Gå til innhold

Hjelp til å finne en tynn spillbærbar

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg går rett på sak:

Jeg har lett lenge etter en bærbar, og det er så utrolig mange bra alternativer. Problemet er at fristen til å spille på den blir for stor til at jeg lar meg selv kjøpe enda en laptop med integrert grafikk. Det jeg ser etter er noe som drar spill (GTA på lav grafikk, CS:GO osv) sånn høvelig greit.

Maskinen kan gjerne være noenlunde lett og tynn, gå relativt stille når den ikke er under press og burde helst ikke ta seg ut som noe utpreget spillbærbar da jeg hater, HATER røde backlights :p

Ja jeg ber om mye, men siden dere her på forumet er så utrolig flinke så stoler jeg på at dere finner noe interresant ;)

Prissjikt ca. 6-10k.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norrbagge: Kjempemaskin det der, bare at synd at jeg ikke kommer overens med dagens røde knappelys :p

OC-Freak: Takk! Maskinen virker kjempebra til behovene mine. Men jeg er såpass vanskelig at jeg ikke helt klarer å se for meg bære rundt på en slik tykk maskin..

Takk for svar, begge to :)

Lenke til kommentar

Tynn (slik du ønsker) og som i nok kjøling til et dedikert nvidia kort må du nok lete lenge etter dessverre .

Ultrabooks er utfordrende for fleste produsenter å lage med plass til vifter i til prosessor/igp.

Men MSI har og laget noen laptopper for spilling med fokus på "thin" som feature. Hvor vellykket det ble er det delte meninger om.

Og du må nok finne deg i ulike fargekombinasjoner på lokk,taster etc for slike laget for spilling.

http://kotaku.com/msi-gs60-ghost-ultra-thin-gaming-notebook-the-kotaku-r-1622511059

Hva med denne da ( •Only 20.9mm slim, 1.67Kg Lightweight )

Nøkternt utseende.

http://www.multicom.no/gigabyte-ultrablade-gaming-laptop-p34g_v2/cat-p/c1000042/p10629815

http://www.notebookcheck.net/Gigabyte-P34G-v2.119107.0.html

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Interessante modeller begge to, den Gigabyte-laptopen var dog i overkant av budsjettet. Men jeg innser nå at hvis jeg skal ha alle punktene jeg ønsker så må jeg ut med mer cash. Kom forøvrig over Asus Zenbook UX501JW, men pisen på 14k blir litt for stiv :/

Lenke til kommentar

MSI og gigabyte har noen tynne maskiner med litt gaming kraft, men du må være forberedt på ulempene dette gir. Da tenker jeg på støy/varme og redusert ytelse pga varmen.

MSI GS60 ble målt til et maksimalt støynivå på 52dB under last, og maksimal kabinett temperatur (på utsiden av maskinen) til 65C (på undersiden riktignok).

Gigabyte P35X ble målt til 54dB og 60C kabinet temperatur.

I tillegg klokket CPU og GPU seg ned pga varmen for begge maskinene. på gigabyte maskinen klokket CPU seg helt ned til 1GHz.

Så det er slike ting du må være forberedt på i tynne maskiner.

Som sammenligningsgrunnlag:

Asus N551JW: 45dB støynivå og 39C som høyeste målte overflate temperatur.

en økning på ca 6dB i støynivå oppfattes av vårt øre som en dobling av støynivået, så tynne maskiner er over dobbelt så støyende, mye varmere og gir redusert ytelse pga varme.

Det kan være verdt å ta med i beregningen.

Asus UX501 som du også har sett på blir dog ikke så varm og heller ikke så støyende, dette fordi asus reduserer CPU og GPU ytelse for å unngå høy varmeutvikling. Vær dog obs på at 4k skjermen asus bruker har feil fargegjengiving, slik at gult blir omtrent sennepsfarget, dette er et hardware problem med skjermen, og har fått mye kritikk på nettet.

Verdier og resultatet er hentet fra testene til www.notebookcheck.net

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Ja det er endel kompromisser du må inngå som OC-Freak gir mere (gode som vanlig) detaljer om.

Enkelte ting som varme må jo ledes ut for at det ikke bare skal stige og stige til man får throttling. Ledes for mye varme ut blir det også negativt , på lik linje med støyen det krever.

Lenke til kommentar

Du kan jo evt gå ned litt i størrelse og grafikkytelse til GT840M/GT940M, da dukker det opp noen interessante 13" og 14" maskiner:

http://www.prisjakt.no/category.php?m=s228549462&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista

Ideapad flex 2 er grei valuta for pengene, men skal ikke stikkes under en stol at de er billigt bygget (Jeg har testet en). Lavt støynivå, ok IPS skjerm (men litt lyslekasje rundt kantene) med fullhd oppløsning.

Asus Zenbook UX303 modellene er meget fine maskiner, det lureste er å ikke betale ekstra for større SSD, men heller bytte til større SSD selv, disse bruker standard 2,5" 7mm HDD.

Lenke til kommentar

Hva med denne? Jeg vet ikke hvordan den er med varme og støy, men den ser ihvertfall ikke ut som en gaming-laptop. Vurderer å kjøpe noe slikt selv

UX303ln: https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/barbar-data/13-14-tommer/asus-zenbookux303ln-r4140h/208634.10996/  (ser at denne har i7 prosessor, det er kanskje en unødvendig kostnad i forhold til i5 og kan kanskje føre til ekstra throttling? Sikkert noen andre her som har mer peiling på det enn meg)

Endret av Mr.P
Lenke til kommentar

Asus Ultrabookene har ULV i7, ikke M (ig hvertfall ikke standard :p). Fin laptop, jeg har forrige generasjon selv (de er basically identiske), men 840M er milevis fra noe som kan kalles et bra grafikkort. Det kan kjøre lette spill, men ville hatt minimum et 860M i noe som skal kalles en spillpc. I tillegg bytter du vanligvis tykkelse i stillere vifter o.l. Så du bør virkelig vurdere hvor mye tykkelse beyr for deg. Jeg ville aldri kjøpt en tynn spillbærbar personlig.

capture_001_15122013_111151_id1387106144

Endret av rhym
Lenke til kommentar

Det stemmer, selv syns jeg egentlig ikke maskiner med svakere enn GTX970M burde kalles gaming maskiner - men det er nå så :p

GT840M er dog en del bedre enn intel integrert, og man vil klare GTA V på low og CS:GO på medium med en maskin med GT840M/core i5/i7 ULV prosessor.

Lenke til kommentar

Mange takk for svar!

Er ingen "gamer" selv, veldig casual men er så jævla kjipt når noen inviterer meg på en runde i CS, så sitter jeg der med integrert grafikk :p Så jeg tror UX303LB (940M) blir rett, jeg tar det jeg kan få i ytelse:)

Hastverk har jeg derimot ikke, fortsatt åpen for innspill.

Lenke til kommentar

Mange takk for svar!

Er ingen "gamer" selv, veldig casual men er så jævla kjipt når noen inviterer meg på en runde i CS, så sitter jeg der med integrert grafikk :p Så jeg tror UX303LB (940M) blir rett, jeg tar det jeg kan få i ytelse:)

Hastverk har jeg derimot ikke, fortsatt åpen for innspill.

Kjøp rett versjon da. Jeg anbefaler versjonen med 1080p IPS skjerm sterkt. Og du bør se litt på pris/specs om UX32LN er bedre for deg. Det er forrige generasjon, som jeg valgte over UX303LN.

Lenke til kommentar

ux32ln er dessverre utgått ja. Jeg har en selv og det er en super bærbar. Det eneste som irriterte meg litt var at ene viften startet i små perioder under nettsurfing, dette løste jeg ved å installere notebook fancontrol og fikk satt oppstartstemp til 65C, nå er den HELT lydløs ved lett bruk. Og viftene starter ikke før jeg begynner å streame video eller spille/tilsvarende tunge operasjoner :)

Det er ikke det at viften støyer så mye, men det at den slo seg av og på hele tiden som var irriterende. hadde den gått på jevn lav hastighet hele tiden så hadde jeg ikke merket det, men når den slo seg av/på la jeg merke til det og irriterte meg over det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...