Gå til innhold

Trenger jeg proteinpulver?

Anbefalte innlegg

For å bidra med noe fornuftig.

Proteinpulver kan spises på lik linje med annen mat, men proteinbehovet kan alle få dekket via et normalt kosthold så lenge man har et avpasset inntak(av mat). Det vil si at hvis du skal legge på deg muskelmasse, må du være i et kalorioverskudd, og da får du uansett nok protein, så lenge du har et fornuftig kosthold.

Eneste grunnen til å kjøpe et proteinpulver må vel være at det er kjapt og enkelt, og at man kan ta det med seg på trening. Det sagt, drikk to liter helmelk hver dag i tillegg til 3 middager(nei, jeg tuller ikke), så blir du stor og sterk!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akse har helt rett her. Melk, Cottage Cheese, bønner, kyllingfilet m.m er meget gode proteinkilder.

Greia er å planlegge matlagingen. Jeg steker opp 1-2kg kyllingfilet som er lett å ha med på jobb eller skole, eller blander Cottage Cheese og Yoghurt til mellommåltider og drikker melk.

Etter trening er det dog veldig kjekt med et tilskudd.

Lenke til kommentar

Haha...det tok vel 4-5sek før det gikk opp for meg ja.. :rofl:

Men alvorlig talt, siden du har bestemt deg for å få i deg et visst antall prots pr. dag antar jeg at du "teller"?

Da finner du jo fort ut om du trenger tilskudd eller ikke.

En bøtte er kjekk å ha i nødens stund for de dagene du bestemmer deg for kun å spise potetgull og ris :confused:

Hvis du først skal bruke opp alle pengene dine er det nok snarere en mass-gainer du trenger - et tilskudd som baserer seg mer på kcal/karb/fett fremfor proteiner. Dette er kun om du ikke klarer å øke kroppsvekten gjennom maten, blir for mett osv..

Nei, jeg teller ikke. Tenkte vel bare mer omtrentlig (dårlig metode, jeg vet).

Her er det du får i deg kun fra brødskivene. Har tatt utgangspunkt i 4 skiver (havrebrød som har grovhetsprosent på 100%, men fremdeles er et ganske lyst brød) til frokost, lunsj og kveldsmat, noen dager er sikkert mer eller mindre. Samt 3 glass melk. Tror du fremdeles at du trenger proteinpulver, når du legger til middagen? :)

attachicon.gifSkjermbilde 2015-07-20 kl. 09.57.23.jpg

Nei, egentlig ikke. :p Men takk for det skjemaet, veldig oppklarende. Ante ikke at det var så mye protein i brød.

Det sagt, drikk to liter helmelk hver dag i tillegg til 3 middager(nei, jeg tuller ikke), så blir du stor og sterk!

post-270712-0-54630900-1437391931.png

Akse har helt rett her. Melk, Cottage Cheese, bønner, kyllingfilet m.m er meget gode proteinkilder.

Greia er å planlegge matlagingen. Jeg steker opp 1-2kg kyllingfilet som er lett å ha med på jobb eller skole, eller blander Cottage Cheese og Yoghurt til mellommåltider og drikker melk.

Etter trening er det dog veldig kjekt med et tilskudd.

1-2 kg kyllingfilet hver dag? Høres fryktelig dyrt ut :p

Lenke til kommentar

Her er det du får i deg kun fra brødskivene. Har tatt utgangspunkt i 4 skiver (havrebrød som har grovhetsprosent på 100%, men fremdeles er et ganske lyst brød) til frokost, lunsj og kveldsmat, noen dager er sikkert mer eller mindre. Samt 3 glass melk. Tror du fremdeles at du trenger proteinpulver, når du legger til middagen? :)

attachicon.gifSkjermbilde 2015-07-20 kl. 09.57.23.jpg

Nei, egentlig ikke. :p Men takk for det skjemaet, veldig oppklarende. Ante ikke at det var så mye protein i brød. 

Du kan logge deg inn med Facebookprofilen din på www.kostholdsplanleggeren.no og legge inn måltider/sjekke matvarer.. så har du litt mer konkrete tall på hva du får i deg :) . Det kommer såklart litt an på hva slags brød du spiser osv, men hvis du spiser så mye som 10-12 skiver hver dag så blir det jo en betydelig proteinkilde for deg. 

Jeg ville nok ikke tenke at proteinpulver er nødvendig for deg for å få i deg nok proteiner. 

Hvor mange kalorier du trenger i løpet av dagen kan du jo også regne ut, hvis du plusser middagen på toppen av de 2000-2300 kaloriene du får i deg fra kun brødmaten så ligger du vel kanskje oppunder 3000 kalorier om dagen. 

Jeg er forresten enig med de andre her om at du kan jo se etter litt andre matvarer å variere med da, blir muligens litt kjedelig med 12 brødskiver om dagen resten av livet? :) Gjerne litt mer frukt og grønt også!

Lenke til kommentar

kyllingfilet er det tørreste og mest kjedelige jeg vet om :rofl:

men det funker rent proteinmessig :) og er vel heller ikke dyrt(?). Handler i sverige, der tror du de har fått vinger når de blir kastet etter deg..

Elsker kjøtt og sørger for et større måltid hver dag hvilket medfører lite proteinrik kost ellers i det daglige.

Verdens enkleste måltid er vel å steke opp kjøttdeig hvor du har store variasjonsmuligheter - kjøttdeig av svin (400g) koster vel en tjuings og hvis du spiser hele (det er ikke så mye) får du i deg 80% av behovet du har satt deg. En liten Skyr i tillegg så har du oversteget.

Kan også brukes på brødskiva, spises kaldt på jobb etc..mmmm :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...