€uropa Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Hvor mange studiepoeng innen økonomi eller samfunnsøkonomi mener du at man må ha for å kalle seg en økonom? Veier noen retninger innen økonomifaget mer enn andre? Lenke til kommentar
samba123 Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 (endret) Man burde ha et helhetlig perspektiv på hvordan økonomien fungerer. Ja, mikro og makro, og da særlig makro, veier mer en f.eks. bedriftsøkonomi eller regnskap hvis målet er å forstå hvordan økonomien fungerer. Er du uenig? Takk for meg. Endret 20. august 2015 av nilssonn Lenke til kommentar
H. Specter Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Selvsagt forstår en samfunnsøkonom mer om økonomien som helhet (rentenivå, inflasjon, osv), men en samfunnsøkonom har jo ikke peiling på økonomien på bedriftsnivå. Stakkars alle bedriftene om synserne skulle styrt hvor mye varer man skal holde på lager, om man skal bruke puts, calls eller forwards for å hedge mot utenlandsk valuta, osv. Hva er egentlig poenget ditt? At samfunnsøkonomer er de ordentlige økonomene? Det er i så tilfelle noe av det dummeste jeg har hørt. Lenke til kommentar
samba123 Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 (endret) "om man skal bruke puts, calls eller forwards for å hedge mot utenlandsk valuta, osv." ville en samfunnsøkonom vært svært egnet til. Ja, poenget mitt var at en samfunnsøkonom har et mer helhetlig syn på økonomien. Internasjonalt brukes betegnelsen økonom om samfunnsøkonomer. Siviløkonomer betegnes ikke som økonomer - de har en master i BA. Men dette er flisspikkeri. Jeg melder meg herved ut av diskusjonen. Endret 20. august 2015 av nilssonn Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 22. august 2015 Del Skrevet 22. august 2015 På engelsk kalles samfunnsøkonomi og bedriftsøkonomi for economics og business. Å ta dette inntekt for at bare samfunnsøkonomer kan kalles økonomer er en drøy påstand og blir vel på linje med å påstå at bare bedriftsøkonomer vet noe om handel. Hvis det får deg til å føle deg bedre, må du gjerne kalle deg en enestående og ekte økonom, men jeg tviler på at det vil hjelpe deg i arbeidslivet når du må konkurrere mot siviløkonomer fra for eksempel NHH og BI. For øvrig er de tilsvarende begrepene på tysk, et språk som mange økonomer møter, henholdsvis Volkswirtschaftslehre og Betriebswirtschaftslehre. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. august 2015 Del Skrevet 22. august 2015 Dette vanvittige mindreverdighetskomplekset enkelte lider av er underholdende i de trådene hvor det tyter ut, i alle fall. Ene dagen er det vanskelighetsgrad og strykprosent, neste er det dette tøvet her. Gjerne bare perifert tilknyttet trådens tema. Lurer på hva det neste blir. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 22. august 2015 Del Skrevet 22. august 2015 Hvilken side er det du sikter til? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå