kjartt Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Hei Jeg prøver å lage min første hjemmeside. Bruker Dreamweaver MX 2004. Startet med å bruke frames, men som det tydelig blir sagt her på forumet så er ikke det noe "særlig" og jeg likte heller ikkje layout'en noe særlig. Når jeg kikker på deres proffe sider. Jeg har da et problem...ved bruk av frames kunne jeg kode at en html-side skulle åpnes i et annet "frame" slik at jeg alltid beholder header og meny. Hvordan får jeg dette til ved bruk av tabell? Altså hvordan åpner jeg en link fra en meny i delen av tabellen der jeg vil alt skal åpnes? Sikkert en enkel sak, noe som jeg sikkert burde ha kunnet. Hvis dere kunne gitt meg et par hint eventult forslag til hvordan dette gjøres, hadde jeg blitt meget takknemlig. Kanskje dere har en link til hvor jeg kan finne script til meny.... :-) Mvh kjartt Lenke til kommentar
Vooon Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 iFrames funker vel noe i den duren. Ser omtrent sånn ut: <NOLAYER> <!--webbot bot="HTMLMarkup" startspan --> <IFRAME frameBorder=0 height="100%" marginHeight=0 marginWidth=0 scrolling=no src="meny.htm" width=130> <!--webbot bot="HTMLMarkup" endspan --> </IFRAME> </NOLAYER> Litt rot, men det jeg har gjort med denne er å lage meny filer src="meny.htm" og lagt den lille kodesnippen inn i de cellene der menyene skal være. Ganske enkelt i grunn. Men det har vel visse design-messige ulemper som folk her påpeker. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Som lordTimmy sa: <table> <tr> <td> <iframe name="main" src="main.html"></iframe> </td> </tr> </table> Nå har du en iframe inni td-en, og den begynner med å åpne main.html. Da lager du bare linkene dine, som du vil skal åpnes inni td-en slik: <a href="link" target="main">Link som åpnes i iframen "main.</a> Lenke til kommentar
kjartt Skrevet 10. november 2003 Forfatter Del Skrevet 10. november 2003 Thank you ...det funka bra. Men er det sånn de har gjort det er tenkt gjort på f.eks denne siden (som eg har rappa fra et annet innlegg på dette forumet) http://www.nisselink.tk/ Her blir jo sidene åpnet med samme "header" + meny. Hvordan er denne menyen laget forresten. Eg har funnet en på nettet men denne er ikke så lett og tilpasse min side slik eg vil ha den me tanke på layout osv.... Har dere et godt forslag? Mvh kjartt Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Et mye bedre alternativ er å bruke det mye omtalte "php include". Iframe er i de fleste tilfeller hat Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå