Dubious Skrevet 24. juli 2015 Del Skrevet 24. juli 2015 En fordel om en leser specs før en poster linker 20 TB NAS er utgått og leveres ikke lengre De leverer 16 TB NAS og det er den du linker til så da bør du kreve å få den istede da den er erstatteren Maximum supported storage capacity 16000 TB og om det ikke holder så hva med 5 disker? det blir 20 TB, men bare 16 i NAS Hvem linker til 16 TB...? Det kabinettet du linker til uten disker Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 29. juli 2015 Del Skrevet 29. juli 2015 En fordel om en leser specs før en poster linker 20 TB NAS er utgått og leveres ikke lengre De leverer 16 TB NAS og det er den du linker til så da bør du kreve å få den istede da den er erstatteren Maximum supported storage capacity 16000 TB og om det ikke holder så hva med 5 disker? det blir 20 TB, men bare 16 i NAS Hvem linker til 16 TB...? Det kabinettet du linker til uten disker Men et kjapt søk viser jo at samme kabinett brukes ifm. modeller oppmot 24TB, og heller ikke noe annet sted vises slik begrensning. Jeg er jo fristet å tenke multicom har brukt utdatert info fra før modellene kom i 20/24 TB utgaver..dvs før 5TB disker osv kom Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 29. juli 2015 Del Skrevet 29. juli 2015 En fordel om en leser specs før en poster linker 20 TB NAS er utgått og leveres ikke lengre De leverer 16 TB NAS og det er den du linker til så da bør du kreve å få den istede da den er erstatteren Maximum supported storage capacity 16000 TB og om det ikke holder så hva med 5 disker? det blir 20 TB, men bare 16 i NAS Hvem linker til 16 TB...? Det kabinettet du linker til uten disker Men et kjapt søk viser jo at samme kabinett brukes ifm. modeller oppmot 24TB, og heller ikke noe annet sted vises slik begrensning. Jeg er jo fristet å tenke multicom har brukt utdatert info fra før modellene kom i 20/24 TB utgaver..dvs før 5TB disker osv kom Produsent har ikke 20 TB lengre og ja det finnes samme type kabinett for flere TB, men de er dyrere Ikke kabinettet som bestemmer ytelsen Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 30. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2015 Men det er samme "boksen" de bruker til alle disse! Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 Men det er samme "boksen" de bruker til alle disse! og? De bruker ikke samme innholdet.. Mange som har samme kabinettet, men noen har en i5 cpu, mens nadre har i7 etc Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 Så sant du kan klare å skaffe produktet ett annet sted, til høyere pris, så kan du i teorien kreve mellomlegget fra Multicom. Men du må trolig til forbrukerrådet for å vinne frem. Om produktet ikke er å skaffe, må du bevise at du har tapt økonomisk på at Multicom ikke klarte å skaffe produktet til deg som du inngikk en juridisk avtale på å få levert. Samt kreve det beløpet fra Multicom.. Om produktet ikke er å oppdrive er det ikke så mye annet å gjøre.. Lenke til kommentar
avo Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 Så sant du kan klare å skaffe produktet ett annet sted, til høyere pris, så kan du i teorien kreve mellomlegget fra Multicom. Men du må trolig til forbrukerrådet for å vinne frem. Om produktet ikke er å skaffe, må du bevise at du har tapt økonomisk på at Multicom ikke klarte å skaffe produktet til deg som du inngikk en juridisk avtale på å få levert. Samt kreve det beløpet fra Multicom.. Om produktet ikke er å oppdrive er det ikke så mye annet å gjøre.. Jeg lurer på hvor Multicoms juridiske forpliktelse til å levere dette kommer fra. Når ferdig NAS ikke er tilgjengelig kan du ikke nødvendigvis kreve et byggeset til samme pris. At andre forhandlere har NAS på lager er jo ikke det samme som at distributørene har på lager. Du kan ikke forvente at de skal kjøpe fra konkurrenter for å selge til deg. