Sir-Allistair Skrevet 17. juli 2015 Del Skrevet 17. juli 2015 Jeg lurer på hva en bra tid på en mil er for en amatør. Selv klarer jeg på tre kvarter, og vurderer å melde meg på et konkurranseløp. Men er det noe vits? Andre her med erfaring fra løp? Lenke til kommentar
In Ter Face Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 10km under 45min er en god tid, avhengig av hvor gammel du er og kjønn... Meld deg på, fint med litt motivasjon i treningen. Du vil garantert løpe fortere på selve konkurransen også Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 22. august 2015 Del Skrevet 22. august 2015 45 minutter på 10 km vil nok plassere deg rett utenfor topp 100 i et typisk mosjonsløp. Lenke til kommentar
flamethower1234 Skrevet 22. august 2015 Del Skrevet 22. august 2015 (endret) 10km på 45 min er bra det Det er ca. min tid. Er 15 og aktiv. Løper du mer vil du så klart klare å løpe på en enda raskere tid. Løping er ganske motiverende for min del men husk å løpe variert. Endret 22. august 2015 av flamethower1234 Lenke til kommentar
GA Skrevet 24. august 2015 Del Skrevet 24. august 2015 Hei. 45min på 10km er absolutt en veldig god amatørtid, og du vil antakelig komme forholdsvis høyt opp på listene i de fleste mosjonsløp(topp 10-15%). Og det å ha et løp å trene til er en veldig god motivasjon, og ofte en veldig artig opplevelse å være med på! Det er dessuten gøy å løpe i felt, og du kan fort bli overrasket over hvor mye ekstra du klarer å presse deg selv under konkurranse. Når det er sagt, så kan du ikke forvente å vinne eller bli topp 10 i et større løp og må sette forventningene etter det. Selv har jeg en pers på 40min, og har allikevel aldri vært i nærheten av topp 10 i større løp. Det er alltid noen virkelig gode(amatører) som løper godt ned på 3X tallet med i større løp. Lenke til kommentar
Sir-Allistair Skrevet 24. august 2015 Forfatter Del Skrevet 24. august 2015 Takk for alle svar! Har ikke noen topp 10 ambisjoner akkurat. Har kun trent jevnt med løping i underkant av et halvt år, men alltid vært ganske aktiv. Hadde vært veldig gøy å kunne kommet under 40 minutter i løpet av "karrieren". GA: Hvor mye løper du på en gjennomsnittlig uke? Og har du et ordentlig treningsopplegg? Er litt på utkikk etter et opplegg da jeg kun har løpt og trent vekter etter dagsfølelsen uten noe rutiner. Lenke til kommentar
GA Skrevet 24. august 2015 Del Skrevet 24. august 2015 Hei igjen Sir-Allistair. Jeg løper i hovedsak lengre løp(maraton/halv-maraton), så fokus ligger ikke så mye på 10k for min del(løper noen raske 10k(40-42min) som en del av treningen). Jeg bruker derfor ikke noe program for 10k. En normal uke løper jeg 3-5 mil fordelt på intervaller, langturer(1-3 mil) og noen kortere turer(enten som restitusjon eller som tempotrening. Når det nærmer seg et maraton så ligger jeg gjerne på 6+ mil i uken til det er 3 uker igjen, så kutter jeg veldig ned frem mot konkurranse. Hvis målet ditt er å løpe en 10k på 40min så vil mitt tips være å trene kroppen til å tåle den farten som kreves for å klare det(4:00 min/km / 15km/t). En god økt for det med ditt utgangspunkt kan f.eks. være: Varm godt opp(løp noen km i fornuftig tempo, så du er god og varm men ikke andpusten). Kjør 8-10 intervaller der du holder 15km/t i X antall minutter og så jogger rolig i 2 minutter mellom hvert "drag". Vanskelig for meg å vite hvor lenge X bør være i starten, men siden du virker i rimelig god form kan du kanskje prøve med 1 minutt på første tur og så øke gradvis opp til 2-3 minutter. Avslutt med å løpe et stykke rolig. I praksis kan denne økten gjennomføres på en vanlig 10km tur. Håper dette er til hjelp! Lenke til kommentar
Sir-Allistair Skrevet 24. august 2015 Forfatter Del Skrevet 24. august 2015 Takk for bra tips! Skal prøve meg litt frem med hvor lange "drag" jeg kan løpe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå