Jeg har orginal luftkjøking på mitt powercolor 9800pro så jeg måtte ta opp vinduet litt slik at det ble litt kaldere på rommet mitt, mulig jeg ikke hadde trengt dette, men ville være på den sikre siden. Med 467/390 så fikk jeg 6579 score i 3dmark03, med 470/390 så fikk jeg 2 score mere. Så virker som teorien til om at core ikke har så mye å si stemmer, men skal ikke påstå noe. Regner med at jeg ikke hadde klart å holde denne hastigheten lenge ettersom jeg har orginal kjøler og bare hadde senket tempen på rommet mitt. Dessuten er det litt kjedelig å ha 13 grader på rommet konstant og.

Hvordan har dere satt opp driverene ? Får jeg best ytelse med sånn Default max preformance ? eller vis jeg setter alle instillinger manuelt på max preformance ?

Hva scorer dere med orginal hastighet ? jeg fikk 5767 da.

Hvor langt har dere folk kommet med orginal kjøler og normal romtemp her ?

Finnes det en temp. måler på powercolor (ATI) 9800pro kort ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...