Gå til innhold

Jus UiT

Anbefalte innlegg

Hei!

Kom dessverre ikke inn på UiO i år. Hadde 0.3 poeng over poenggrensa ifjor, og jeg hadde aldri i verden tenkt at kravet kunne øke sååå mye. Økte fra 50.3 til 51.2. Noe som vil si at jeg ligger 0.6 poeng under. 

Derfor har jeg tenkt til å ta et friår og søke igjen neste år. Forhåpentligvis er 97-kullet mindre og dummere, hihi. 

Jeg hadde kommet inn på UiT i år, men som dum som jeg var så søkte jeg ikke på det. Derfor lurer jeg på om noen har søkt jus i UiT i år og har mulighet til å fortelle meg hva poenggrensa for førstegangsvitnemål ble? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi to er i akkurat samme situasjon. Jeg søkte på rettsvitenskap både i Oslo, Bergen og Tromsø. Jeg kom ut fra videregående i år med 50,9 poeng, takket være relativt dårlige eksamenskarakterer. Jeg var også ganske så sikker på at jeg kom inn på våropptaket til UiO. I stedet fikk jeg tilbud om plass ved UiT, hvor poenggrensen var 50,4. Jeg kommer nok til å takke nei og heller ta et friår. Jeg kommer også til å søke igjen neste år.

Lenke til kommentar

Hvorfor er 96-kullet så smarte? Hadde aldri trodd det etter å ha sett hvor lite intelligente de på skolen min var. Ble ferdig med VGS i år, og vi var ca. 500-600 elever, og av de elevene var det kanskje bare 50-100 som hadde over 5 i snitt. 

Vi to er i akkurat samme situasjon. Jeg søkte på rettsvitenskap både i Oslo, Bergen og Tromsø. Jeg kom ut fra videregående i år med 50,9 poeng, takket være relativt dårlige eksamenskarakterer. Jeg var også ganske så sikker på at jeg kom inn på våropptaket til UiO. I stedet fikk jeg tilbud om plass ved UiT, hvor poenggrensen var 50,4. Jeg kommer nok til å takke nei og heller ta et friår. Jeg kommer også til å søke igjen neste år.

50.4? Hva f? Virker som nesten ALLE studier har gått opp. Spesielt de studiene med høye poengkrav. Du har ihvertfall høyere sjanse til å komme inn enn meg. Håper bare at det blir mindre søkere neste år og at kravene går ned. 

Det ble født 200 færre barn i 1997.

Lykke til!

Hah, jo takk! Ønsker deg også lykke til med medisinstudiet neste år!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva har du tenkt til å gjøre i friåret ditt? Har du planer om å ta opp fag og samle poeng? Jeg tror jeg kommer til å søke på grunnlag av førstegangsvitnemålet mitt igjen. 

Skal ta opp fag tror jeg, samtidig som at jeg søker med førstegangsvitnemålet mitt. 

Fra og med skoleåret 2015/2016 deltar også yrkesfagelever i kvoten for førstegangsvitnemål så lenge de er under 21. Det fører til at konkurransen blir hardere.

Hvordan kan yrkesfagelever søke i kvoten for førstegangsvitnemål når de ikke har generell studiekompetanse? Man må jo tross alt ha det for å søke om høyere utdanning. Så det betyr at de kan få generell studiekompetanse, og blir da regnet i kvoten for førstegangsvitnemål og ikke ordinær? 

Kilde, please? :)

Lenke til kommentar
Hvordan kan yrkesfagelever søke i kvoten for førstegangsvitnemål når de ikke har generell studiekompetanse? Man må jo tross alt ha det for å søke om høyere utdanning. Så det betyr at de kan få generell studiekompetanse, og blir da regnet i kvoten for førstegangsvitnemål og ikke ordinær? 

Fra forskrift 26. januar 2015 nr. 106:

§ 7-2 første ledd siste setning skal lyde:

Kvoten [for førstegangsvitnemål] omfatter også søkere som ikke fyller mer enn 21 år i opptaksåret og som har oppnådd generell studiekompetanse på bakgrunn av vitnemål fra yrkesfag fullført og bestått på normal tid i tillegg til at de oppfyller fagkravene i § 2-1.

Yrkesfagelever må fortsatt ha de absolutte studiekompetansefagene (norsk, historie, matematikk, naturfag) som man vanligvis får gjennom allmennfaglig påbygg. Yrkesfagelever som tok allmennfaglig påbygg etter læretiden (eller tok restfagene som privatist) fikk imidlertid ikke innpass i kvote for førstegangsvitnemål, fordi denne kvoten var reservert for de som hadde fullført tre år på normert tid.

Lenke til kommentar

Kvoten [for førstegangsvitnemål] omfatter også søkere som ikke fyller mer enn 21 år i opptaksåret og som har oppnådd generell studiekompetanse på bakgrunn av vitnemål fra yrkesfag fullført og bestått på normal tid i tillegg til at de oppfyller fagkravene i § 2-1.

Yrkesfagelever må fortsatt ha de absolutte studiekompetansefagene (norsk, historie, matematikk, naturfag) som man vanligvis får gjennom allmennfaglig påbygg. Yrkesfagelever som tok allmennfaglig påbygg etter læretiden (eller tok restfagene som privatist) fikk imidlertid ikke innpass i kvote for førstegangsvitnemål, fordi denne kvoten var reservert for de som hadde fullført tre år på normert tid.

Så yrkesfagelevene kan ta yrkesfag de to første årene sine, og deretter gå påbygg det tredje året? Og da blir de regnet med i kvoten? Har det ikke alltid vært sånn? 

Kompis av meg gikk helse&sosial de to første årene, og skal nå gå påbygg. Konkurrerer han ikke da i førstegangs kvoten? Har det ikke alltid vært sånn? 

Lenke til kommentar

I tidligere forskrift har det stått: "Kvoten omfatter også søkere som ikke fyller mer enn 21 år i opptaksåret og som har oppnådd generell studiekompetanse på bakgrunn av vitnemål fra yrkesfag samt fagkravene i § 2-1."

Forskjellen er at nå må søkere med yrkesfaglig bakgrunn ha "fullført og bestått på normal tid".

Lenke til kommentar

Fra og med skoleåret 2015/2016 deltar også yrkesfagelever i kvoten for førstegangsvitnemål så lenge de er under 21. Det fører til at konkurransen blir hardere.

Det kan godt hende at konkurransen blir hardere, men for å være ærlig så tviler jeg på det. De har jo tross alt valgt yrkesfag for en grunn. Samtidig så tror jeg heller at det er ganske mange med yrkesfaglig bakgrunn som velger å ta høyere utdanning og som velger å studere et studie hvor de har litt erfaring fra før av. 

For eksempel så ser vi at det er ganske mange sykepleiestudier som har økt poenggrensene sine. Det kan komme av at de som går helse og sosial velger å bli sykepleiere. 

Eller kanskje de som har gått elektro velger nå ingeniørutdanninger innenfor det de lærte på VGS. 

De kan også velge studier som er helt annerledes enn det de tidligere har erfart, men det tror jeg er litt sjeldent. For eksempel så kjenner jeg til en jente som gikk helse og sosial og som da søkte seg inn på medisinstudiet. 

Så personlig tror jeg ikke konkurransen blir hardere på grunn av yrkesfagelevene. I hvert fall ikke så mye hardere. Men hva vet nå jeg? :)

Vi får bare vente og se på søkertallene for 2016.  :)

Lenke til kommentar

Dette var nytt!

Endret av Sunglass
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...