Gå til innhold

3M Fluorinert på utstilling


Anbefalte innlegg

Man kan ikke senke harddisker i denne veksen også?

Lurte litt på det samme selv. Ikke det at det har så stor nytte men..

 

Har enkelte plasser lest at hardisker er helt hermetisk forsegla.

 

Mens andre påstår at det er små kanaler, gjennom filtre, for å slippe luft ut/inn ved temperatur endringer.

 

Tror mest på det første selv, men hva stemmer ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er det ikke slik at det er vakum i harddiskene??

fetteren min sier i allefall at det er et belegg på skivene som begynner å etse i kontakt med luft... :wow:

men jeg husker ikke om han sa noe om det var vakum, det tror jeg er noe jeg har lest...

men så har jeg også lest om noen som lagde et vindu i harddisken sin.. han var da også veldig påpasselig med å legge harddisken i en sånn "selfclose" før han tok av dekselet, og begynnte å jobbe med det...

 

så.. jeg vet ikke.. kanskje det kommer an på harddisken?

Lenke til kommentar
er det ikke slik at det er vakum i harddiskene??

fetteren min sier i allefall at det er et belegg på skivene som begynner å etse i kontakt med luft... :wow:

men jeg husker ikke om han sa noe om det var vakum, det tror jeg er noe jeg har lest...

men så har jeg også lest om noen som lagde et vindu i harddisken sin.. han var da også veldig påpasselig med å legge harddisken i en sånn "selfclose" før han tok av dekselet, og begynnte å jobbe med det...

 

så.. jeg vet ikke.. kanskje det kommer an på harddisken?

Det er IKKE vakuum i diskene. Det er heller ikke et etsende lag på platene. Jeg tror fetteren din har en ganske så livlig fantasi. Jeg har selv åpnet en disk og tatt borti platelagrene (på en gammel disk som jeg ikke bruker lengre). Det er død nå ;)

Lenke til kommentar
er det ikke slik at det er vakum i harddiskene??

fetteren min sier i allefall at det er et belegg på skivene som begynner å etse i kontakt med luft... :wow:

men jeg husker ikke om han sa noe om det var vakum, det tror jeg er noe jeg har lest...

men så har jeg også lest om noen som lagde et vindu i harddisken sin.. han var da også veldig påpasselig med å legge harddisken i en sånn "selfclose" før han tok av dekselet, og begynnte å jobbe med det...

 

så.. jeg vet ikke.. kanskje det kommer an på harddisken?

Det er IKKE vakuum i diskene. Det er heller ikke et etsende lag på platene. Jeg tror fetteren din har en ganske så livlig fantasi. Jeg har selv åpnet en disk og tatt borti platelagrene (på en gammel disk som jeg ikke bruker lengre). Det er død nå ;)

ok....

men var det det på de skikkelig gamle diskene da?

han har fortsatt sånne 8Mb disker liggende rundt.. (men han bruker de ikke)

han er heller ikke noen storkjøper innen nytt datautstyr.. han sier han har gått lei data.. forståelig er det også da han på en tidligere jobb måtte jobbe masse overtid på jobben, og nærmest ble tvunget rundt omkring på forskjellige dataer for å fikse utstyr..

Lenke til kommentar

En harddisk inneholder ikke vakuum, men er hermetisk forseglet. Lesehodet på harddisken svever (magnetiskt) så lavt over bakken at et støvkorn vil gi harddiskkræsj. Når en harddisk settes sammen, gjøres dette i strenge forhold, slik som det er hos CPU-fabrikkene, og luften er 100% støvfri. Deretter forsegles harddiskene.

 

De som modder harddisken, og setter inn vindu opplever ofte ødelagte sektorer på disken etterpå.

Lenke til kommentar
bare for å si EN ting ....det trenger ikke være SÅ dyrt for "ikke ledende" vann ...ta oliven-olje for eksempel...vet ikke hvordan det er å få kaldt men det funker sikkert på samme måte som det der 3M greiene ..(nesten)

Orket ikke lese gjennom hele posten, men hvis ingen alt har svart på dette:

 

 

Neppe, ta en titt på olivennolja mora di har i kjøleskapet så skjønner du godt hvorfor! Den blir ganske tykk og stiv når den kjøles ned litt..............

 

Dessuten er olivenolje så viskøs at i allefall eheim pumpa kanskje ville fått problemer.....

Lenke til kommentar
Dessuten er olivenolje så viskøs at i allefall eheim pumpa kanskje ville fått problemer.....

Tror nok både pumpa og delene hadde fått problemer.

 

 

Olivenolje innehloder litt vann.

(hvor mye?)

 

 

Og selv om det hadde gått er det noe som skurer kraftig, klarer ikke å se for meg at det renner olivenolje utover datakomponentene mine.....

 

Og olivenolje blir fast (som tyktflytende smør) ved ca 10-15 grader C

 

 

Og ka med holdbarhet? Tror vanlig olivenolje har en holdbarhet på 6 måneder i romtemperatur og opptil 2 år ved lagring mørkt og kaldt.

Etter det begynner det nok å lukte..... :wow:

Endret av Jattajatta
Lenke til kommentar

jeg hadde to harddisker under vann i en plastlomme i ca 5mnd, men den ene daua tilslutt av fuktighet i luften rundt harddisken (kondens). Så, nei, de er ikke hermetisk lukka. Ja, de blir påvirka av lufta rundt de, og visst f dauer de om du prøver å kjøre de i en veske, uavhenging av strømføringsevnene til vesken.

 

Nyere harddisker har forøvrig en liten "pose" med fuktighetsabsorberende pulver, samme type ting du finner i skoesker, for å takle kondens inni disken. Men det er et relativt lite problem da de har en viss kontakt med atmosfæren utenfor.

 

Skreiv forøvrig en post om det back in the day når jeg gjorde dette for et års tid siden, med bilder og greier, bare søk på "lydløse harddisker"

Lenke til kommentar
er det ikke slik at det er vakum i harddiskene??

fetteren min sier i allefall at det er et belegg på skivene som begynner å etse i kontakt med luft... :wow:

men jeg husker ikke om han sa noe om det var vakum, det tror jeg er noe jeg har lest...

men så har jeg også lest om noen som lagde et vindu i harddisken sin.. han var da også veldig påpasselig med å legge harddisken i en sånn "selfclose" før han tok av dekselet, og begynnte å jobbe med det...

 

så.. jeg vet ikke.. kanskje det kommer an på harddisken?

Grunnen til selfclose posene er og unngå og få støv og skit inn på platelagrene

Lenke til kommentar

Luftehullet i harddisker er hovedsaklig for å forhindre trykkforandring inne i harddisken når temperaturen øker ved drift. Følgelig vil eventuell væske trenge inn i dette hullet, spesielt når den er så tyntflytende som Fluorinert, noe den latterlig presise mekanikken der inne ikke ville satt særlig pris på...

 

Bateman26: Posene er til for å unngå støv og skitt, samt forhindre statisk elektriske støt, men det Ever tenker på er de små posene med silika-gel som ofte ligger ved. De brukes for å trekke til seg eventuell fuktighet som er i lufta.

Lenke til kommentar

Dette var moro..

 

Kan jo bare kaste komponentene ned i et badekar, fylle på med trylle vesken putte floppy samt cdrom på flyttende gakk gakker (de funker jo ikke om de er fulle av veske)....

 

 

Drit kult, men prisen var jo noe avskrekkende...

 

 

Kan du ikke få 3m til å sponse en konkuranse, vinn 50L vidunder veske!!

 

 

_

Thorsan

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...