Danda Skrevet 19. juli 2015 Del Skrevet 19. juli 2015 (endret) Jeg er en såkalt hobbysnekker, jeg skal nå sette opp ca 45m gjerde, terrasse, levegger og ferdistille ett vaskerom. Vi bygger gjerde selv å trenger å splitte ca 250 m med plank, har ingen verktøy til dette å må kjøpe en bordsirkelsag. Jeg trenger også noe som enkelt lar meg kappe til mdf plater og slikt, til vaskerom og framtidige prosjekter. Jeg ligger i prisklasse 3000 - 4000kr Jeg klarer bare å finne 2 typer. Det er http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/el-verktoy-og-maskiner/stasjonare-sager/byggesager/byggsag-278441/ og http://megaflis.no/bosch-bordsirkelsag-pts-10t-m-stativ.html Den første er ett billigmerke fra jula koster 3700, det andre er en bosch. Jeg lurer egentlig på hvem av disse (eller andre) jeg burde gå for? Endret 19. juli 2015 av Danda Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 19. juli 2015 Del Skrevet 19. juli 2015 Personlig hadde jeg heller kjøpt en hånd sirkelsag med styringskinne tar mye mindre plass, enklere å frakte ++ Man kan få byggsjappa til å kløyve bordene, men det er ikke noe problem å kløyve 250m med hånd sirkelsag og så lenge du ikke er snekker vill jeg si at bord sag er litt overkill. En grei kapp og gjæresag hadde jeg derimot ikke klart meg uten. Lenke til kommentar
Oter Skrevet 19. juli 2015 Del Skrevet 19. juli 2015 har borsch sagen selv,fungerer greit til lettere kløyvjobber,men skal du kløyve en del av f.eks 48x98,så hadde jeg kjøpt blå borsch eller tilsvarende kvalitet,da pts10 sagen ikke er kraftig nok til grovere kløyvjobber. skal du kun bruke sagen til kapping av plater,så er dykksag veien og gå,men det er dyrere,og den er ubrukelig til og kløyve smalt med Lenke til kommentar
Danda Skrevet 20. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2015 Takk for svar. Skal sjekke opp om de kan splitte bordene for meg, jeg har en god kapp og gjæresag så den brukes til spissene på stakittgjerde. Har en dårlig dykksag men kan jo se på håndsirkelsag med styringsskinne. så at de solgte universal styringsskinne på jula til 795,- Lenke til kommentar
Danda Skrevet 22. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2015 Nå ser jeg på 2 sager, en dykksag med navn, Bosch GKT 55 GCE til 3790 eller en håndsirkelsag Hitachi C 18DBL den kosta rundt 4000kr den går på batteri, så det følger da med 2 batteri på 5ah som jeg da kan bruke i andre utstyr fra hitachi. Kan du komme med en anbefaling? Lenke til kommentar
Oter Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 er det for og kappe plater,så kjøper du dykksag,men du må jo også kjøpe skinne® til den også,men som sagt,så er en dykksag ubrukelig om du må splitte smalere ting,f.eks lister Lenke til kommentar
Danda Skrevet 23. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2015 er det for og kappe plater,så kjøper du dykksag,men du må jo også kjøpe skinne® til den også,men som sagt,så er en dykksag ubrukelig om du må splitte smalere ting,f.eks lister Har kapp og gjæresag og bordsirkelsag, dykksagen eller håndsirkelsagen er til bordplater, enden på terrassen og mdf plater i første omgang, men vet ikke om jeg likegodt kan kjøpe den billige dykksagen på jula til 1600kr og kjøpe en god håndsirkelsag i tillegg, eller om det da holder med en god dykksag? Lenke til kommentar
Oter Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 om valget hadde vert en billig dykksag,og en god sirkelsag,eller en god dykksag,så er valget en god dykksag,da den gjør samme jobben som sirkelsagen,og mye av jobben til en kløyvsag. om du kjøper dewalt,borsch eller festool dykksag,spiller ingen rolle,men er en fordel om man har skinner som dekker minst 240cm Lenke til kommentar
Danda Skrevet 24. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2015 (endret) om valget hadde vert en billig dykksag,og en god sirkelsag,eller en god dykksag,så er valget en god dykksag,da den gjør samme jobben som sirkelsagen,og mye av jobben til en kløyvsag. om du kjøper dewalt,borsch eller festool dykksag,spiller ingen rolle,men er en fordel om man har skinner som dekker minst 240cm En annen ting, hva er den enkleste måten å lage spiss på plankene som skal bli stakittgjerde er det kapp og gjærde sag eller rett og slett bruke fres? Her bruker han fres til å lage kant Endret 24. juli 2015 av Danda Lenke til kommentar
Oter Skrevet 24. juli 2015 Del Skrevet 24. juli 2015 kan vel både bruke kapp/gjærsag,kløyvsag og stikksag,om du bare skal lage spiss,og ingen mønstre på siden,så hadde jeg droppet fres,lag en mal,og bruk samme bordet til og merke opp de andre bordene,så bruk kløyvsag,eller stikksag 1 Lenke til kommentar
Danda Skrevet 24. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2015 kan vel både bruke kapp/gjærsag,kløyvsag og stikksag,om du bare skal lage spiss,og ingen mønstre på siden,så hadde jeg droppet fres,lag en mal,og bruk samme bordet til og merke opp de andre bordene,så bruk kløyvsag,eller stikksag Takk for svar! Tror jeg lager mal å bruker stikksag, virker som det er raskest Lenke til kommentar
Danda Skrevet 27. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2015 Oppdatering: Kjøpte Bordsirkelsag BOSCH PTS 10. Er ferdig med å splitte, kappe og lagd 60 grader spiss på ca 500m med terrassebord.Sagen har fungert utmerket, byttet blad en gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå