svenal34 Skrevet 19. juli 2015 Del Skrevet 19. juli 2015 Hei, har tenkt til å oppgradere PC'en, i små "deler" hvor jeg først (nå) starter med å rengjøre PC'en, ha nok med molex kabler (har gått tom -.-) og installere SDD jeg har liggende hjemme, og i og med det trenger jeg noen til å se på nåverende PC'en min. http://imgur.com/gfUmAF2 PSU'en er 550W Ocz og noe som var billig rundt 2012/2013 tida. For nå så tenkte jeg å starte med smått som *dust off https://www.komplett.no/falcon-xl-dust-off-300ml/429485 * Molex kabler til SDD (kan noen linke til en som er kompatibel med PSU'en min?) * Kanskje mus/tastatur * SDD jeg har liggende hjemme (har ikke nok skurer for sdd btw, har corsair 550D obsidian kabinett) Så etter noen måneder tenkte jeg å oppgradere skjermkortet/psu'en og stock coolern på CPU'en min bonus spørsmål; Er PSU'en min i "grey zone"? Kan jeg ha fint med 3 SDD'er og 1 HDD + alt annet og 550W vil være nok? takker på forhånd! Lenke til kommentar
svenal34 Skrevet 22. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2015 (endret) Altså laster ned BF4 nå så merket jeg at bare å laste ned BF4 drar CPU tempraturen til nesten 60 grader. Er dette normalt uten å være i spill? har aldri skjekket hvor høyt temp er når jeg spiller siden jeg vet ikke åssen man kan få "monitore" det. http://imgur.com/vChJM8a Endret 22. juli 2015 av Mr Lister The Sister Fister Lenke til kommentar
Strato Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 1. Det heter SSD, ikke SDD 2. Du trenger ikke dyrt lufttrykk for å fjerne støv. Bruk støvsugeren og mikroklut. Skru pcn av og hold på viftene mens du støvsuger. Eventuelt demonter viftene og vask dem med fuktig fille. 3. Oppgrader PSU'n din når du oppgraderer skjermkort. 550w er nok for det du har nå. 4. Dersom PSU'n din ikke har SATA power connectors ville jeg ha kjøpt en ny en med en gang. Se her for anbefalinger: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1569444 Du trenger ikke mer enn 600w. 5. Etter at du har har vasket pcn din grundig installerer du denne: https://www.komplett.no/cooler-master-hyper-212-evo-cpu-kjler/657097 Ikke vent med dette. Det vil gi deg mye bedre temperaturer, mindre støy og til og med muligheten til overklokking. 6. For å unngå støv i fremtiden anbefaler jeg å sette opp maskinen med positivt lufttrykk. Det betyr at du har flere vifter som blåser inn i kabinettet enn som drar ut. Typisk vil det være greit å ha to vifter som blåser inn i front, mens en som trekker ut bak. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 (endret) Jeg har prøvd "Dust off", og jeg vil fraråde den. Den er tilsatt noe som gjør at du ender opp med en bitter smak i munnen som varer i timesvis etterpå. Må ha maske for å bruke den der. I tillegg til positivt lufttrykk må du ha filter. Positivt lufttrykk hjelper ikke på annet enn at du bestemmer hvor støvet skal komme inn. Endret 22. juli 2015 av RRhoads 1 Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 6. For å unngå støv i fremtiden anbefaler jeg å sette opp maskinen med positivt lufttrykk. Det betyr at du har flere vifter som blåser inn i kabinettet enn som drar ut. Typisk vil det være greit å ha to vifter som blåser inn i front, mens en som trekker ut bak. I tillegg må man selvsagt ha filter på inntaksviftene, ellers er det positive lufttrykket fullstendig bortkastet. Eller evt. støvsuge fire ganger daglig. Lenke til kommentar
Strato Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 6. For å unngå støv i fremtiden anbefaler jeg å sette opp maskinen med positivt lufttrykk. Det betyr at du har flere vifter som blåser inn i kabinettet enn som drar ut. Typisk vil det være greit å ha to vifter som blåser inn i front, mens en som trekker ut bak. I tillegg må man selvsagt ha filter på inntaksviftene, ellers er det positive lufttrykket fullstendig bortkastet. Eller evt. støvsuge fire ganger daglig. To ganger i måneden skulle holde plenty. Ikke alltid like lett å få tak i gode støvfilter. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 Første jeg ville oppgradert er PSUen, denne har brendt flere PCer, samt den ødelegger andre komponenter når den først ryker! Du får billig og god PSU til rundt 1000lappen som holder i mange mange år! Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 6. For å unngå støv i fremtiden anbefaler jeg å sette opp maskinen med positivt lufttrykk. Det betyr at du har flere vifter som blåser inn i kabinettet enn som drar ut. Typisk vil det være greit å ha to vifter som blåser inn i front, mens en som trekker ut bak. I tillegg må man selvsagt ha filter på inntaksviftene, ellers er det positive lufttrykket fullstendig bortkastet. Eller evt. støvsuge fire ganger daglig. To ganger i måneden skulle holde plenty. Ikke alltid like lett å få tak i gode støvfilter. Jeg bruker magnetiske støvfilter på utsiden av vifta. Det gjør rengjøring kjapp og enkel. Dunker de bare rene når jeg ser de har samlet støv. Hele prosessen tar maks 30 sekunder. Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 (endret) Magnetiske filtre her også. Slike, for å være nøyaktig. Geniale greier som jeg bare rengjør med støvsugeren så snart de begynner å bli grå i stedet for sorte. Ca. 30 sekunder høres ganske riktig ut, sånn ca. en gang i uka. Endret 22. juli 2015 av Belfaborac Lenke til kommentar
svenal34 Skrevet 22. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2015 (endret) 1. Det heter SSD, ikke SDD 2. Du trenger ikke dyrt lufttrykk for å fjerne støv. Bruk støvsugeren og mikroklut. Skru pcn av og hold på viftene mens du støvsuger. Eventuelt demonter viftene og vask dem med fuktig fille. 3. Oppgrader PSU'n din når du oppgraderer skjermkort. 550w er nok for det du har nå. 4. Dersom PSU'n din ikke har SATA power connectors ville jeg ha kjøpt en ny en med en gang. Se her for anbefalinger: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1569444 Du trenger ikke mer enn 600w. 5. Etter at du har har vasket pcn din grundig installerer du denne: https://www.komplett.no/cooler-master-hyper-212-evo-cpu-kjler/657097 Ikke vent med dette. Det vil gi deg mye bedre temperaturer, mindre støy og til og med muligheten til overklokking. 6. For å unngå støv i fremtiden anbefaler jeg å sette opp maskinen med positivt lufttrykk. Det betyr at du har flere vifter som blåser inn i kabinettet enn som drar ut. Typisk vil det være greit å ha to vifter som blåser inn i front, mens en som trekker ut bak. Hei, ja er ikke very tech type jeg tenkte den virka bra og jeg har råd til den fordi den er ganske billig, jeg vil helst slippe å bruke støv suger Siden jeg tror jeg ikke skal vaske pcen og heller bruke komrpimrrt luft boks så blir det kanskje lettere for meg. har sett endel på hyper 212 evo og den ser veldig vanskelig ut å installere og vet ikke om jeg får plass til den i kabinettet/hovedkortet jeg har hørt veldig mye om cpu ting osv at hvis man tar på CPU'en kan det komme "oil" som han kalte det på cpu'en og ødelegge den. kjølepasta osv ser veldig avansert ut også hva mener du med flere vifter? siden jeg ikke er så flink til Pc greier lurte jeg på om folk kunne forklare litt som om jeg var 5 år ? Synes dere det er for varmt det med CPU'en? EDIT: Tenkte å da handle dette her http://imgur.com/gBkmFUQ Da regner jeg med at jeg får med meg ting jeg trenger? som kjølepasta og kjølepasta fjerner? Og hva med selve CPU kjøleren? Hvordan kan jeg finne ut om jeg får plass til den? sånn ser http://imgur.com/a/QGOwJpcen min akkurat nå Endret 22. juli 2015 av Mr Lister The Sister Fister Lenke til kommentar
Strato Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 Ikke bruk komprimert luft i stedet for støvsuger. Det gir ikke mening. Du bare blåser støvet rundt om kring, du fjerner det ikke. Installering av EVO 212 er en lek dersom du kan lese. Bruksanvisningen er nemlig skrevet med alfabet og bilder. Du trenger ikke være redd for å ta på CPU'n. Kjølepasta er dritlett. Søk på youtube. Du trenger ikke noe middel for å fjerne kjølepasta. Bruk dopapir og kanskje en dråpe vann dersom det sitter godt. Ikke kjøp antistatisk armbånd. Dette har jeg aldri i hele mitt liv brukt og jeg har aldri noen gang ødelagt et internt pc-komponent (har tatt i veeeeeldig mange). Har til og med sluttet å jorde meg selv før jeg begynner på grunn av latskap. Et godt råd er at du ikke går og drar bena dine på et gulvteppe før du begynner. Med flere vifter mener jeg de viftene som eventuelt sitter montert i kabinettet ditt. Vanligvis har alle PC'r 3+ vifter: 1 vifte på CPU, 1 vifte på GPU og 1++++ vifte montert i kabinettet for ventilasjon. Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Støtter alt i forrige innlegg. Bygging av PC er ingenting å være redd for. Alle deler er laget slik at de kun passer der de hører hjemme og ingenting er laget av sukkerspinn eller flortynt krystall. Normal forsiktighet holder i massevis. Prosessoren er det eneste som bør behandles forsiktig, fordi du kan bøye eller knekke "pinnene" i prosessorsokkelen på hovedkortet. Igjen, normal forsiktighet er tilstrekkelig. Jeg har heller aldri brukt jordingskabel eller antistatisk armbånd/fotlenke og jeg har aldri hatt ett eneste uhell selv om jeg har bygget datamaskiner så lenge de har eksistert i forbrukerversjoner. Men for all del, pass gjerne på å ta på et blandebatteri, en radiator eller noe sånt rett før du setter i gang. Lykke til. Lenke til kommentar
svenal34 Skrevet 23. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2015 Ikke bruk komprimert luft i stedet for støvsuger. Det gir ikke mening. Du bare blåser støvet rundt om kring, du fjerner det ikke. Installering av EVO 212 er en lek dersom du kan lese. Bruksanvisningen er nemlig skrevet med alfabet og bilder. Du trenger ikke være redd for å ta på CPU'n. Kjølepasta er dritlett. Søk på youtube. Du trenger ikke noe middel for å fjerne kjølepasta. Bruk dopapir og kanskje en dråpe vann dersom det sitter godt. Ikke kjøp antistatisk armbånd. Dette har jeg aldri i hele mitt liv brukt og jeg har aldri noen gang ødelagt et internt pc-komponent (har tatt i veeeeeldig mange). Har til og med sluttet å jorde meg selv før jeg begynner på grunn av latskap. Et godt råd er at du ikke går og drar bena dine på et gulvteppe før du begynner. Med flere vifter mener jeg de viftene som eventuelt sitter montert i kabinettet ditt. Vanligvis har alle PC'r 3+ vifter: 1 vifte på CPU, 1 vifte på GPU og 1++++ vifte montert i kabinettet for ventilasjon. Hei takk for kjapp svar. Har nå brukt 4 timer på å se på vidoer på youtube. jeg bygget pcen i 2012 siden da har jeg absolutt glemt av hva som skjer inne i en PC =P har fått med meg på de vidoeene da at man burde bruke isparonol alkohol for å fjerne kjølepasta fra CPU/Stock cpu cooler. Så det er bare bruke vann og dass papir? Ang. ta på CPU'en, så var da dette fra Paul fra newegg. Ang. det med kjølepasta er jeg redd for å bomme med CPU kjøleren slik at det sprer seg rundt på hovedkortet Grunnen til at jeg er litt usikker her er at jeg har nettop blitt diagnosiert med noe greier og ulempen er altså at jeg får veldig mye skjelvinger på henda og kroppen så er litt ustabil der =/ All slags gulvteppe ? eller gjelder detta bare ull? Hmm, tenkte å kjøpe 120mm vifter siden corsair 550d følger med gode vifte muligheter visst. Men jeg er usikker på hvordan man monterer vifter og om jeg i det heletatt har skruer som passer vifter Hvordan finner jeg ut av hvilken vei hyper 212 evo kjøleren skal "face"? Også har noen peiling om den passer i maskinen min? Bruker de dere høye greiene av RAM, er usikker på merke tror de heter (8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 668MHz (9-9-9-24), kopiert fra speccy) Støtter alt i forrige innlegg. Bygging av PC er ingenting å være redd for. Alle deler er laget slik at de kun passer der de hører hjemme og ingenting er laget av sukkerspinn eller flortynt krystall. Normal forsiktighet holder i massevis. Prosessoren er det eneste som bør behandles forsiktig, fordi du kan bøye eller knekke "pinnene" i prosessorsokkelen på hovedkortet. Igjen, normal forsiktighet er tilstrekkelig. Jeg har heller aldri brukt jordingskabel eller antistatisk armbånd/fotlenke og jeg har aldri hatt ett eneste uhell selv om jeg har bygget datamaskiner så lenge de har eksistert i forbrukerversjoner. Men for all del, pass gjerne på å ta på et blandebatteri, en radiator eller noe sånt rett før du setter i gang. Lykke til. Tusen takk alle sammen! Burde jeg bruke dustinhome eller net on net? Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 "har fått med meg på de vidoene da at man burde bruke isparonol alkohol for å fjerne kjølepasta fra CPU/Stock cpu cooler. Så det er bare bruke vann og dass papir?" Isopropanol gjør det enklere å få av kjølepasta, spesielt om den har sittet på i årevis, men vann og dasspapir gjør jobben det også. Jeg hadde ikke sprunget ut for å kjøpe en liter Isopropanol for å montere en enkelt CPU i alle fall. "Ang. det med kjølepasta er jeg redd for å bomme med CPU kjøleren slik at det sprer seg rundt på hovedkortet Grunnen til at jeg er litt usikker her er at jeg har nettop blitt diagnosiert med noe greier og ulempen er altså at jeg får veldig mye skjelvinger på henda og kroppen så er litt ustabil der" Kjølepasta er vanligvis ganske tyktflytende, så du må jobbe hardt for å få den til å sprute i hytt og pine. Om du virkelig er usikker, så trykk først ut en liten kladd på et stykke papir (elns) og bruk spatelen som vanligvis følger med til å legge en passe kladd på prosessoren. Eller be mor/far/søster/bror/naboen/bikkja til naboen om assistanse. "All slags gulvteppe ? eller gjelder detta bare ull?" Ta det kuli. Plant neven på et blandebatteri før du setter i gang, så er du good to go. Kjenner ikke kjøleren, så der har jeg null peil. Når det gjelder butikk så hadde jeg valgt Digital Impuls eller Komplett. Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Ikke bruk vann på cpu anbefales ikke men noe som neglelakkfjerner/sterk alcohol 96%+etc er anbefalt Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Neglelakkfjerner er fy fy... Er så innmari mye rart i dem at det ikke er lurt. Mange måter å fjerne kjølepastaen fra Cpu på , en liten tøybit som er noe fuktet har gjort sitt hos meg når jeg har hatt behov. Selv tar jeg mine forhåndsregler som å ta på kabinettet før jeg plukker opp komponenter og lignende , bruker også trykkluft på boks og en støvsuger som suger til seg støvet som kommer ut fra kabinettet , grei måte å unngå statisk elektrisitet på. Når det gjelder cpu temperatur synes jeg den er litt høy , her må TS sjekke at alt er som det skal og at viften spinner tilstrekkelig. Fjern alt av støv og ha gjerne på ny kjølepasta om nødvendig. Lenke til kommentar
Strato Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 (endret) Ikke bruk vann på cpu anbefales ikke men noe som neglelakkfjerner/sterk alcohol 96%+etc er anbefaltIngenting galt med å bruke vann. Ulempen er at du ikke får det 100% rent, men det er heller ikke nødvendig. Vi snakker kanskje 0,1 grader i forskjell fra vann og isoprop. Du kan hvertfall være 100% sikker på at vann ikke gjør noe skade. Så lenge du ikke søler en liter vann på hobedkortet og skrur det på før det er tørt... Endret 23. juli 2015 av Strato Lenke til kommentar
svenal34 Skrevet 23. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2015 Neglelakkfjerner er fy fy... Er så innmari mye rart i dem at det ikke er lurt. Mange måter å fjerne kjølepastaen fra Cpu på , en liten tøybit som er noe fuktet har gjort sitt hos meg når jeg har hatt behov. Selv tar jeg mine forhåndsregler som å ta på kabinettet før jeg plukker opp komponenter og lignende , bruker også trykkluft på boks og en støvsuger som suger til seg støvet som kommer ut fra kabinettet , grei måte å unngå statisk elektrisitet på. Når det gjelder cpu temperatur synes jeg den er litt høy , her må TS sjekke at alt er som det skal og at viften spinner tilstrekkelig. Fjern alt av støv og ha gjerne på ny kjølepasta om nødvendig. Så trykkluft på boks og støvsuger funker best? Spilte Fallout New Vegas med ENB på og skjekka temp på CPU/GPU, så ut som CPU ikke kom i mer en 55-65 grader og GPU'en lå på 60-65 grader. Ser det forsatt dårlig ut? Ikke bruk vann på cpu anbefales ikke men noe som neglelakkfjerner/sterk alcohol 96%+etc er anbefaltIngenting galt med å bruke vann. Ulempen er at du ikke får det 100% rent, men det er heller ikke nødvendig. Vi snakker kanskje 0,1 grader i forskjell fra vann og isoprop. Du kan hvertfall være 100% sikker på at vann ikke gjør noe skade. Så lenge du ikke søler en liter vann på hobedkortet og skrur det på før det er tørt... Tror jeg har no ispron eller hva det heter liggende noe sted, så jeg tenkte å bruke det og litt q- tips. Da tenkte jeg at jeg dipper q-tips inni flaska og renser CPU'en med q-tips, tror du det funker? Også har jeg lest veldig mye forskjellige ting ang. bruke støvsuger på pc'en folk sier det kan skade komponentene, hvordan kan jeg forhindre at det skjer? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Trykkluft på boks og støvsuger som suger til seg støvet som kommer ut av kabinettet er en grei kombinasjon , pga statisk elektrisitet så anbefales det ikke at man tar munnstykket inn i kabinettet og støvsuger der inne... Lenke til kommentar
Strato Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Ikke bruk noe du tror er rett stoff. Du må være sikker på at det er 100% isopropanyl. Dersom det er andre stoffer i middelet kan det skade metallet på cpu'n din Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå