Gå til innhold

Ny laptop m/17,3" skjerm, maks. 10 000 kr

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en ny laptop som skal brukes til både jobb og fritid. Per nå har jeg en Toshiba Satellite som jeg betalte 5000 for i 2012, som forsåvidt har fungert greit til mitt bruk, men nå ønsker jeg meg noe som er hakket kraftigere/raskere og med større skjerm. Siden jeg overhodet ikke er datakyndig og ikke skjønner bæret av halvparten av spesifikasjonene til de ulike maskinene, håper jeg det er noen her som kan komme med anbefalinger, ev. frarådninger :)

Bruksområde:

Jobb - ikke de tyngste programmene, men må takle litt multitasking og å være på / i bruk fra morgen til kveld 7 dager i uken. Trenger en pålitelig maskin som ikke plutselig svikter rett før en deadline.

Fritid - surfing, noe avspilling av musikk/film.

Kommer stort sett til å bruke den med strømledningen koblet til, men uten ekstern skjerm/mus/tastatur. Altså må det som følger med på maskinen, fungere bra.

Ønsker:

- 17,3" skjerm med lite gjenskinn (viktig!)

- Godt med lagringsplass, gjerne 1 TB

- Touchpad-en må være behagelig å bruke og enkel å scrolle med

- Må ha SD-kortspor, HDMI og minst 3 USB-innganger

- Batteriet må vare minst 3 timer

- Maks. 10 000 kr, gjerne mindre ...

Har sett litt på denne, er den å anbefale?

http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/LE80FG0040MT/lenovo-z70-80-17-3-barbar-pc-sort

Andre forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser helt ok ut den maskinen ut fra specs. Bare vær obs på at oppgitte batteritider for lenovo (og de fleste andre) er maksimale tider som kan oppnås, oftes må man slå av wifi og ha minimum lysstyrke på skjerm for å oppnå tidene som oppgis.

Med wifi på og passe lysstyrke på skjerm er ofte batteritidene ved lett bruk en drøy time kortere enn oppgitt.

Du kan ikke forvente mer enn mellom 2-4 timer lett bruk med wifi på med en 17" maskin, batteritid er ikke et fokus i så store maskiner.

Andre alternativer:

Acer nitro: https://www.komplett.no/acer-aspire-nitro-vn7-791g-173-fhd-ips/841644Bedre ytelse (CPU og GPU), men vil tro lenovoen har bedre tastatur/touchpad uten at jeg har testet den.

Asus N751: https://www.dustinhome.no/product/5010807185/n751jkogså bedre ytelse, og tastatur/touchpad er helt greit på lillebroren på 15" som jeg har ihvertfall. Litt over snittet batteritid for en 17" og klarer 4-5 timer surfing over wifi. Lavt støynivå. Mye dårligere skjerm enn lenovoen og aceren (hvis skjermen som sitter i er samme som testet av notebookcheck.net - om det er IPS skjerm som beskrevet av dustin home er det samme gode skjerm som i de andre bærbare maskinene).

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Dårlig tastatur på Lenovo-en. Hele tastaturet beveger seg når man trykker på midten, og tastene gir pinglete respons på trykk. Ender opp med å skrive oftere feil. Ikke alle som bryr seg om dette, men for meg ville det vært et irritasjonsmoment hvis det var en maskin jeg skulle bruke mye.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Først og fremst, takk til dere som har svart! Da har jeg utelukket Lenovo-en, og det står mellom de to som ble foreslått av OC-Freak ovenfor. Men jeg er så usikker på hvilken av dem jeg bør velge. Er det noen som kan hjelpe meg med å forstå hva som er de viktigste forskjellene? Jeg regner med at begge kan oppdateres til Windows 10? Og det er viktig for meg at den ikke har blank skjerm. Hvordan kan man se om de har blank eller matt skjerm?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...