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 (endret) Så sant du kan klare å skaffe produktet ett annet sted, til høyere pris, så kan du i teorien kreve mellomlegget fra Multicom. Men du må trolig til forbrukerrådet for å vinne frem. Om produktet ikke er å skaffe, må du bevise at du har tapt økonomisk på at Multicom ikke klarte å skaffe produktet til deg som du inngikk en juridisk avtale på å få levert. Samt kreve det beløpet fra Multicom.. Om produktet ikke er å oppdrive er det ikke så mye annet å gjøre.. Jeg lurer på hvor Multicoms juridiske forpliktelse til å levere dette kommer fra. Når ferdig NAS ikke er tilgjengelig kan du ikke nødvendigvis kreve et byggeset til samme pris. At andre forhandlere har NAS på lager er jo ikke det samme som at distributørene har på lager. Du kan ikke forvente at de skal kjøpe fra konkurrenter for å selge til deg. De er vel forpliktig til å gi forbruker ett tilsvarende eller ett bedre produkt.. Om jeg lover å gi deg 100tonn stein for 20kroner, signerer på dette.. Så er jeg pliktig til å levere dette.. Om jeg ikke holder deg jeg lover har jeg jo brutt kontrakten... Om jeg ikke klarer å skaffe 100tonn stein er jo ikke forbrukerens problem, kontrakten er signert.. Endret 31. juli 2015 av Krozmar Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 Så sant du kan klare å skaffe produktet ett annet sted, til høyere pris, så kan du i teorien kreve mellomlegget fra Multicom. Men du må trolig til forbrukerrådet for å vinne frem. Om produktet ikke er å skaffe, må du bevise at du har tapt økonomisk på at Multicom ikke klarte å skaffe produktet til deg som du inngikk en juridisk avtale på å få levert. Samt kreve det beløpet fra Multicom.. Om produktet ikke er å oppdrive er det ikke så mye annet å gjøre.. Jeg lurer på hvor Multicoms juridiske forpliktelse til å levere dette kommer fra. Når ferdig NAS ikke er tilgjengelig kan du ikke nødvendigvis kreve et byggeset til samme pris. At andre forhandlere har NAS på lager er jo ikke det samme som at distributørene har på lager. Du kan ikke forvente at de skal kjøpe fra konkurrenter for å selge til deg. Nei, men man kan kreve erstattet tapet ved at man må bestille fra en annen leverandør. Rettslig grunnlag er fkjl § 53. Lenke til kommentar
avo Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 Så sant du kan klare å skaffe produktet ett annet sted, til høyere pris, så kan du i teorien kreve mellomlegget fra Multicom. Men du må trolig til forbrukerrådet for å vinne frem. Om produktet ikke er å skaffe, må du bevise at du har tapt økonomisk på at Multicom ikke klarte å skaffe produktet til deg som du inngikk en juridisk avtale på å få levert. Samt kreve det beløpet fra Multicom.. Om produktet ikke er å oppdrive er det ikke så mye annet å gjøre.. Jeg lurer på hvor Multicoms juridiske forpliktelse til å levere dette kommer fra. Når ferdig NAS ikke er tilgjengelig kan du ikke nødvendigvis kreve et byggeset til samme pris. At andre forhandlere har NAS på lager er jo ikke det samme som at distributørene har på lager. Du kan ikke forvente at de skal kjøpe fra konkurrenter for å selge til deg. De er vel forpliktig til å gi forbruker ett tilsvarende eller ett bedre produkt.. Om jeg lover å gi deg 100tonn stein for 20kroner, signerer på dette.. Så er jeg pliktig til å levere dette.. Om jeg ikke holder deg jeg lover har jeg jo brutt kontrakten... Om jeg ikke klarer å skaffe 100tonn stein er jo ikke forbrukerens problem, kontrakten er signert.. Jeg har ikke lest gjennom Multicoms salgsbetingelser, og heller ikke sett på hvordan en ordrebekreftelse ser ut, men jeg kan ikke tenke meg at det er en garanti for levering, det er nok snarere utformet som "takk for bestillingen, vi bekrefter å ha mottatt den, og skal prøve å levere etter beste evne" Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 Jeg har ikke lest gjennom Multicoms salgsbetingelser, og heller ikke sett på hvordan en ordrebekreftelse ser ut, men jeg kan ikke tenke meg at det er en garanti for levering, det er nok snarere utformet som "takk for bestillingen, vi bekrefter å ha mottatt den, og skal prøve å levere etter beste evne" Det hjelper dem fint lite: 3.Ufravikelighet. Lovvalg Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her. Det kan ikke avtales at rettsreglene i en stat utenfor EØS skal anvendes på en kjøpsavtale som har nær tilknytning til EØS-statenes territorium, dersom forbrukeren ved dette får en dårligere beskyttelse enn etter loven her. Lenke til kommentar
avo Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 Så sant du kan klare å skaffe produktet ett annet sted, til høyere pris, så kan du i teorien kreve mellomlegget fra Multicom. Men du må trolig til forbrukerrådet for å vinne frem. Om produktet ikke er å skaffe, må du bevise at du har tapt økonomisk på at Multicom ikke klarte å skaffe produktet til deg som du inngikk en juridisk avtale på å få levert. Samt kreve det beløpet fra Multicom.. Om produktet ikke er å oppdrive er det ikke så mye annet å gjøre.. Jeg lurer på hvor Multicoms juridiske forpliktelse til å levere dette kommer fra. Når ferdig NAS ikke er tilgjengelig kan du ikke nødvendigvis kreve et byggeset til samme pris. At andre forhandlere har NAS på lager er jo ikke det samme som at distributørene har på lager. Du kan ikke forvente at de skal kjøpe fra konkurrenter for å selge til deg. Nei, men man kan kreve erstattet tapet ved at man må bestille fra en annen leverandør. Rettslig grunnlag er fkjl § 53. Jeg har ikke lest gjennom Multicoms salgsbetingelser, og heller ikke sett på hvordan en ordrebekreftelse ser ut, men jeg kan ikke tenke meg at det er en garanti for levering, det er nok snarere utformet som "takk for bestillingen, vi bekrefter å ha mottatt den, og skal prøve å levere etter beste evne" Det hjelper dem fint lite: 3.Ufravikelighet. Lovvalg Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her. Det kan ikke avtales at rettsreglene i en stat utenfor EØS skal anvendes på en kjøpsavtale som har nær tilknytning til EØS-statenes territorium, dersom forbrukeren ved dette får en dårligere beskyttelse enn etter loven her. Jeg mener nok at dette heller er en sak som faller inn under fkjl § 25. Her tror jeg nok at tomt lager hos leverandører er en hindring jfr §25, som Multicom her opplyser om. Man kan jo også tygge litt på §21 til 24, og se hva som kommer ut av dette, men rent juridisk vil jeg mene Multicom har sitt på det tørre. Det jeg mener med salgsbetingelser og orderebekreftelser, er mer at det jo faktisk kan hende Multicom, med liten skrift, har lover mer enn hva loven krever. Da kan det være tilfelle at bestilleren kan kreve leveranse. Om man så legger jussen til side, står men igjen med en situasjon hvor Multicom nok uavhengig av juridiske forpliktelser kanskje burde tilby dette i løsvekt for å holde kunden fornøyd. De taper kanskje penger i denne ene saken, men nå virker det som de heller velger å tape en kunde - på sikt er det dårligere butikk. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 (endret) Jeg mener nok at dette heller er en sak som faller inn under fkjl § 25. Her tror jeg nok at tomt lager hos leverandører er en hindring jfr §25, som Multicom her opplyser om. Man kan jo også tygge litt på §21 til 24, og se hva som kommer ut av dette, men rent juridisk vil jeg mene Multicom har sitt på det tørre. Det jeg mener med salgsbetingelser og orderebekreftelser, er mer at det jo faktisk kan hende Multicom, med liten skrift, har lover mer enn hva loven krever. Da kan det være tilfelle at bestilleren kan kreve leveranse. Om man så legger jussen til side, står men igjen med en situasjon hvor Multicom nok uavhengig av juridiske forpliktelser kanskje burde tilby dette i løsvekt for å holde kunden fornøyd. De taper kanskje penger i denne ene saken, men nå virker det som de heller velger å tape en kunde - på sikt er det dårligere butikk. Det var nylig en sak for ikke så lenge tilbake, hvor en bedrift ble gjennom Forbrukertvisutvalget "dømt" til å betale mellomlegget for kunden som hadde orginalt bestilt et produkt som ble utsolgt.. http://www.dinside.no/932947/er-tilbudsvaren-du-bestilte-plutselig-utsolgt-faa-erstatning Man må mer eller mindre gå til Forbrukerrådet, klage så på deres avgjørelse og anke vidre til Forbrukertvistutvalget for å vinne frem.. Men som du sier, en fornuftig butikk, selger/servicemann som forstår rettighetene til en kunde vil for all del bare gi kunden ett bedre produkt til kostpris og man vinner med fantastisk kundeservice en fornøyd kunde som sprer ordene og ikke minst unngår dårlig publisitet.. Endret 31. juli 2015 av Krozmar Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 14. august 2015 Forfatter Del Skrevet 14. august 2015 I dag har jeg plutselig fått sendingsbekreftelse på en av de to jeg hadde bestilt... Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 15. august 2015 Forfatter Del Skrevet 15. august 2015 Jaggu kom de begge 2! Håper de (og andre butikker og for den saks skyld), lærer av dette, og ikke annonserer vare de ikke kan levere. Lenke til kommentar
kjekset Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 Multicom overbeviser meg nok en gang. Ikke rart jeg digger de! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå