Gå til innhold

usikkerhet om strømforsyning

Gjest Slettet+1374861

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+1374861

er litt usikker om dette med strømforsyning og T-bird / XP prosessorer.

noen sier at det går helt fint med en 250w strømforsyning, mens andre sier det bare vil skape trøbbel med at den kan skru seg av helt uten videre osv.osv.

vil gjerne får litt klarhet i dette her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke bare prosessoren som avgjør om 250W er nok, men også om man har cd-rom, cd-brenner, DVD, antall HDer og hvilket skjermkort du har.

Har du en enkel pc med en HD, en CD/DVD, kansje en brenner og ikke av de kraftigste skjermkortene og en prossesor på max ca 1GHz. Burde 250W være nok.

Hvis du har kraftigere prossessor eller har tenkt å overklokke må du nok opp på 300W. Har du i tillegg flere HDer, CD, DVD, brenner og kraftig skjermkort er 340W å foretrekke.

Lenke til kommentar

Nå må man ikke bare tenke på oppgitt effekt. Kvaliteten på PS er minst like viktig. For eksempel hvor godt den takler variasjoner i nettspenningen, og hvor kjapp den er til å reagere på økt behov fra cd-rommer og diverse utstyr.

Selv kjører jeg TB1.33, GF3, HD, brenner og DVD på 230Watt uten problemer. Dette er da den medfølgende PS i et AOpen midi-tower.

Les gjerne denne artikkelen på TOMs:

http://www4.tomshardware.com/column/01q4/0...1012/index.html

På den andre siden ville jeg nok kjøpt 300W (kvalitet) om jeg skulle kjøpt i dag, for å ha noe å gå på..

Lenke til kommentar

Kjøp 350-400 Watt så er du sikker i tilfelle du har tenkt og ha kabinettet ett par 3 år....

Ja det kan jo komme mye "strøm slukende" utstyr

fremover da CPUer og blir bare større og større

og alt annet raskere og raskere.....

Jeg har innvestert i en 350 watter enda jeg "bare"

har en duron 750 + standard oppsett...

men kjekt og ha en 350 watter som sagt...

da slipper jeg og bekymre meg om eventuelle oppgraderinger som ikke får nok strøm........

Lenke til kommentar

Jeg har 250 watt....alt for lite, flere ganger har brenneren bare "stoppet", og ingen komandoer til den har fungert.....bare å restarte......Endret IDE oppsettet og da funket det.......men jeg skulle hatt mer strøm da jeg har 2x ram brikker, brenner, dvd, isdn kort, skjermkort, 2x hder, lydkort........++++

Lenke til kommentar

Jeg har 5*80mm, 1*60mm(delta bla...) og 1*92mm vifter, 3 hder, 1*dvdrom ,1*cdrom , 1*24xbrenner

tbird 1.33, 2*256mb twinmos, matrox millenium osv...

Før hadde jeg en kjip 300w psu, da restarta maskinen seg hele tiden, jeg fikk etterhvert en 300w "in-win" psu da forsvant alle problema, nå har jeg fått meg en 400w "in-win" sånn just in case.

Lenke til kommentar

La meg gjenta meg selv (til det ugjenlige): En PSU har ikke en totalpool på watt. Mange tror 250w betyr nettopp at man har 250watt til rådighet. Slik er det ikke. Hvis dere tar en titt på klistremerket på siden av psu'et, så står det endel tall med spenning og strøm. 3,3v+/5v er den som gjelder for cpu. Gang dette spenningstallet med strømen som står i kolonnen til høyre. Det er antall watt som blir levert til cpu. Hvor mange vet at harddisker og slike ting går på 12v...? Rekk opp hånden: Da skjønner dere kanskje også at hvis man ganger 12v med ant. ampere i kolonnen til høyre, så har man mengden watt til rådighet for 12v enheter.

Det er faktisk små forskjeller mellom 250w og 300w psu'er generelt når det gjelder wattmengden som leveres til cpu.

Tomas

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...