Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Dual boot med win 7 og 8/10 på hver sin ssd

Anbefalte innlegg

Jeg har en maskin som kjører win 7. Maskinen er full av disker.

Jeg koblet fra ssd med win 7.

Satt inn en ny blank ssd og instalerte win 8.1. Det fungerte fint og den fant alle disken i pcen.

Kobler fra ssd med win 8.1

Kobler til ssd med win 7.

Når windows 7 starter kommer nå følgende melding:

"One of your disks need to be checked for consistency. It is strongly recomended osv...

Lar os gjennomføre denne sjekken, og den går igjennom ALLE diskene. Etter det fungerer WIN 7 som før.

Nå lurer jeg på om jeg har gjort noe feil, siden win 7 ville sjekke alle diskene. Er det noe jeg bør gjøre annerledes når jeg installerer win 10 over win 8?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kobler bestandig ut alle data disker før install av Windows.

Win 7. legger oppstartpartisjon på 100MB på datadisken hvis den finner en (aner ikke hvorfor) og da er du i trøbbel ganske fort.

Vet ikke om Win.8 gjør det samme..

Uansett en god regel å koble ut datadisker under install av Windows..

Du kan jo sjekke diskbehandling og se om noen av diskene har fått en liten "ekstra partisjon).

Kan sef være noe helt annet du plages med no men ganske risky å innstalere med datadisker tilkoblet.

Lenke til kommentar

Operativsystemet har jo en map / layout av alle disker. Det har blandt andre ting recylcler mappe på alle disker. Volume shadow , desktop ini i mapper , på alle disker som er initialisersert i os'et og som skrives til og indekseres.

Det du ser er egentlig vanlig oppførsel etter at diskene har "vart" i bruk med såpass ulike os.

Windows 7 "enkelt sagt" - kjenner ikke igjen diskene slik den forlot dem - og onsker en disk sjekk.

Hadde samme issue tilbake i tiden selv med bios multiboot mellom xp. Men dette var med mbr disker. Kanskje det blir annerledes om alle diskene og partisjonene er gpt guid partitions.

I tilfelle det har med dirty bit flag å gjøre kan du sjekke ut denne

http://www.eightforums.com/performance-maintenance/68360-chkdsk-problem-dual-boot-win7-8-1-a.html

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg kobler bestandig ut alle data disker før install av Windows.

Win 7. legger oppstartpartisjon på 100MB på datadisken hvis den finner en (aner ikke hvorfor) og da er du i trøbbel ganske fort.

Vet ikke om Win.8 gjør det samme..

Uansett en god regel å koble ut datadisker under install av Windows..

Du kan jo sjekke diskbehandling og se om noen av diskene har fått en liten "ekstra partisjon).

Kan sef være noe helt annet du plages med no men ganske risky å innstalere med datadisker tilkoblet.

Dette har ingenting med spørsmålet å gjøre. Og det er ikke tilfelle at det legges en 100MB partisjon på datadisker. 

Det er ikke vanskelig å finne ut hva den partisjonen er til. 

http://www.howtogeek.com/192772/what-is-the-system-reserved-partition-and-can-you-delete-it/

http://helpdeskgeek.com/help-desk/hdg-explains-what-is-the-system-reserved-partition/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...