Gå til innhold

hjemmekabling, cat5e eller cat6?

*F*

Anbefalte innlegg

I utgangspunktet innlysende, men jeg har allerede en svær rull med Cat5e.
og prosjektet er å legge kabling i min nye leilighet.
https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1672382&hl=
Som her:

post-74970-0-32419700-1436285207.png

Blir jo gigabit som skal kjøres, ihvertfall per nå.

Men holder min Cat5e kabel eller burde jeg invistere i en ny cat6? Eventuelt hvorfor?

Og burde jeg kjøre 4 par på hvert uttak eller holder det med 2 par?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Splitte opp kabel og gjerring-dele på par? 

Skal det legges i skinner eller i vegg/oppussing? Eller hva? Jeg ville ha kjøpt en cat6, med egen kabel til alle boksene (solid core) 

Så går dfette til cat6-patche-panel- så til switch. 

Lenke til kommentar

Er det 1-års-bolig, eller et sted du tenker å bo en stund? 

https://www.komplett.no/patch-panel-utp-cat6-24p/305000

Kjøpte en slik fra komplett jeg, så går alle kablene i en liten bue før de er patchet inn for godt. 

Så patchekabel til switch. 

Du kan jo seff droppe blå og brun-serie og få 2 porter på en kontakt fra samme kabel for å spare legging, da vil poe fungere også. 

Personlig vet jeg ikke hva fremtiden vil bringe, og plantene hos meg er ikke på veggen, så jeg legger like godt opp egen kabel til alle. 

spørsmålet blir da, vil de 2 parene i en kabel kunne brukes til noe vi ikke har tenk på, før man legger alt ferdig. 

Endret av War
Lenke til kommentar

mhm, PoE er aktuelt å kjøre etterhvert, så det må jeg kunne.

Og dette blir nå min bolig for nå, om det blir et år eller 30 år vet jeg ikke, men har ingen planer om å flytte videre med det første.

Lenke til kommentar

100mb kan fikses med å bruke samme kabel over flere porter, men vil du ha MDI/MDIX eller gigabit er det ikke greit i vite hvilke par som er i bruk alltid, så man vil trenge alle 8 kablene /4 parene. 

koster vel en høvding for 100 meter , hvilken type cat6 har lite å si, forskjellene er ikke merkbare med dine 3-5 kabler, dvs om par er isolert enda en gang før de ligger i krysset osv. 

Endret av War
Lenke til kommentar

250 mhz ekstra, men fortsatt 10Gbps i disse avstandene, men enig, kanal eller åpen vegg under oppussing = legg noe solid og nytt. 

Holder på å tegne inn i mitt hus nå, da det bygges helt nytt. 

Skal også legge inn usb rett i kontakter for mobillading^^ 

Slenger inn cat6 + i bonder og over alt jeg kan tenke meg. 

I tak for AP , ute for kamera osv. 

Lenke til kommentar

40-giga ja, bakdelen er utsryret man trenger for å legge dette pent og prisen på dette. 

Så snakker vi at leiligheten vil være pusset opp 11 ganger av barnebarna dine før et behov vil vise seg  :rofl:

Og den dagen man skulle ha klart å benche hastigheten, snakker vi to servere som koster mer en bilen til svigers og kun på lan  :dremel:

Evt 6000 servere ut mot en nettlnje, med nettverksutstyr som vil ta mer plass en husets kubikk og nabolagets ampere. 

Selv 6a er overkill om det lengste strekket er over 30-50 meter. 

Det viktigste uansett er å sette endene i et patchepanel , eller minimum vegg-bokser før switchen. 

Det blir ikke bra å sette rj45-plugger på noen av endene i slike kabler, selv med solid-core-egnede plugger. 

Det gjelder alle cat. 

Lenke til kommentar

Cat7 eller 7a? For dyrt? Noen hensikt?

Cat7 er jo fortsatt kun 10Gbps, så det er vel ingen hensikt (utenom 100mhz mer).

Cat7a er  40 Gbps "kanskje mulig" på 50 meter og 100Gbps på 15 meter, det er nok ikke testet nok til å vite eksakt. Der er derimot 1000mhz, og cat6a er 500mhz, så en dobling altså.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...