Gå til innhold

Norske eller engelske tutorials?

26 stemmer

1. 1. Hvilket språk hadde du foretrukket på tutorials om programmering?

• Norsk
      10
    • Engelsk
      16

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg jobber for tiden som utvikler på heltid, og har startet et lite sideprosjekt der jeg planlegger å lage noen tutorials for hvordan programmere. Tenkte å starte med å lage en serie for personer som aldri har programmert før, og kjøre en innføring i objektorientert programmering. Senere kan det komme egne serier for feks webutvikling, eller hvor man ser nærere på rammeverk, eller enkelte språk (app-utvikling, kjente JS-rammeverk, REST osv).

Jeg er dog veldig usikker på hvilket språk folk hadde foretrukket å ha tutorialene på. Som nordmann, hvis innholdet var like bra uavhengig av språk; hadde du foretrekket å se tutorials på engelsk eller på norsk?

Går jeg for norsk,vil det naturligvis bli brukt engelske uttrykk der det er passende. Feks kaller man en array for en array på norsk, og ikke en matrise. Dette for å gjøre det enklere for se som der på å knytte paralleller til andre ting de ser på, eller andre toturials.

Tanker?

Legger ved en poll, for å prøve å få en 'feel' for hva nordmenn ønsker. Håper så mange som mulig tar seg tid til å svare :)

Endret av Ajaco
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke har tenkt å prestere bedre norsk enn dette, kan du bare la være, etter mitt syn. Tutorial - nei, vet du hva!

Array i stedet for matrise signaliserer hjelpeløshet og vankundighet. Det er ikke det at jeg ikke forstår hva som menes, jeg lærte jo tre fremmedspråk på skolen, men jeg tenker at en som er så katastrofalt uvitende om de norske grunnbegrepene i matematikk, kan man da umulig stole på.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du ikke har tenkt å prestere bedre norsk enn dette, kan du bare la være, etter mitt syn. Tutorial - nei, vet du hva!

Array i stedet for matrise signaliserer hjelpeløshet og vankundighet. Det er ikke det at jeg ikke forstår hva som menes, jeg lærte jo tre fremmedspråk på skolen, men jeg tenker at en som er så katastrofalt uvitende om de norske grunnbegrepene i matematikk, kan man da umulig stole på.

Man kunne naturligvis holdt seg til utelukkende norske ord, men dette kan ofte bli forvirrende, da stort sett alt av dokumentasjon man finner er på engelsk. Ikke fordi man ikke kan norsk eller engelsk, men fordi det kan være fordelaktig å forholde seg til de samme begrepene mens man lærer noe nytt. Ser man en norsk tutorial der man snakker om matriser, applikasjonsprogrammeringsgrensesnitt og pakkesystemer fremfor arrays, APIs og package managers, kan det fort bli slitsomt.

Det viktigste er å lære vekk på en mest mulig effektiv måte. Jeg ser ikke for meg at bruk av ord som applikasjonsprogrammeringsgrensesnitt hjelper med dette.

Endret av Ajaco
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke for meg at bruk av ord som applikasjonsprogrammeringsgrensesnitt hjelper med dette.

Hvis du ikke har hode til å forstå det ordet, kan du jo gjøre som de gjør på engelsk, ta i bruk en TBF, i dette tilfellet APG.

Så, ble alt enklere na? Egentlig ikke, vel? Fremdeles er det ord som må læres. Forkortelser medfører bare at enda et nytt ord må læres.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke for meg at bruk av ord som applikasjonsprogrammeringsgrensesnitt hjelper med dette.

Hvis du ikke har hode til å forstå det ordet, kan du jo gjøre som de gjør på engelsk, ta i bruk en TBF, i dette tilfellet APG.

Så, ble alt enklere na? Egentlig ikke, vel? Fremdeles er det ord som må læres. Forkortelser medfører bare at enda et nytt ord må læres.

Forskjellen er at forkortelsen API benyttes overalt ellers. APG brukes ingensteder, derav får man svært lite glede ut av å huske hva APG står for. Å være kjent med forkortelsen API, derimot, er svært nyttig. Derav hensiktsmessig å bruke engelske uttrykk hvor dette er passende, selv om resten av innholdet er på norsk.

Endret av Ajaco
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du burde vel kalle det vankunne istendefor å vankundighet, om du først skal terpe på stil. De aller fleste bloggere og journalister skriver dårligere norsk, så jeg ser ikke problemet. Men legg gjerne til både norsk og engelsk term.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Derav hensiktsmessig å bruke engelske uttrykk hvor dette er passende, selv om resten av innholdet er på norsk.

Hvis hensiktsmessighet er det eneste hensyn man skal ta, er det bare å gå over til mandarin eller engelsk først som sist.

For meg er domenetap et nøkkelord i denne diskusjonen, men for visse andre er ordet kun brukt i IT-verdenen, og da taler man åpenbart ikke samme språk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Norsk!

Er alt for lite som blir laget og eller oversatt til Norsk  , så hadde satt stor pris på om mer ble tilgjengelig på Norsk!

Samme gjelder på div linux distroer.. ufullstendige oversettelser eller de mangler helt

håper det er MANGE som vil gjøre noe med dette :)

og for de som sitter å driver flisespikkeri av Norsken som blir brukt....  det er vel noe man kan ta senere da norske ord i IT  sammenheng forhåpentligvis brukes mer i det dagelige!

Lenke til kommentar

Derav hensiktsmessig å bruke engelske uttrykk hvor dette er passende, selv om resten av innholdet er på norsk.

Hvis hensiktsmessighet er det eneste hensyn man skal ta, er det bare å gå over til mandarin eller engelsk først som sist.

For meg er domenetap et nøkkelord i denne diskusjonen, men for visse andre er ordet kun brukt i IT-verdenen, og da taler man åpenbart ikke samme språk.

At det benyttes ord fra andre språk i terminologi er da virkelig ikke et nytt fenomen. Personlig ser jeg ikke på det som problematisk. Endret av Ajaco
Lenke til kommentar

Du burde vel kalle det vankunne istendefor å vankundighet, om du først skal terpe på stil.

Jeg visste ikke at vankundighet var et bedre ord enn vankunne. Hvilket belegg har du for den påstanden? Jeg finner nemlig ingenting om det i mine ordbøker.

Nei, jeg sa nøyaktig det motsatte.

Lenke til kommentar

Programmering er ikke så direkte relatert til matematikk som du virker å forutsette her. Det matematiske ordet matrise er matrix på englesk, ikke array. Å bruke ordet matrise istedenfor array innenfor programmering er en feiloversettelse.

Personlig ser jeg ikke helt poenget med flere "tutorials". Det er nok på engelsk, og programmering foregår uansett på engelsk.

Lenke til kommentar

Jeg jobber for tiden som utvikler på heltid, og har startet et lite sideprosjekt der jeg planlegger å lage noen tutorials for hvordan programmere. Tenkte å starte med å lage en serie for personer som aldri har programmert før, og kjøre en innføring i objektorientert programmering.

Nei.

Jeg er dog veldig usikker på hvilket språk folk hadde foretrukket å ha tutorialene på. Som nordmann, hvis innholdet var like bra uavhengig av språk; hadde du foretrekket å se tutorials på engelsk eller på norsk?

Engelsk.

Feks kaller man en array for en array på norsk, og ikke en matrise.

Jeg ville startet med å faktisk få kontroll over begrepene på begge språk.

Tanker?

Dropp det.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...