Gå til innhold

Hvor gammel er jorden vår i følge Bibelen og Koranen?

Anbefalte innlegg

Hvorfor drar noen mennesker bibelens moralnormer i tvil. Forbyr ikke bibelen slike ting som mord, ekteskapsbrudd, tyveri og det å si falskt vitnesbyrd mot sin neste. Bibelen går lenger enn menneskelige lover.

Ja, bibelens lover går "lenger" enn sekulære lover, men det er ikke akkurat en positiv ting. Det er en grunn til at vi har faktiske lover, ikke bibelske lover. 

Hva sier bibelen f.eks om hva vi skal gjøre med de som begår utroskap? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vokt dere vel i sjel og sinn. Vær ikke utro mot din ungdoms hustru. Jeg vil ikke vite av skilsmisse sier Jehova, Israel Gud. ( Mal 2: 15-16 )

Jesus svarte : Fordi dere har så harde hjerter gav Moses dere lov å skilles fra hustruen. Men fra begynnelse av var det ikke slik. Jeg sier dere: Den som skiller seg fra sin hustru av noen annen grunn enn hor ( kjønnslig omgang utenfor ekteskapet ) og gifter seg med en annen, han begår ekteskapsbrudd. ( Den uskyldige ektefellen har derfor lov til å skille seg hvis ektefellen har drevet hor, men det er ikke noe krav ) Matt 19:8-9 )

En gift kvinne etter loven bundet til sin mann så lenge han lever. Men dersom mannen dør er hun løst fra loven som bandt henne. Så lenge mannen lever gjelder hun som ekteskapsbryter hvis hun gifter seg med en annen. Men dersom mannen dør, er hun fri fra loven og bryter ikke ekteskapet om hun gifter seg med en annen. ( Rom 7:2-3 )

Ta ikke feil. Verken de som lever i hor, avgudsdyrkere, ekteskapsbrytere eller menn som ligger med menn eller lar seg bruke til dette skal arve Guds rike. ( 1kor 6:9-11 ) Slik var noen av dere en gang. Men nå er dere blitt vasket rene, dere er blitt helliget, ja, rettferdige for Gud i Herren Jesus kristi navn og ved vår Guds ånd.

Dette understreker hvor alvorlig denne saken er. Ekteskapsbrytere som ikke angrer, vil ikke få del i Guds rike. Men mennesker som har begått ekteskapsbrudd eller som kanskje har giftet seg på nytt uten å ha rett til det ifølge Bibelen kan få Guds tilgivelse og komme i en ren stilling innenfor ham hvis de angrer oppriktig og viser tro på verdien av Jesu sonoffer.

Lenke til kommentar

Ta ikke feil. Verken de som lever i hor, avgudsdyrkere, ekteskapsbrytere eller menn som ligger med menn eller lar seg bruke til dette skal arve Guds rike. ( 1kor 6:9-11 ) Slik var noen av dere en gang. Men nå er dere blitt vasket rene, dere er blitt helliget, ja, rettferdige for Gud i Herren Jesus kristi navn og ved vår Guds ånd.

Kopierer denne fritt, da den er akkurat passe relevant:

Kjære biskop!

Takk for kampen for den rette tro og at homofilt samliv ikke er forenlig med Bibelen og kristendommen! Det står jo klart i 3. Mosebok 18/22 at homoseksualitet er en vederstyggelighet...så det er jo ikke noe å snakke om!

Men nå trenger jeg noen råd om hvordan jeg skal leve etter Guds bud:

1. Hver gang jeg brenner en okse som et offer, vet jeg at dette gir en duft som velbehager Herren (3. Mosebok 1/9). Problemet er naboene!

2. Jeg ønsker å selge datteren min som slave (2. Mosebok 21/7). Med det prisnivået vi har i dag - hva mener dere er rett pris?

3. I 3. Mosebok 25/44 står det helt klart at jeg kan eie både mannlige og kvinnelige slaver så lenge de er kjøpt i et naboland. En venn av meg sier dette bare gjelder for svensker, og ikke dansker. Her trenger jeg litt hjelp - kan jeg eie dansker?

4. Jeg har en nabo som insisterer på at han skal arbeide på sabatten. 2. Mosebok 35/2 er helt tydelig på at han skal drepes. Er jeg moralsk ansvarlig for å gjøre dette selv?

5. En venn av meg mener at selv om det er en vederstyggelighet å spise skalldyr (3. Mosebok 11/10), så er homoseksualitet verre. Jeg er uenig!! Hvem har rett?

6. I 3. Mosebok 21/20 står det klart at jeg ikke må nærme meg Guds alter dersom jeg ser dårlig. Jeg innrømmer at jeg er nærsynt og bruker briller. Må synet mitt være helt perfekt eller opererer vi med litt slingringsmonn her?

7. De fleste av vennene mine går til frisøren. De klipper håret på sidene og tar skjegget i kantene. Dette er tydelig en synd i Følge 3. Mosebok 19/27. Hvordan bør de straffes?

8. Jeg har lest i 3. Mosebok 11/7-8 at jeg ikke må røre rester av en død gris, fordi det gjør meg uren. Kan jeg likevel spille fotball dersom jeg har hansker på?

9. Min onkel har gård. Han synder mot 3. Mosebok 19/19 fordi han planter to ulike avlinger på samme jorde. Kona er ikke noe bedre, fordi hun går med klær som er laget av to ulike stofftyper (blanding av bomull og polyester). Han har også den uvanen at han banner mye. Er det virkelig nødvendig at vi samler hele byen for å steine dem (3. Mosebok 24/11-16)? Er det ikke like greit å brenne de til døde i et familieselskap - slik vi pleier å gjøre med mennesker som ligger med sine slektninger

(3. Mosebok 20/14)?

Jeg vet dere har gått i dybden på denne type problemstillinger. Jeg er sikker på at dere kan hjelpe meg. Takk for påminnelsen om at Guds ord er evig og uforanderlig!!

Mvh en fallen sjel i mørkets dal.

Endret av afterall
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ekteskapsbrytere ( utroskap ) som ikke angrer , vil ikke få del av Guds rike

Det er kun en del, altså det spirituelle. Hva nå enn det faktisk innebærer. Kan heller hverken si om det er moralsk eller ikke. 

Den andre delen innebærer jo faktiske fysiske avstraffelser.

5 Mosebok 22:22 - "Når en mann gripes i å ligge hos en gift kvinne, så skal de begge dø, både mannen som lå hos kvinnen, og kvinnen selv; således skal du rydde det onde bort av Israel."

Har du ingen innvendinger mot denne loven?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Moseloven gjelder bare de israelitter ( Jakobs etterkommere ) Nabolandene var ikke under loven.

Eldre bud settes ut av kraft fordi det var svakt og unyttig, loven førte jo ikke noe fram til fullkommenhet og et bedre håp føres inn , så vi kan nærme til Gud. ( Heb 7:18-19 ) Den lov som ble naglet til det treet Kristus døde på, var den mosaiske lov. Den kalles Moselov, ikke fordi Moses var opphavsmann til den for det var han ikke men fordi han var den mellommann Gud brukte til å gi loven til Israels folk.

For Jesus er vår fred, han som gjorde de to til ett og nedrev gjerdets skillevegg, fiendskapet mellom jøder og hedninger, i det han ved sitt kjød, avskaffet lov som kom med bud og forskrifter for at han ved seg selv kunne skape de to til ett nytt menneske, idet han gjorde fred og forlike dem begge i ett legeme med Gud ved korset, idet han på dette drepte fiendskapet. ( Ef 2: 11-16 )

Lenke til kommentar

Gud lagde lovene selv, og lagde menneskene selv, og når menneskene nødvendigvis feilet (med hans forkunnskap om dette) sendte han seg selv ned for å ofre seg selv til seg selv for å omgå regler han selv har laget for å kunne tilgi mennesker for synder han beskylder de i. I stedet for å bare tilgi.

Dersom man kjøper den beskrivelsen som ofte gis med allvitenhet, allmektighet samt det som står i Bibelen.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Moseloven var teokratisk og fullkommenhet og ble gitt under storslagne, fryktinngytende forhold. Derfor blir mange overrasket når de får vite at Jehova avskaffet denne loven og brakte den til opphør og at ingen skapninger på jorden, ikke engang jødene er under den lenger

I Bergprekenen henviser Jesus det sjette bud om at en ikke skal slå i hjel og syvende bud om ekteskapsbrudd. ( Matt 5:21,27 ) og med flere henvisninger til andre deler av Moseloven enn til dekalogen eller De ti bud. Han behandlet spørsmålet om å bære offer fram til alteret og å gi en umoralsk hustru skillemissebrev, han talte om å sverge falsk om betydningen av ordene øye for øye og tann for tann og om å elske din neste som seg selv.

Da Jesus brukte uttrykket loven mente han altså ikke bare de ti bud men også hele resten av Moselov. De ti bud ble ikke betraktet som atskilt fra lovpakten. Jesus har med andre ord ikke sagt at lovpakten, dekalogen innebefattet var like evig som den bokstavelige himmel og jord. Det Jesus sa var at loven var forbilledlig og at alle dens bilder og skygger av gode ting som skulle komme, ville bli oppfylt i en motbilledlig virkelighet.

De skulle bli oppfylt til minste bokstav og tøddel før den endelige slutt kom for Djevelens verden, når dens demoniske himmel og dens politiske, kommersielle og religiøse jord blir tilintetgjort.

Lenke til kommentar

Jesus holdt Bergprekenen i det andre året av sin forkynnervirksomhet. Da var loven ennå bindene for jødene. Jesus kom ikke for å oppheve loven men for å oppfylle den og begynne å innføre den motbilledlige virkelighet.

Det var de skriftlærde, fariseerne og sadduseerne som opphevde loven og lærte menneskene å bryte budene ved hjelp av overleveringen som gikk imot Guds ord og satte dem ut av kraft. Likevel påsto disse menn at de holdt loven mer nøye enn alle andre og at de derfor var rettferdige. De sa om seg selv at de var rikets barn, det vil si, de ventet å komme i Messias rike. Da Jesus så deres lovovertredelser og hyklerske ferd, advarte han sine tilhørere. Dersom eders rettferdighet ikke overgår de skriftlærdes og fariseernes , kommer I ingenlunde inn i himlenes rike . Denne rettferdighet kan ikke fås ved å holde loven, men ved å tro på Jesus. ( Matt5:20 ) Filip 3:5-9 )

Så lenge lovpakten ennå sto ved makt for Israel, holdt Jesus loven, underviste andre i den og virket for dens oppfyllelse . De ordene av Jesus vi siterte tidligere, å kalles den minste i himlenes rike fordi en lærer andre å bryte loven betyr at den som gjør det, ikke kommer inn i Riket i det hele tatt. Ingen jøde måtte tro at det var ved å bryte loven og lære andre å bryte loven mens den sto ved makt at de kunne komme inn i himlenes rike . Loven var et forbilde på den vikreligheten som skulle komme med kristendommen og derfor kunne ingen komme inn i det himmelske rike uten å være i harmoni med denne loven

Lenke til kommentar

sony77,

Et par enkle spørsmål:

1. Gjelder moseloven fortsatt? Gjelder den ikke?

2. Hvilke lover gjelder? Hvorfor gjelder nettopp disse? Hvorfor gjelder ikke de andre? Hvilke kriterier er brukt?

Sikter da f.eks. til din aversjon mot homofile partnerskap, samtidig som du påstår at disse lovene ikke lenger gjelder.

Setter pris på konsise svar!

Lenke til kommentar

Moseloven gjelder bare de israelitter ( Jakobs etterkommere ) Nabolandene var ikke under loven.

Eldre bud settes ut av kraft fordi det var svakt og unyttig, loven førte jo ikke noe fram til fullkommenhet og et bedre håp føres inn , så vi kan nærme til Gud. ( Heb 7:18-19 ) Den lov som ble naglet til det treet Kristus døde på, var den mosaiske lov. Den kalles Moselov, ikke fordi Moses var opphavsmann til den for det var han ikke men fordi han var den mellommann Gud brukte til å gi loven til Israels folk.

1. Hva så? Det gjør det ikke mindre umoralsk. Fortsatt samme gud. 

2. De ti bud er også en del av moselovene. De er fortsatt gjeldende er de ikke? Samme som en rekke andre lover i fra moseboken.  

3. Jesus selv sa jo at de gamle lovene skulle opprettholdes:

Matt 5:17-19 - "17.Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle.18. Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd.19. Den som opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme, skal regnes som stor i himmelriket."

Det er jo tydelig at de gamle lovene fortsatt gjelder. Det gjenspeiles jo også i de reglene kirken har etterlevd opp gjennom århundrene. Er det ikke like greit å bare innrømme at bibelen ikke er en moralsk mastodont, fremfor å pine seg igjennom ubehag ved å bedrive mentale krumspring. 

Lenke til kommentar

Er det ikke like greit å bare innrømme at bibelen ikke er en moralsk mastodont, fremfor å pine seg igjennom ubehag ved å bedrive mentale krumspring. 

Du glemmer helt at disse mentale krumspringene er noe kristne er opplært til å gjenta, som papegøyer omtrent... Det må ikke sige inn tvil om at disse løgnene de tror på er sannhet og derfor gjentar de disse, for oss, metale krumspringene, som for dem bare er "sannheten". Det er hva de tror dessverre... På toppen av dette både innbildes de at de er verdens ærliogeste mennesker til de tyil slutt innbilder seg dette selv, som om det er en ærlig øvelse å tro blindt på løse og ubekreftede påstander og innbilde seg at de inneholder noen form for sannhet... Er ikke hva jeg kaller ærlig ihvertfall, men det er slik de foretrekker det...

