Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Giftemål i utlandet - navnskifte osv

Anbefalte innlegg

Jeg stusser litt når jeg må fylle ut skjema for giftemål i utlandet. Skal gifte meg i Las Vegas om 1 mnd, må først få tak i "marriage certificate" og så kan man vies.

Det store spørsmålet er egentlig hvilket navn man skal sette opp? Setter man opp de navnene man heter nå? Og utfører navnskifte når man kommer tilbake til Norge? Eller skriver man opp navnene man "får" i fremtiden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

navneskifte og giftemål har ingenting med hverandre å gjøre. Da jeg antar at det er din ektefelle som er amerikansk statsborger og du norsk må dere skrifte navn hvis begge skal skifte navn i deres respektive land etterpå. Det kan også være greit å undersøke om dere burde gifte dere i begge landene dere kommer ifra da det kan ha noen fordeler, et USA giftemål har ingen juridisk makt i norge og vica versa. Antar at dere skal bo i USA da dere skal gifte dere der. 

Lenke til kommentar

Glemte å presisere at begge er Norske og vi skal bo i Norge.

Etter vielsen sender vi inn giftemålet til myndihetene i Nevada for å få Apostillesstempel, deretter kan man få det godkjent i Norge.

Noen grunn til å gjøre det så komplisert? Hvorfor ikke bare gifte dere i Norge og ta seremonien i USA?

Lenke til kommentar

Glemte å presisere at begge er Norske og vi skal bo i Norge.

Etter vielsen sender vi inn giftemålet til myndihetene i Nevada for å få Apostillesstempel, deretter kan man få det godkjent i Norge.

Og poenget med å gjøre noe så latterlig tungvindt og unødvendig er? altså, papirarbeidet har ingenting med seremonien å gjøre, presten skal ikke inkluderes og alt er 100% separat. Du kan ha gifteseremoni 1000 ganger i usa og aldri gifte deg juridisk. Så hvorfor i huleste skal dere ha seremonien i usa, så ta papirarbeidet der også, vente langt om lenge og bli stilt spørsmål om hvorfor i huleste dere vil gjøre dette i alle offentlige kontorer dere er gjennom? Hvilke papirer er det du tror dere skal "sende inn"? du får ikke noe papirer på seremonien du skal sende inn, seremonien er like uoffisiell som å bestille en klovn i en barnebursdag. , du må dra til myndigheten for å sette igang prosessen i det hele tatt, og få dem til å gjøre det og sende til norge kommer til å både koste deg tid og penger, sannsynligvis mye av begge deler. jeg skal ikke rante mer om dette, skjønner det er viktig for dere å være "married in america", av skryterettigheter eller hva vet nå jeg.... grattis med giftemål da :) 

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

stempel?

i usa har ingen kirke makt til å utføre det juridiske delen av et ekteskap, vielsen er kun symbolsk, ergo må du som vielseskontoret sier gjøre papirarbeidet hos myndighetene. Om du har en vielse eller ei bryr myndighetene seg ikke om. Man må ikke ha noen seremoni for å gifte seg. 

I norge kan kirken håndtere dette, noe som ansees som ekstremt kontroversielt. 

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Aha..

Men altså, etter litt googling ser det jo ut til at jeg først må skaffe marriage certificate: http://www.clarkcountynv.gov/depts/recorder/pages/orderingmarriagecertificate.aspx

Deretter kan man gifte seg i et kapell i las vegas.

Så må man sende inn disse papirene for å få et "apostilles stempel":  http://nvsos.gov/index.aspx?page=124

Så blir det altså et sertifisert papir som er gyldig også i Norge.

Lenke til kommentar

ganske sikker på at for at USA giftemålet skal være gyldig i norge så må man gjennom en papirprosess som er ganske så mye større enn hele prosessen med å bare gifte seg i norge. De juridiske klausulene i et giftemål er totalt forskjellig i landene og du får ikke noe godkjent i norge uten å akseptere et helt vanlig norsk giftemåls klausuler i tillegg... ergo må du gifte deg i norge for å være gift i norge... du slipper neppe unna giftepapirene i norge selv om du gifter deg i usa. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...