brommer_audi Skrevet 18. juli 2015 Del Skrevet 18. juli 2015 Hei. Jeg har et høyttalersystem med NAD T 747 og Dali Fazi. I manualen til Dali står det at man trenger en forsterker fra 20 til 120 W. NAD manualen står det litt forskjellig: Power output, Stereo Mode 2 x 110 W (ref. 0.08 % THD, 8 Ω) IHF dynamic power - 8 Ω 2 x 160 W, 4 Ω 2 x 220 W Power output Surround Mode 7 x 60 W Jeg har 5.1 system. Er det "Power output Surround Mode" jeg skal se etter? Altså vil forsterkeren gi høytalerne mine 60W ? Nad manual: http://nadelectronics.com/download.php?130218115900-T747r2_eng_OM_v03.pdf|T%20747%20A/V%20Surround%20Sound%20Receiver%20-%20English%20Manual Dali: http://www.dali-speakers.com/en-US/Loudspeakers-1/FAZON-SAT.aspx Lenke til kommentar
Admiral-K Skrevet 18. juli 2015 Del Skrevet 18. juli 2015 Det avhenger av lydnivået(dB) du ønsker å oppnå. Iom at du kjører 5.1 klarer den da å levere 60W og kanskje litt mer i 8ohm, ht har impedans på 6ohm. Med ht sens. på 86dB ved 1W er det bare å regne seg oppover avhengig av hvor høyt de skal spille. Lenke til kommentar
brommer_audi Skrevet 23. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2015 Men for å få fullt utbytte av høytalerne så trenger jeg en stereo som yter 120W ? Lenke til kommentar
Admiral-K Skrevet 27. juli 2015 Del Skrevet 27. juli 2015 Igjen, det avhenger av lydnivået. Sitter du 1m unna og ønsker 89dB kreves det 2W av forsterker, flytter du deg til 3m øker effekten til 18W, dette er noe mange glemmer. Maks SPL på Fazon er 104dB, hvilket krever 63W (+ antagelig noen W som forsvinner i delefilter), men får du peaks (+3dB) er effekten oppe i det dobbelte, 126W. Sitter du 3m unna er maks SPL ca.94-95. For å gjøre noe enklere, spiller du på grensen av hva HT klarer bør du ha mer effekt, klarer du deg med et nivå uten at HT klipper klarer du deg fint med den du har. Iom at du har sub regner jeg med at Fazon har realativt høy delingsfrekvens fra reciever hvilket igjen gjør at du ikke trenger så mange W (det er bassområdet som suger kraft). Crown har en kalkulator som fungerer som en pekepinn: http://www.crownaudio.com/en/tools/calculators Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 29. juli 2015 Del Skrevet 29. juli 2015 (endret) Ikke tenkt på watten. Bare bruk de sammen, ikke noe problem. Så lenge forsterkeren ikke leverer over 120w kontinuelig så er det ikke noe problem, og det gjør den kanskje hvis du spiller i stereo med volumet skrudd på maks. Det Dali oppgi er watt området som de kan garantere at høyttaleren funker best. Men hvor mye watt de mottar varierer veldig etter hva som skjer i lyden, og du får aldri en kontinuelig watt ut når du spiller musikk eller film. Watten avhenger også av hvilken Ω høyttaleren er. Forklaringen på watten fra forsterkeren er enkel. Første linje er hva den greier å levere målt så å si korrekt måling. Den midterste infoen er det bare å se bort i fra, det er reklame målinger. Den nederste linjen viser hva som du kan forvente av effekt ut når alle kanalene spiller akuratt det samme. Siden strømforsyningen din kun greier å gi X antall watt, så blir dette fordelt på hver av utgangene etter hvor mange kanaler som brukes. Endret 29. juli 2015 av AndersT2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå