Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er whiteboard penner (tusjer) helseskadelig?

dovemana

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om bruk av whiteboard-penner over lengre tid kan påføre hjerne eller andre skader? Føler noen ganger at jeg blir svimmel etter å ha brukt det over en lengre periode, kan være noe annet, men vil bare være sikker.

Det er slik at jeg holder det nært nesen men når jeg skriver så kjenner jeg fortsatt lukten.

Endret av dovemana
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Giftfri står det på denne og disse.Det har blitt mer uvanlig å ha løsemidler i slike penner/ tusjer nå til dags.

Hvis det er alkohol, løsemiddel eller noe annet rart så vil man bli svimmel ved innåndig av dampen fra disse pennene.

Permanente hjerneskader tar lang tid for å pådra seg siden disse pennene ikke avgir store mengder. Det var vanlig blant malere å bli løsemiddelskadet for en del år tilbake, men de sto i trange rom el.l med store mengder damp fra maling/ lakk, det tok mange år å bli skikkelig skadet av det da. Heldigvis har det blitt strengere lover på hva malingen kan inneholde og regler angående pustemasker/ beskyttelse.

Hvis du kan si hvilket merke penn det gjelder så er det lettere å finne relevant info.

Endret av Dante's Inferno
Lenke til kommentar

Giftfri står det på denne og disse.Det har blitt mer uvanlig å ha løsemidler i slike penner/ tusjer nå til dags.

Hvis det er alkohol, løsemiddel eller noe annet rart så vil man bli svimmel ved innåndig av dampen fra disse pennene.

Permanente hjerneskader tar lang tid for å pådra seg siden disse pennene ikke avgir store mengder. Det var vanlig blant malere å bli løsemiddelskadet for en del år tilbake, men de sto i trange rom el.l med store mengder damp fra maling/ lakk, det tok mange år å bli skikkelig skadet av det da. Heldigvis har det blitt strengere lover på hva malingen kan inneholde og regler angående pustemasker/ beskyttelse.

Hvis du kan si hvilket merke penn det gjelder så er det lettere å finne relevant info.

Jeg bruker Schneider Max 290

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...