Elvis Plesly Skrevet 17. juli 2015 Del Skrevet 17. juli 2015 Hei, Jeg lurte på om lånekassen kan se om du har lønn nå? Det er ikke snakk om mye, men det går jo gjennom skatteetaten. Fordi hvis de ser at jeg har penger så får jeg jo ikke stipend? Eller kan de maks se tilbake 2 år tilbake i tid, eller kan de se per dags dato formue osv? Hva bedømmer de ut i fra? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 17. juli 2015 Del Skrevet 17. juli 2015 (endret) Fjorårets ligning. Det vil si, hva du tjener (og har på bok) nå har noe å si for stipendet nå, men det får ikke noe å si før lånekassen får tilgang på dataene i form av fjorårets ligning, altså neste år. Endret 17. juli 2015 av Isbilen Lenke til kommentar
TheGaame Skrevet 17. juli 2015 Del Skrevet 17. juli 2015 Hei, Jeg lurte på om lånekassen kan se om du har lønn nå? Det er ikke snakk om mye, men det går jo gjennom skatteetaten. Fordi hvis de ser at jeg har penger så får jeg jo ikke stipend? Eller kan de maks se tilbake 2 år tilbake i tid, eller kan de se per dags dato formue osv? Hva bedømmer de ut i fra? lånekassen ser på ligningen din. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. juli 2015 Del Skrevet 17. juli 2015 (endret) For høyere utdanning så skjer dette ved at deler av lånet ditt ikke ettergis. Du får i utgangspunktet alt utbetalt som lån, og så omgjøres noe til stipend etterskuddsvis. Når ligningen kommer får lånekassen se den og beregner hvor mye som skal omgjøres (altså i praksis ettergis/slettes). Du må tjene rundt 150 000 i året for at du skal miste noe stipend, og over dette mister du 50 øre i stipend per krone du tjener. Hvis du bare får studiestøtte ett semester ila. året mer enn dobles inntekten du kan ha. for VGS tror jeg ikke din egen inntekt er relevant? De ser kun på hva foreldrene dine tjente siste ligning, mener jeg å huske. Endret 17. juli 2015 av Herr Brun Lenke til kommentar
Elvis Plesly Skrevet 17. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2015 Ja dette gjelder VGS, forresten. Men jeg tjener langt i fra 150 000 i året nå uansett, så det vil ikke ha noe å si? Så når jeg går på høyere utdanning og tjener mindre enn 150 000kr i året, så vil jeg likevel få 40% stipend fra lånet, hvis jeg ikke bor hjemme? Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 17. juli 2015 Del Skrevet 17. juli 2015 Se her https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/inntekt-og-formue/ Lenke til kommentar
Elvis Plesly Skrevet 17. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2015 Så hvis jeg har inntekt under 350 000kr burde jeg være 100% sikret maksimalt stipend, med andre ord. Høres bra ut. Men på VGS så ser de altså på foreldrene? Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 17. juli 2015 Del Skrevet 17. juli 2015 Så hvis jeg har inntekt under 350 000kr burde jeg være 100% sikret maksimalt stipend, med andre ord. Høres bra ut. Men på VGS så ser de altså på foreldrene? Enkleste er vel å bruke kalkulatoren de har, så har du håndfaste tall fra lånekassen selv: https://www.lanekassen.no/nb-NO/aktuell-kundeinformasjon/stipend-og-lan/stottekalkulator_02/ Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. juli 2015 Del Skrevet 18. juli 2015 Så hvis jeg har inntekt under 350 000kr burde jeg være 100% sikret maksimalt stipend, med andre ord. Høres bra ut. Men på VGS så ser de altså på foreldrene? https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/vg/Sa-mye-kan-du-fa/grunnstipend/inntektstabeller-og-belop/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå