Gå til innhold

3M Fluorinert på utstilling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir nok kaldt etterhvert, ja :-) Jeg er ikke riktig sikker på hvordan diverse elektronikk vil oppføre seg ved ekstrem kulde, men det skal jeg sørge for å finne ut før jeg finner fram nitrogen. Uansett vil det bare være snakk om å kjøle selve maskina, bevegelige deler som harddisk og CD-ROM har verken behov for eller godt av slik kjøling.

 

Må bare beklage om innledningen "lurte" dere litt. Det var mulighetene til væsken generelt jeg introduserte, ikke denne maskinen spesielt. Ettersom hele poenget her var å vise fram væsken fant vi det mye mer publikumsvennlig, som win_xp sier, å lage litt liv inni der. Jeg har også lagt til en liten kommentar om overklokking og temperatur, eller heller mangelen på den :-)

 

alexio: Totale omkostninger? Selve maskinen ble vel liggende på rundt 15 000, og det er rundt to liter Fluorinert som plasker rundt der inne, altså rundt regnet 20 000 til sammen. Men det er pluss en kvart million arbeidstimer!

 

AMD-Guru#1: Trafo-oljen er, som Grimnar sier, laget for temperaturer på 50-70 grader. Den vil derfor være altfor tyktflytende til å være noe interessant på de temperaturene vil vil leke oss.

 

Anders: Utluftingen er hovedsaklig gjennom strømforsyningen i bunnen.

 

PsyDe: Muligheten for at kjølesystemet skulle ta kvelden er også en av grunnene til at jeg valgte Pentium4 framfor AMD. Om den blir for varm slår den bare ned hastigheten, og tar ingen skade av det.

 

Jove: Joda, vi har fortsatt en del liter å leke oss med - både Fluorinert og Novec :-)

 

Video og flere bilder er jeg redd for kan bli et problem, men jeg skal se hva jeg kan få til. Jeg kan ikke love noe, så ikke heng meg om det ikke går...

Lenke til kommentar
Og det er helt riktig at dette prosjektet ikke var ment for rå ytelse. Maskinen har et eneste formål: å vise fram fluorinert og dens egenskaper på en snasen måte. De termiske egenskapene, derimot, skal vi ta en grundig titt på etter hvert. Og da blir det ikke noe puslete maskineri som skal kjøles godt under frysepunktet, det lover jeg! :)

Noe a la dette?

http://www.octools.com/index.cgi?caller=ar...ubmersion2.html

Lenke til kommentar
Hæ!? Tror ikke jeg skjønte dette fluor-prosjektet helt...

 

Er de væske som er i direkte kontakt med hovedkortet? Uten at ting blir ødelagt? :wow:

Kanskje du bør lese innledningen en gang til..

 

3M Fluorinert er nemlig en inert væske - den reagerer altså ikke med noenting. Den leder ikke elektrisitet, så du kan uten bekymring helle den oppi en datamaskin - eller omvendt. Den korroderer heller ikke, så det gjør ingenting om den blir værende der noen år.
Lenke til kommentar

Hva om man bare pelmer hele maskinen oppi et akvarium, eneste som stikker ut er strøm til pcu og skjerm, eller nei, skjermen kan du jo også senke ned.

Fungerer trådløse ting som tastatur mus og BT gjennom vesken tro?

 

Har man et 40 liters akvarium blir det jo bare 120 000,- i veske ca. men hva er vel det når man blir tøffeste gutten i gata.

 

Det er vel liten sjangse for at en guppy hadde overlevd oppi der? :)

Endret av Snatch
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...