Colourssss Skrevet 17. juli 2015 Del Skrevet 17. juli 2015 Hei! Jeg er nå blitt 23 år og har omtrent kun navet siden jeg var 18.. Har prøvd meg i forskjellige praksisplasser osv men skjønner jo at det aldri blir noe skikkelig jobb av dette. Hadde en jobb nettopp men fikk ikke beholde den etter prøvetiden... Nå har jeg endelig fått nok og innser at jeg må få meg utdannelse så jeg ikke alltid stiller bakerst i køen av jobbsøkere og først i køen til oppsigelser.. Jeg er ikke så veldig hypp på ordinært skoleløp av forskjellige grunner, men hvilke muligheter har man egentlig? Jeg kommer ikke inn på noen skoler jeg har søkt på dette året hellerforresten.... Kan man ta utdannelse som privatist mens man går på NAV eller er må man ta studielån? Hadde vært fint med tilbakemelding fra andre som har vært i lignende situasjoner. Hva gjorde dere? Dette ble veldig rotete og udetaljert, men håper dere ser hvor jeg vil med det Lenke til kommentar
Iceman22 Skrevet 17. juli 2015 Del Skrevet 17. juli 2015 Har opplevd noe lignende som du gjør. Kan du ikke ta eksamener på nytt å forbedre karakterene dine så du kommer inn der du har lyst neste år? Så får du vel 2 ekstra alderspoeng til neste år hvis jeg ikke tar feil. I mellomtiden kan du ta en vikarjobb (lager, selger osv), de kommer nok til å trenge folk når sommerferien er over og skolene starter igjen, men det spørs hvor du bor også. Kan jo evnt. flytte nærmere der det er jobb å få. Det er aldri for seint å begynne med studier, du er bare 23 år. 1 Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 17. juli 2015 Del Skrevet 17. juli 2015 Du skriver at du ikke har utdannelse. Betyr det at du har fullført grunnskolen (til og med ungdomsskole) men ikke har noen form for utdannelse fra videregående skole? Hva slags utdannelse kan du tenke deg? Som hovedregel gir ikke NAV støtte mens man er under utdanning. Det hender at det gjøres unntak i spesielle tilfeller, så det er noe du kan spørre dem om, men i utgangspunktet må du ta opp studielån slik som alle andre. Foreldrene dine har fostringsplikt, jf. barnelova § 68 annet ledd, til du har fullført normal skolegang – som er 3-årig videregående skole – men jeg er litt usikker på om du har frasagt deg retten dersom du har hatt så lang «pause». 1 Lenke til kommentar
Rioter Skrevet 17. juli 2015 Del Skrevet 17. juli 2015 (endret) Praksisplass er jo sosial dumping. NAV sender deg på private arbeidsplasser slik at du kan jobbe gratis. Nå forstår du vel hvorfor du ikke har jobb selv om du har jobbet gratis for private mennesker. Slapp av. Du er ikke alene av å bli utnyttet av NAV. Jeg har hatt praksis plass på Thon Hotell Aker Brygge Oslo i 4 måneder. Så det er mange mennesker som blir utnyttet for dagen og sosial dumping med støtte fra det offentlige etat. Så du er ikke alene for å si det sånn Slik jeg ser. Eneste løsning for deg er militæret. Du liker jo ikke teori utdannelse. Så da er militæret perfekt for deg som ønsker masse praksis utdannelse. Du sier du har søkt på utdannelse. Betyr dette at du har fullført videregående, men har ikke gode nok karakterer til å komme inn på høyskolen eller universitet? NAV er ikke noe særlig. NAV er kun fantastiske for de uføretrygde eller de som har jobbet og betalt skatt. For å få uføretrygd må du være syk og det er kun lege eller psykolog som kan gi deg uføretrygd. Du kommer ingen vei og det eneste NAV gir deg er sosial stønad. Jeg håper NAV innfører borgerlønn en dag så alle arbeidsledige mennesker får like stønader fra dag 1. Kan jeg spørre deg hvor mye du får i sosial stønad per måned? Da jeg var hos NAV fikk jeg sosial stønad på 2400 kroner. Det var ikke morsomt å bo hjemme hos mamma i det hele tatt. Du får deg en jobb og tjener ihvertfall penger. https://forsvaret.no/karriere/utdanning?pk_campaign=Forsideknapper&pk_kwd=utdanning-topp Jeg vet dette høres dumt ut, men alternativt kan du satse på en pro gaming karriere. Mye penger å hente i Dota 2 spillet. https://www.dota2.com/international/compendium/ Dessuten så ser det ut til at Gamersleague mangler en Dota spiller. Kanskje du burde søke deg inn på laget? http://gamersleague.esportsify.com/teams/dota-2 Endret 17. juli 2015 av Rioter 2 Lenke til kommentar
Colourssss Skrevet 18. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2015 (endret) Takk for alle tilbakemeldingene! På grunn av vandel og allergier er militæret dessverre utelukket ellers hadde jeg definitivt blitt med der. Jeg har nok formulert meg dårlig, jeg har overhodet ingen skolegang etter ungdomsskolen, jeg gikk på vg1 men måtte slutte i påskeferien pga noe personlig. Det er vell ikke noe jeg kan bygge videre på eller fullføre nå? Er ikke helt sikker på hvilken utdanning jeg ønsker meg heller, men ett av kriteriene er jo at den kan sikkre meg en god fremtid Praksisplasser er absolutt sosial dumping, man føler seg verdiløs til slutt... Noe jeg har gjort lenge.. Endret 18. juli 2015 av Colourssss Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 18. juli 2015 Del Skrevet 18. juli 2015 Hva er du interessert i? Ønsker du deg en veldig praktisk jobb, eller noe mer teoretisk? Lenke til kommentar
Rioter Skrevet 18. juli 2015 Del Skrevet 18. juli 2015 (endret) Takk for alle tilbakemeldingene! På grunn av vandel og allergier er militæret dessverre utelukket ellers hadde jeg definitivt blitt med der. Jeg har nok formulert meg dårlig, jeg har overhodet ingen skolegang etter ungdomsskolen, jeg gikk på vg1 men måtte slutte i påskeferien pga noe personlig. Det er vell ikke noe jeg kan bygge videre på eller fullføre nå? Er ikke helt sikker på hvilken utdanning jeg ønsker meg heller, men ett av kriteriene er jo at den kan sikkre meg en god fremtid Praksisplasser er absolutt sosial dumping, man føler seg verdiløs til slutt... Noe jeg har gjort lenge.. Hva med apotekniker. 3 årig videregående utdanning. Du kan jobbe på apoteket og selge medisiner. Timelønnen er på ca 210 kroner.http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/apotektekniker Hvis du får uføretrygd hos NAV så er dette bare positivt for deg. Men hvis du er arbeidsledig og ikke har betalt skatt. Da kan du like gjerne drite i NAV. Sosial dumping er ikke verdt det uansett. De eneste som tjener på NAV er private selskaper som tilbyr kurs og lignende. Slik jeg ser det så har du bare 1 vei å gå. Du må ta utdanning. Endret 18. juli 2015 av Rioter 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 18. juli 2015 Del Skrevet 18. juli 2015 Du kan begynne som lærling et sted og ta teorien noen dager i uka på skolen. Det er ikke noe problem å få tilrettelagt skolen på den måten så lenge du er i en situasjon der det er det mest hensiktsmessige. Når jeg gikk på VGS så var det en kar som var ute i praksis 3 dager i uka og på skolen 2 dager. Hele løpet tar 5 år, tror jeg. NAV vil utbetale tilsvarende AAP for oppstart av studier i noen tilfeller hvis dette gir bedre sjanse for å komme i jobb etterpå, det er begrenset hvor lenge man kan få penger da, men jeg tror det er 3 år. Det koster dem ikke mer å ha deg på sossen eller AAP selv om man studerer. Det er litt vanskelig å få innvilget etter det jeg har lest/ hørt, men i forhold til jobbmuligheter og hvor mye NAV'ere koster samfunnet uten jobb så burde det være en ønskelig løsning. Lenke til kommentar
Rioter Skrevet 18. juli 2015 Del Skrevet 18. juli 2015 Vel finner du ikke jobb. Lag din egen arbeidsplass! Håper dette kan være inspirasjon til deg. Begge har høyere utdannelse fra hjemlandene sine. Rabee hadde studert IKT og jobbet i fem år som lærer på videregående skole i Palestina før han kom til Norge, mens hans irakiske venn Walid har bakgrunn som både mekaniker innen atomenergi og selger av kosmetikk og parfymeri. Les hele artikkelen og du vil bli overrasket. http://www.oblad.no/ski/nyheter/nyheter/ville-ikke-bli-sosialklienter-startet-egen-butikk/s/2-2.2610-1.6618250 Lenke til kommentar
Colourssss Skrevet 19. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2015 Hva er du interessert i? Ønsker du deg en veldig praktisk jobb, eller noe mer teoretisk? Er faktisk ikke sikker, jeg trives med begge deler så valget er langt i fra lett.. :/ Takk for alle tilbakemeldingene! På grunn av vandel og allergier er militæret dessverre utelukket ellers hadde jeg definitivt blitt med der. Jeg har nok formulert meg dårlig, jeg har overhodet ingen skolegang etter ungdomsskolen, jeg gikk på vg1 men måtte slutte i påskeferien pga noe personlig. Det er vell ikke noe jeg kan bygge videre på eller fullføre nå? Er ikke helt sikker på hvilken utdanning jeg ønsker meg heller, men ett av kriteriene er jo at den kan sikkre meg en god fremtid Praksisplasser er absolutt sosial dumping, man føler seg verdiløs til slutt... Noe jeg har gjort lenge.. Hva med apotekniker. 3 årig videregående utdanning. Du kan jobbe på apoteket og selge medisiner. Timelønnen er på ca 210 kroner.http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/apotektekniker Hvis du får uføretrygd hos NAV så er dette bare positivt for deg. Men hvis du er arbeidsledig og ikke har betalt skatt. Da kan du like gjerne drite i NAV. Sosial dumping er ikke verdt det uansett. De eneste som tjener på NAV er private selskaper som tilbyr kurs og lignende. Slik jeg ser det så har du bare 1 vei å gå. Du må ta utdanning. Hmm, apotekniker hørtes faktisk ut som noe som kan være aktuelt. Kommer til å vurdere dette. Får ikke uføretrygd... Hva ville dette endret? Har omtrent ingenting utbetalt fra NAV.. Ja... Ser sånn ut etter min mening også.. ( Du kan begynne som lærling et sted og ta teorien noen dager i uka på skolen. Det er ikke noe problem å få tilrettelagt skolen på den måten så lenge du er i en situasjon der det er det mest hensiktsmessige. Når jeg gikk på VGS så var det en kar som var ute i praksis 3 dager i uka og på skolen 2 dager. Hele løpet tar 5 år, tror jeg. NAV vil utbetale tilsvarende AAP for oppstart av studier i noen tilfeller hvis dette gir bedre sjanse for å komme i jobb etterpå, det er begrenset hvor lenge man kan få penger da, men jeg tror det er 3 år. Det koster dem ikke mer å ha deg på sossen eller AAP selv om man studerer. Det er litt vanskelig å få innvilget etter det jeg har lest/ hørt, men i forhold til jobbmuligheter og hvor mye NAV'ere koster samfunnet uten jobb så burde det være en ønskelig løsning. Er det dette som kalles tilrettelagt skolegang? Kunne virkelig tenkt meg en slik ordning, men det avhenger jo litt av hvor man får lærlingsplass. 5år er også en lang stund. Det var gode nyheter, takk for tipset om AAP, da skal jeg høre med de om det snarest! Vel finner du ikke jobb. Lag din egen arbeidsplass! Håper dette kan være inspirasjon til deg. Begge har høyere utdannelse fra hjemlandene sine. Rabee hadde studert IKT og jobbet i fem år som lærer på videregående skole i Palestina før han kom til Norge, mens hans irakiske venn Walid har bakgrunn som både mekaniker innen atomenergi og selger av kosmetikk og parfymeri. Les hele artikkelen og du vil bli overrasket. http://www.oblad.no/ski/nyheter/nyheter/ville-ikke-bli-sosialklienter-startet-egen-butikk/s/2-2.2610-1.6618250 Hehe, kult. Har hatt lyst å starte opp noe selv faktisk men kanskje ikke en butikk da, men det kommer ingen ideèr strømmende kan du si. Forslag? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. juli 2015 Del Skrevet 19. juli 2015 Husk at det krever mye innsatsvilje over lengre tid å drive sin egen bedrift, og det er bare "opp til deg selv", det er ikke noe eksternt press på samme måte som hjelper deg. Så tenk deg nøye om om det er det rette for deg. Kanskje er det det som kan motivere deg, men tenk ihvertfall nøye igjennom det. Jeg personlig tror ikke det er en god ide å starte en bedrift fordi andre ting ikke har funket. Videre, nå har ikke jeg noen kjempeideer selv, men jeg hadde vært forsiktig med å ta råd om hva slags bedrift du skal satse på fra noen som tror det er en god ide å satse på å bli pro-gamer. AtW Lenke til kommentar
Rioter Skrevet 19. juli 2015 Del Skrevet 19. juli 2015 (endret) Hmm, apotekniker hørtes faktisk ut som noe som kan være aktuelt. Kommer til å vurdere dette. Får ikke uføretrygd... Hva ville dette endret? Har omtrent ingenting utbetalt fra NAV.. Ja... Ser sånn ut etter min mening også.. Hehe, kult. Har hatt lyst å starte opp noe selv faktisk men kanskje ikke en butikk da, men det kommer ingen ideèr strømmende kan du si. Forslag? Med uføretrygd ville du fått en fast inntekt hver måned uten å bekymre deg for fremtiden. Men dette får du ikke, med mindre du finner en idiot lege som er dum nok til å gi deg uføretrygd. Så du har omtrent ingenting betalt fra NAV. Da betyr det vel at du ikke får sosial stønad og den eneste måten du kan få betalt er gjennom praksisplass eller kurs? Når det gjelder oppstarts ideer. Hva med noe enkelt som alle kan gjøre. En varehandelsbutikk Alle mennesker må ha mat og drikke uansett hvor de bor. Du kan gjøre en deal med leverandørene. Istedenfor å kjøpe seg vareplasser i hyllene til butikken. Kan du tilby at dere deler profitten likt 50% - 50% og alle produsenter får sin egen hylle ved siden av hverandre. La oss si du har en 5 etasjers hylle som er 20 meter langt. Toro produsenten får sin egen etasje osv osv. Så hvis du for eksempel har en deal med bonden. Så får bonden 50% av profitten for varene som blir solgt i butikken din. Selvfølgelig må også bonden få en egen hylle etasje for sine produkter. I dagens varehandel så tjener bonden 1 - 2 kroner på salg av melk og brød. Butikken tar resten. Ved å ta 50% hver del. Så sørger du for en rettferdig samarbeid mellom din dagligvare butikk og leverandørene. Du balanserer altså makten mellom deg og selv og dine leverandører. I dagens butikk handel. Så er det butikkene som sitter med 90% av makten og leverandørene har bare 10%. Leverandørene tjener ingenting på salg av sine varer også. Også hvis butikken din får en stor fortjeneste og profitt. Så burde du belønne alle ansatte med ekstra bonus i sin lønnslipp. I dagens dagligvarehandel system er det kun sjefene som belønnes med stor profitt. De butikkansatte får ikke noe bonus. Det er et urettferdig system og veldig hieriarkisk system. Hvor den på toppen blir belønnet med mye penger og den på bunnen som jobber hardt får ingen belønning. Når det gjelder apotekniker jobben. Så kan du bare jobbe i apoteket. Du får ikke lov til å starte egen apotek. For å starte egen apotek så må du ha 5 års utdanning. Det betyr at du må ha en mastergrad i farmasi fra universitet. Men hvis du er fornøyd med kun å jobbe i apotek og få en fast lønn per måned. Da tror jeg virkelig dette er utdanningen for deg. Det er bare 3 årig utdanning og klarer du å kjempe deg igjennom disse 3 årene. Så har du en jobb. Det er mye teori og pugging, men når det gjelder skole så slipper du aldri unna dette. Uansett hvilket yrke du velger. For å åpne egen butikk så må du ta en kjøpsmannstest eller svennebrev. Jeg husker ikke hva det heter, men noen andre som vet dette? Det er en kjøpsmannstest som gir deg bevilling til å åpne egen butikk. Det er ikke utdanning jeg prater om, men en kjøpsmannstest som gir deg lov til å åpne butikk hvis du består testen. Nå blir dette litt langt å lese, men det er ikke noe rart folk dropper ut av skolen. Lærene er så super opptatt av å følge pensum og fullføre pensum. Det er ikke elevene som lenger er i fokus og førsteprioritet på norsk skole. Det er pensum, pensum og fullføre pensum. Å lære handler om å forstå. Lærene på skolen må slutte å følge pensum og lære elevene litt og litt for hver dag som går. Studenter er ikke roboter heller. I dagens system handler det om å fullføre pensum. Det handler ikke lenger om å lære studenter. Politikerne i Norge er på tittebærtur og vet ikke lenger hva de driver med. Når det gjelder norsk skole. På tide å bli kvitt hele pensum drittet på ungdoms og videregående skoler. Pensum kan de sette inn på universitet og høyskoler. Du kan være rimelig sikker at på at Alexander den store av Macedonia, som ble lært opp av Aristotle av Stagira. Ikke fulgte pensum på denne tiden. Alexander ble rolig, men gradvis opplært av Aristotle. I Norsk skole så må alle opp i robotgir og bli ferdig med pensum Endret 19. juli 2015 av Rioter Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 (endret) Hei! Jeg er nå blitt 23 år og har omtrent kun navet siden jeg var 18.. Har prøvd meg i forskjellige praksisplasser osv men skjønner jo at det aldri blir noe skikkelig jobb av dette. Hadde en jobb nettopp men fikk ikke beholde den etter prøvetiden... Nå har jeg endelig fått nok og innser at jeg må få meg utdannelse så jeg ikke alltid stiller bakerst i køen av jobbsøkere og først i køen til oppsigelser.. Jeg er ikke så veldig hypp på ordinært skoleløp av forskjellige grunner, men hvilke muligheter har man egentlig? Jeg kommer ikke inn på noen skoler jeg har søkt på dette året hellerforresten.... Kan man ta utdannelse som privatist mens man går på NAV eller er må man ta studielån? Hadde vært fint med tilbakemelding fra andre som har vært i lignende situasjoner. Hva gjorde dere? Dette ble veldig rotete og udetaljert, men håper dere ser hvor jeg vil med det Er bare å begynne, 23år er ingen alder, folk begynner når de er dobblt så gamle. Få deg oversikt. Hva vil du gjøre om 3 år? Hva trenger du for å komme dit? Begynn med en gang, tiden flyr og før du vet ordet av det så oppfyller du dine egne drømmer og tenker tilbake på den dagen du bestemte deg for å lage en plan. Du får ikke penger fra nav og lånekassen samtidig. Søk fullt stipend og lån fra lånekassen, ta helgevakter mens du studerer. Såvidt jeg vet er det veldig enkelt å finne jobb i f.eks. vekterselskaper, de har alltid behov for ringevikarer. Endret 20. juli 2015 av Pycnopodia Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 Unngå så fremst det er mulig å bli ung ufør. Da tar mye av oppfølgingen slutt, og det blir enda vanskeligere for deg å "komme deg ut". Har du hørt med NAV om ikke de kan dekke undervisning for deg? Jeg vet ikke hvor i landet du bor, men kjenner til flere som har fått dekket Bjørknes, Akademiet, Sonans osv. av NAV. De tok hele VGS på et år, og begynte på studier året etterpå. Du har fordelen av å være noen år over VGS-nivå, og motivasjonen. På disse privatskolene er de flinke på å undervise eksamens-rettet. Du kan begynne å studere med to ekstra alderspoeng allerede neste år (regner med at du er født i 91) hvis du får begynt nå til høsten. Ellers finnes det rene yrkesskoler som f.eks. Treider, hvis noe der ser interessant ut. Jeg er 22, blir 23 i år, og begynner på min utdannelse til høsten. Har flere venner som er noen år eldre som også begynner på utdannelsen sin i høst. Husk at det aldri er for sent! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå