Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan unngå at barn leier film i Viaplay leiebutikk?

Anbefalte innlegg

Fant nettopp ut på den dyre måten at ungene kan leie filmer på Viaplay bare med ett tastetrykk på brettene sine, og regningen går rett på mitt registrerte kredittkort til månedsleien for Viaplay.

Finner ingen måte å unngå at de kan leie på denne måten, ingen koder eller foreldrekontroll på leie.

Er dette lovlig?  -altså at 3-4åringer kan kjøpe/leie noe på mitt kredittkort uten mitt samtykke?

Sakset fra Barnevakten.no: http://www.barnevakten.no/hvordan-gjoere-viaplay-barnevennlig/

Det er ikke mulig å sperre tilgangen til Leiebutikken, men med aktivert Foreldrekontroll er det ikke mulig å leie filmer med høyere enn valgt aldersgrense.

Det kan være lurt å bli enige med barna om i hvilken grad man skal få lov til å leie filmer. Mange av de mest aktuelle titlene er å finne her, og vil derfor være attraktive å se. Det er lett for barna å velge Bekreft kjøp gang på gang, og så oppleve at foreldrene brått oppdager at det registrerte bankkortet er blitt tappet for penger.

Finner jeg ikke noen måte å unngå at ungene kan bruke kortet mitt på denne måten, så må jeg nok si opp Viaplay.

Å be unger om å IKKE trykke på "betal" er som å tro på julenissen...

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I avtalevilkårene til ViaPlay står det (punktet "Mindreårige") at tjenesten ikke er egnet for bruk av barn uten tilsyn fra foreldre/verge. 

Generelt sett har ikke barn adgang til å inngå avtaler i eget navn på egen hånd. Det er heller ikke det de gjør: de inngår avtaler i ditt navn. Det kan de gjøre, så lenge de har fullmakt fra deg. At du har gitt dem tilgang til ViaPlay-kontoen regnes som fullmakt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Hvis du ikke har mer kontroll enn det på ungene dine, så skjønner jeg ikke hvorfor du har gitt dem tilgang. Å jo, du kan godt tro på julenissen og det funker - hilsen far til 3 som aldri har trykt på betal uten lov.

Hvis du ikke har mer kontroll enn det på ungene dine, så skjønner jeg ikke hvorfor du har gitt dem tilgang. Å jo, du kan godt tro på julenissen og det funker - hilsen far til 3 som aldri har trykt på betal uten lov.

Spar meg, mange unger gjør litt jævelskap iblandt, det går på minsket evne til å forstå risikoen av sine valg. 

Lenke til kommentar

Hvis du klarer å få en treåring midt i trassalderen til å forstå at h*n ikke skal trykke "betal", så vil jeg påstå at du er meget streng i oppdragelsen. (evt meget dyktig)

Lenke til kommentar

Skaff deg netflix, de har en 'barnemodus'' så de kun får se filmer som er egnet for små troll også. Ingen leie, fast månedspris.

Takk for tips.

Har satt i gang en gratis prøvemåned med Netflix nå.

Eneste forskjellen så langt er litt mumling fra ungene at de vil se Dora... ?

Lenke til kommentar

I avtalevilkårene til ViaPlay står det (punktet "Mindreårige") at tjenesten ikke er egnet for bruk av barn uten tilsyn fra foreldre/verge.

Generelt sett har ikke barn adgang til å inngå avtaler i eget navn på egen hånd. Det er heller ikke det de gjør: de inngår avtaler i ditt navn. Det kan de gjøre, så lenge de har fullmakt fra deg. At du har gitt dem tilgang til ViaPlay-kontoen regnes som fullmakt.

Takk for glimrende betenkning!

Jeg har ikke til hensikt å sitte med ungene i timesvis med Dora-episoder, bare fordi vilkårene krever det.

Da blir heller Viaplay sagt opp dersom de ikke snur og innfører barnesikring eller kode snarest.

Lenke til kommentar

Da blir heller Viaplay sagt opp dersom de ikke snur og innfører barnesikring eller kode snarest.

Dette er hvordan du som forbruker kan oppfordre til forbedringer, la dine penger snakke for deg, men pass på at du også informerer viaplay om hvorfor du gjør det. Du er nok ikke den første foreldre som har oppdaget at ungene har kjøpt ting med lagrede kortopplysninger, og så lenge leverandør ikke tilbyr noen kjøpesperre blir du nok ikke den siste heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Var vel ingen som snakket om nekting.

Som forelder så vet man litt om hva barn kan gjøre, hva de vil komme borti mm. Da er det naturlig å være i forkant, ikke etterkant. At noen kr blir brukt er ikke det verste som de kan gjøre liksom - men som foreldre bør man ta dette signalet og være i forkant .... ikke bare med mulige feller på kortbruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...