Lenke til kommentar

Den nye pakt har imidlertid en bedre mellommann, et bedre offer og en kraft til rettferdighet som er sterkere enn de ti bud som med bokstaver var innhogd i stener. Den har en herlighet som aldri svinner eller foregår, Guds ånd eller virksomme kraft er dens kraft til rettferdighet. Denne virksomme kraft gjør levende, mens den gamle lovpakts skrifter eller bokstav stemplet israelittene som paktsbrytere og syndere som fortjente døden. De innvigde kristne som er under den nye pakt blir gjort til dens prester eller tjenere. De får ikke sin dugelighet til denne tjenesten ved noen religiøse teologisk læreanstalt, men fra Jehova Gud ved Kristus. Apostelen Paulus viser at lovpakten med de ti bud som var inngravd på stentavler med Guds finger ble avskaffet og erstattet av den nye pakt med dens livgivende ånd.

Selv om de trofaste kristne ikke er under loven men under Guds nåde, studere de Jehovas vinter likevel lovpakten og det gjør de rett i. Hvorfor. Fordi de forskjellige trekk i denne gamle lov er en skygge av det som skulle komme og dette som skulle komme, har med Kristus og hans tjeneste og rike å gjøre. De kristne erkjenner at loven har en skygge av de kommende goder og de forstår at Kristus Jesus kom som yppersteprest for de kommende goder. Lovens forbilder og skygger er en viktig del av Guds sannhetsord og derfor må de kristne studere dem for de har på forhånd gitt et omriss av Guds hensikter i samband med Kristus.

Lenke til kommentar

sony77,

Et par enkle spørsmål:

1. Gjelder moseloven fortsatt? Gjelder den ikke?

2. Hvilke lover gjelder? Hvorfor gjelder nettopp disse? Hvorfor gjelder ikke de andre? Hvilke kriterier er brukt?

Sikter da f.eks. til din aversjon mot homofile partnerskap, samtidig som du påstår at disse lovene ikke lenger gjelder.

Setter pris på konsise svar!

Legg  for det første merke til at denne loven ikke oppfordret en israelitt til å hevne seg og ta loven i sin egen hånd. Guds villighet til å godta offer og tilgi israelittene burde tilskynde dem til å tilgi hverandre. Men prinsippet som øye for øye hadde å gjøre med avgjørelser som ble truffet, ikke av enkeltpersoner men av folkets utnevnte dommere når det var blitt begått en forbrytelse.

Den rettferdige håndhevelse av denne loven ville i høy grad virke avskrekkende og således hindre ondsinnete angrep som kunne føre til at uskyldige mennesker ble lemlestet. Det ville tilskynde menneskene til å ha dyp respekt for hverandre. Burde ikke vi som lever i en tid da forbrytelsene utgjør en stadig større trusel, kunne verdsette visdommen i et slikt prinsipp. Det er imidlertid også en annen side ved dette spørsmålet.

Bibelen viser at Jehova Gud den høyeste dommer selv følger dette prinsippet om liv for liv. Han gjorde det da han tilveiebrakt et middel som kunne befri menneskene for de nedbrytende virkningene av det første menneskes Adam opprør. Ved sin synd førte Adam synden og dens straff, døden, over alle sine etterkommere. Det var bare ved at en som ikke selv var en synder gav sitt liv for å oppheve denne straffen at Guds rettferdige krav kunne bli oppfylt og menneskeheten kunne bli løskjøpt fra døden. Gud opphevet ikke den dom han hadde avsagt over Adam i Eden. Hvis han hadde gjort det, ville han ha vært inkonsekvent. I samvær med prinsippet om liv for liv tilveiebrakt han imidlertid et gjenløsningsoffer ved sin egen Sønn til frelse for Adam etterkommere. Dette prinsippet er således et av kristendommens grunnleggende prinsipp.

Sanne kristne vet at det ikke er umulig for mennesker som virkelig ønsker å behage Jehova, å overvinne urette lyster selv om de er dypt rotfestet. Dette gjelder også lyster som kan skyldes genetiske faktorer eller som kan ha fysiske eller miljømessige årsaker. Noen har en natur som gjør at de lett blir redet med av sine følelser. Tidligere har de kanskje latt sine følelser få fritt løp når de har vært sinte men på grunn av kunnskap om Guds vilje, et ønske om å behage Gud og Guds ånds hjelp har de klart å utvikle selvkontroll.

Hvis en alkoholiker har motivasjonen i orden, kan ha avholde seg fra alkohol og derved unngå å bli en dranker. En som føler seg sterkt tiltrukket av personer av sitt eget kjønn kan likeledes avholde seg fra homoseksuelle handlinger ved å gi akt på veiledningen i Guds ord. Jehova tillater oss ikke å fortsette å tro at det egentlig ikke har noen betydning om vi følger en gal handlemåte eller ikke. Han advarer oss vennlig, men bestemt om konsekvensene og gir rikelig med hjelp til dem som ønsker å legge av den gamle personlighet med dens gjerninger og kle seg den nye personlighet. ( Kol 3: 9-10 )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...