Alexzli Skrevet 19. juli 2015 Del Skrevet 19. juli 2015 (endret) Hei. Hoppet av videregående som 17 åring. Jeg satset på musikk som var min lidenskap. Hadde noen spilljobber her og der, men ikke noe å skrive ned på papiret. Som 20 åring tvang pappa meg ut i arbeidslivet og jeg jobbet to år i butikk. Jeg bor nå med kjæresten i en leilighet som familien eier. Vi betaler ikke stort (2000 hver) for å bo her. Etter årene som har gått har jeg helt mistet interessen jeg en gang hadde for musikk. Er heller ikke glad i min nåværende posisjon som butikkmedarbeider. Jeg er ikke glad i service jobber, og fordrar ikke mersalg (prøve å selge mer) Eneste jeg har tenkt på i årene jeg har jobbet er å få meg en utdannelse. Jeg har ikke kommet i gang med utdannelsen fordi jeg flyttet sammen med ny kjæreste, var veldig mange oppturer med musikken som gnistret liv i håpet. Verden var min lekeplass hele veien. Jeg hadde penger, jeg hadde venner og kunne sove i samme seng som kjæresten. Hadde det aldri så bra når jeg gikk på skolen. Nå det siste halve året har alt sammen rast. Jeg har ikke noe lidenskap, siden musikken er dø. Jeg har ikke penger, siden det har vært lite jobbing. Kjæresten min flytter for å studere, og vennene mine som jobbet hardt for sin egen framtid er også på full fart framover. Noen har kjøpt leilighet, noen er halvveis gjennom studiene men andre har flyttet utenlands. Realiteten traff meg kjempehardt. I alle årene har jeg følt at verden stod stille og ting etterhvert begynte å falle på plass, men det er det ingenting som har gjort. Alle jeg kjenner beveger seg videre, og jeg er igjen uten noe i navnet mitt annet enn en kjæreste som jeg elsker som flytter milevis fra meg, og som ønsket at vi kunne finne noe sammen, men jeg er blakk. Jeg har levd i en illusjon at alt er på plass i flere år. Har et ønske og en drøm om en utdannelse hvor jeg kan hjelpe folk. Har også et ønske om å gå på universitet. Psykolog, lege, terapeut, politi osv. Utdanninger hvor man lærer å hjelpe mennesker som sliter enten psykisk, fysisk eller begge. Er dette bare en drøm, eller er det faktisk mulig for meg å oppnå dette? Jeg hadde gode karakterer før jeg hoppet av første året på musikklinjen. Jeg er heller ikke interessert i å finne flere jobber som ikke krever utdannelse. De krever ofte nesten ingenting, lønnen er ikke noe å leve på og jeg gruer meg ofte til arbeidsdager som ikke gir meg noe. Finnes det en løsning på dette som kanskje også gir meg muligheten til å jobbe litt eller få noe støtte så jeg kan fortsette å bo sammen med kjæresten? Jeg er innstilt på å bruke svært mye tid, hvis det er noe måte å få det til på. Musikk er ikke en stor del av livet, og utenom sosiale samkomster i helgene går tiden min til turer i fjell, på kjæresten eller trening. Ser gjerne filmer og serier i tider det er lite å gjøre. Har mange timer i løpet av en dag som jeg kan bruke på andre ting enn serier. Endret 19. juli 2015 av Alexzli Lenke til kommentar
Vardark Skrevet 19. juli 2015 Del Skrevet 19. juli 2015 Du har ikke studiekompetanse, er det slik å forstå? Da må første steg bli å ordne det. Du har rett på studielån, og avhengig av hvor du bor kan du også kvalifisere til borteboerstipend. Når du først har bestått videregående åpner det seg en verden av spennende studier. Det er verdt å jobbe for. Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 19. juli 2015 Del Skrevet 19. juli 2015 Hadde jeg vært deg ville jeg lest mer om 23/5-regelen på Samordna Opptak. Definitivt verdt å ta en titt på. Veien til generell studiekompetanse er kortere enn du tror! 3 Lenke til kommentar
Alexzli Skrevet 19. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2015 Du har ikke studiekompetanse, er det slik å forstå? Da må første steg bli å ordne det. Du har rett på studielån, og avhengig av hvor du bor kan du også kvalifisere til borteboerstipend. Når du først har bestått videregående åpner det seg en verden av spennende studier. Det er verdt å jobbe for.Jeg har ikke studiekompetanse, nei. Jeg har ingen utdannelse etter ungdomsskolen. Hvordan tar man studiekompetansen etter rett på normalt skoleløp er gått ut? Jeg blir å flytte til Bergen hvis jeg flytter med kjæresten. Bor nesten 2 timer unna Bergen med bil. Lenke til kommentar
Alexzli Skrevet 19. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2015 Hadde jeg vært deg ville jeg lest mer om 23/5-regelen på Samordna Opptak. Definitivt verdt å ta en titt på. Veien til generell studiekompetanse er kortere enn du tror!Er dette eneste muligheten? Jeg vil ikke vente i 3 år før jeg kvalifiserer. Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 19. juli 2015 Del Skrevet 19. juli 2015 Hadde jeg vært deg ville jeg lest mer om 23/5-regelen på Samordna Opptak. Definitivt verdt å ta en titt på. Veien til generell studiekompetanse er kortere enn du tror!Er dette eneste muligheten? Jeg vil ikke vente i 3 år før jeg kvalifiserer. Nei, er nok ikke eneste muligheten, nei. Men du er avhengig av generell studiekompetanse for å ta høyere utdanning, stort sett. Og da er 23/5-regelen en fin sak. Men, det er pga 5 års praksis du i så fall ikke ville blitt kvalifisert, eller? Lenke til kommentar
Alexzli Skrevet 20. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2015 Hadde jeg vært deg ville jeg lest mer om 23/5-regelen på Samordna Opptak. Definitivt verdt å ta en titt på. Veien til generell studiekompetanse er kortere enn du tror!Er dette eneste muligheten? Jeg vil ikke vente i 3 år før jeg kvalifiserer. Nei, er nok ikke eneste muligheten, nei. Men du er avhengig av generell studiekompetanse for å ta høyere utdanning, stort sett. Og da er 23/5-regelen en fin sak. Men, det er pga 5 års praksis du i så fall ikke ville blitt kvalifisert, eller?Det stemmer. Som sagt så har jeg hatt deltidsjobb i to år. Har vel jobbet 5-11 timer 3-5 dager i uken i 2 år. Så med andre ord så er det ikke mulig for meg å ta det opp igjen allerede i høst? Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 Hadde jeg vært deg ville jeg lest mer om 23/5-regelen på Samordna Opptak. Definitivt verdt å ta en titt på. Veien til generell studiekompetanse er kortere enn du tror!Er dette eneste muligheten? Jeg vil ikke vente i 3 år før jeg kvalifiserer.Nei, er nok ikke eneste muligheten, nei. Men du er avhengig av generell studiekompetanse for å ta høyere utdanning, stort sett. Og da er 23/5-regelen en fin sak. Men, det er pga 5 års praksis du i så fall ikke ville blitt kvalifisert, eller?Det stemmer. Som sagt så har jeg hatt deltidsjobb i to år. Har vel jobbet 5-11 timer 3-5 dager i uken i 2 år. Så med andre ord så er det ikke mulig for meg å ta det opp igjen allerede i høst? Ville kontaktet en videregående skole (gjerne den du gikk på opprinnelig), og forhørt meg.. Du fullførte ikke førsteåret, var det slik? Hør om hva som er absolutt korteste vei til et fullverdig vitnemål, og begynn å samle fagkoder. Er flere fagkoder du kan slå sammen i disse dager, blant annet naturfag, der du slipper unna med kun en.. Så sjekk det opp, først og fremst. Du står fritt til å ta opp bare eksamenene, også nå til høsten, og neste vår.. Men, som sagt, snakk med noen som jobber med dette. De er villige til å hjelpe, og ofte får du gode, kvalifiserte og riktige svar. Og det er absolutt nødvendig når det gjelder dette temaet. Som sagt, har du disiplin; lag deg en liste over fagkoder, begynn og krysse av.. Er hardt, men det er verdt det Kan også ta opp noe privat, men det koster en del mer. Lenke til kommentar
Ignorancus Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 Driver selv med musikk og skal begynne studier nå til høsten... don't let your dreams be dreams, som vår kjære Shia Lebouf sa. Fullt mulig å kombinere skole og musikk, så ikke gi opp musikken av den grunn. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå