nor50 Skrevet 17. juli 2015 Del Skrevet 17. juli 2015 (endret) Jeg bestilte NAS i fra Multicom på tilbud til rett over 7000 kr. https://prisguiden.no/produkt/western-digital-my-cloud-ex4-20tb-223072 Etter noen dager får jeg følgende mail: "Hei.Det viser seg dessverre at varen du bestilte hos oss er utgått fra vårt og våre leverandør sitt sortiment.Ønsker du å bytte til en annen vare, eller vil du at jeg kansellerer ordren din?Beklager hendelsen og ulempen dette medfører." Jeg sier at den er jo tilgjengelig andre steder, men får til svar at de ikke kan få tak i den. Kontakter Forbrukerrådet, og de sier de er pliktige til å levere om varen er å få tak i. Produktet KAN de selv levere om de vil, for bestilt kabinett har de selv: http://www.multicom.no/western-digital-my-cloud-ex4-nas/cat-p/c/p7022650 Og ved å legge til disse blir det samme produkt: https://prisguiden.no/produkt/western-digital-red-5tb-nas-215146 Så det er ikke snakk om at de ikke KAN, men at de ikke VIL. Forbrukerrådet Hei! Har du kjøpt en vare kan du kreve at butikken skal gi deg den. Hva med å gjøre butikken oppmerksom på at den samme varen fortsatt ligger ute på internett? På forbrukererådet.no får du hjelp til å klage. Lykke til! Får bare svar alla dette: Hei.Jeg har søkt hos våre leverandører, og de klarer dessverre ikke skaffe varen til oss.Ønsker du at jeg kansellerer ordren din?Har dessverre ikke noen mulighet for å skaffe dette produktet til deg. Hei.Vi beklager om det er noen missforståelser her.Varen du bestilte opprinnelig kan ikke skaffes hos oss, dessverre. WDBWWD0200KBK-EESN Hei.Hva ønsker du at vi gjør med din ordre som er stående nå?6792725Ønsker du at vi bytter til en annen vare vi har tilgjengelig eller ønsker du at vi kansellerer bestillingen din?Håper å høre fra deg og beklager hendelsen. To be continued... Endret 17. juli 2015 av nor50 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. juli 2015 Del Skrevet 17. juli 2015 Kort fortalt: Du varsler dem om at du kommer til å kjøpe produktet et annet sted om de ikke leverer, og kreve dem for mellomlegget. Be om tilbakemelding på at de fortsatt nekter å levere. Gjør oppmerksom på at en slik kansellering er urettmessig fra deres side, men at du vil ha pengene igjen for å kjøpe et annet sted. Dokumenter så nøye hvor denne kan bestilles rimeligst fra et annet sted, kjøp den derifra og send regning. Det kommer nok til å ta en stund å få pengene, men du får dem nok til slutt. 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 17. juli 2015 Del Skrevet 17. juli 2015 Hvis varen er utgått hos produsent så kan du vel ikke kreve at de kjøper fra en annen butikk og så leverer den til deg/ betaler mellomlegg? Høres rart ut hvis det står i loven at selger er pliktig til å gjøre det. Tror ikke de er pliktige til å "bygge" den NAS'en med kabinettet og HDD'er heller selv om det blir den samme som du har bestillt. Den du bestillte er et eget produkt som selges som en ferdig pakke fra produsent. Tviler egentlig på at du kommer så langt med denne saken her, men jeg er ikke noen advokat så jeg er ikke helt inne i reglene . Skjønner jo at du er irritert når det er 3-4.000,- å spare. Lykke til hvertfall, håper du oppdaterer oss med resultatet 1 Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 17. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2015 De KAN "lage" dette produktet selv da de har tilgang til delene i "løs vekt". Og så får de, og alle andre firma, passe bedre på å ikke lage lokketilbud på varer de ikke kan levere i fremtiden! 1 Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 17. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2015 (endret) Hvis varen er utgått hos produsent så kan du vel ikke kreve at de kjøper fra en annen butikk og så leverer den til deg/ betaler mellomlegg? Høres rart ut hvis det står i loven at selger er pliktig til å gjøre det. Tror ikke de er pliktige til å "bygge" den NAS'en med kabinettet og HDD'er heller selv om det blir den samme som du har bestillt. Den du bestillte er et eget produkt som selges som en ferdig pakke fra produsent. Tviler egentlig på at du kommer så langt med denne saken her, men jeg er ikke noen advokat så jeg er ikke helt inne i reglene . Skjønner jo at du er irritert når det er 3-4.000,- å spare. Lykke til hvertfall, håper du oppdaterer oss med resultatet Om du kommer inn i en butikk og vil kjøpe ei kasse Cola, og butikken bare har løse cola stående stablet på en pall, er det ikke verre enn at man finner ei tom kasse å setter disse flaskene i. Blir det samme dette. Endret 17. juli 2015 av nor50 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 17. juli 2015 Del Skrevet 17. juli 2015 Nja, ikke helt det samme, men jeg forstår argumentet. Finner du en lov du kan vise til så snur de på femøringen Det er jo noen butikker som absolutt skal være vanskelige for å tjene penger, men de taper jo kunder på dårlig omtale så jeg forstår ikke greia helt. Tror du hadde anbefalt Multicom hvis de hadde vært behjelpelige, tviler på at de noensinne får en god omtale fra deg eller beholder deg som kunde Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. juli 2015 Del Skrevet 17. juli 2015 Hvis varen er utgått hos produsent så kan du vel ikke kreve at de kjøper fra en annen butikk og så leverer den til deg/ betaler mellomlegg? Høres rart ut hvis det står i loven at selger er pliktig til å gjøre det. Selvfølgelig kan du det, når de har sendt deg ordrebekreftelse. De har inngått en avtale om å selge vare x til y kroner. Da må de sørge for å gjøre det. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 17. juli 2015 Del Skrevet 17. juli 2015 Såvidt jeg ser på prisguide er det ikke en eneste butikk som har denne på lager, og det er ikke et eneste sted multicom kan trylle denne fram fra. Grunnen til at produktet vises på prisjakt men 0 på lager i alle butikkene er av den såre enkle grunnen at det er ikke enkelt å følge med på hver eneste vare og slette dem etterhvert som de produsenten slutter å produsere dem. Du kommer bare til å ende opp med å kaste bort din egen tid om du skal heksejakte multicom for å presse dem til å skaffe en NAS som ikke fins i Norge lengre. Beste du kan håpe på er å få et tilsvarende produkt med samme egenskaper til samme pris. 1 Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 17. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2015 Såvidt jeg ser på prisguide er det ikke en eneste butikk som har denne på lager, og det er ikke et eneste sted multicom kan trylle denne fram fra. Grunnen til at produktet vises på prisjakt men 0 på lager i alle butikkene er av den såre enkle grunnen at det er ikke enkelt å følge med på hver eneste vare og slette dem etterhvert som de produsenten slutter å produsere dem. Du kommer bare til å ende opp med å kaste bort din egen tid om du skal heksejakte multicom for å presse dem til å skaffe en NAS som ikke fins i Norge lengre. Beste du kan håpe på er å få et tilsvarende produkt med samme egenskaper til samme pris. Den var på lager hos noen når dette, og i mine øyne ser jeg ingen forskjell på dette produktet og det å sette de 4 WD RED-diskene man får løse å sette inn i NAS. Lenke til kommentar
skripis Skrevet 17. juli 2015 Del Skrevet 17. juli 2015 Såvidt jeg ser på prisguide er det ikke en eneste butikk som har denne på lager, og det er ikke et eneste sted multicom kan trylle denne fram fra. Grunnen til at produktet vises på prisjakt men 0 på lager i alle butikkene er av den såre enkle grunnen at det er ikke enkelt å følge med på hver eneste vare og slette dem etterhvert som de produsenten slutter å produsere dem. Du kommer bare til å ende opp med å kaste bort din egen tid om du skal heksejakte multicom for å presse dem til å skaffe en NAS som ikke fins i Norge lengre. Beste du kan håpe på er å få et tilsvarende produkt med samme egenskaper til samme pris. Den var på lager hos noen når dette, og i mine øyne ser jeg ingen forskjell på dette produktet og det å sette de 4 WD RED-diskene man får løse å sette inn i NAS. Nei, du kan ikke tvinge de, da dette mest sannsynlig er en urimelig kostnad for Multicom.. Vær glad at Multicom er "seriøs" mtp. at du ikke har betalt forskudd, legg det bak deg og gå videre. Hadde jeg vært i samme situasjon hadde jeg funnet alternativ hos de - kanskje bittelitt dyrere - og hørt om Multicom ville selge til samme pris som opprinnelig vare. 2 Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 18. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2015 Såvidt jeg ser på prisguide er det ikke en eneste butikk som har denne på lager, og det er ikke et eneste sted multicom kan trylle denne fram fra. Grunnen til at produktet vises på prisjakt men 0 på lager i alle butikkene er av den såre enkle grunnen at det er ikke enkelt å følge med på hver eneste vare og slette dem etterhvert som de produsenten slutter å produsere dem. Du kommer bare til å ende opp med å kaste bort din egen tid om du skal heksejakte multicom for å presse dem til å skaffe en NAS som ikke fins i Norge lengre. Beste du kan håpe på er å få et tilsvarende produkt med samme egenskaper til samme pris. Den var på lager hos noen når dette, og i mine øyne ser jeg ingen forskjell på dette produktet og det å sette de 4 WD RED-diskene man får løse å sette inn i NAS. Nei, du kan ikke tvinge de, da dette mest sannsynlig er en urimelig kostnad for Multicom.. Vær glad at Multicom er "seriøs" mtp. at du ikke har betalt forskudd, legg det bak deg og gå videre. Hadde jeg vært i samme situasjon hadde jeg funnet alternativ hos de - kanskje bittelitt dyrere - og hørt om Multicom ville selge til samme pris som opprinnelig vare. Jo, i følge forbrukerrådet kan jeg det. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Ikke rart datadeler blir dyrt i dette landet når kunder skal være så vanskelige 8 Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Ikke rart datadeler blir dyrt i dette landet når kunder skal være så vanskelige Eller kanskje proffer skal holde avtalene sine? Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Det er forskjell på å "ha en avtale", og å ikke ha fjernet et utgått produkt fra webshoppen sin. 1 Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 (endret) Jeg er nok ikke umiddelbart enig i at å ta ett kabinett og sette inn tilsvarende disker så den blir lik kan kalles samme produkt, og at du kan forvente at de gjør dette. - For å ta ett annet eksempel enn colaen din så kan vi jo tenke at du stikker til bilforhandleren og kjøper deg en ny BMW 320 i sølv, så viser det seg at de ikke kan levere, men de har en sølvfarget 318 på lager, og en rød 320 - men du SKAL ha en sølvfarget 320 - vil du da forlange at de bytter over motoren og forvente det? Uansett så synes jeg kanskje det er litt rart at de ikke har f.eks tilbudt deg å bytte til 24TB modellen, som ikke er utgått, mot å betale mellomlegget? (mellomlegget mellom fullprisene altså) Endret 23. juli 2015 av kjetilkl Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Det er forskjell på å "ha en avtale", og å ikke ha fjernet et utgått produkt fra webshoppen sin.Ja, det er to forskjellige ting. Men når du tillater noen å bestille produktet, og sender ordrebekreftelse, så blir det en avtale. Dette er ganske grunnleggende juss. 5 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 En fordel om en leser specs før en poster linker 20 TB NAS er utgått og leveres ikke lengre De leverer 16 TB NAS og det er den du linker til så da bør du kreve å få den istede da den er erstatteren Maximum supported storage capacity 16000 TB og om det ikke holder så hva med 5 disker? det blir 20 TB, men bare 16 i NAS Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 24. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2015 Jeg er nok ikke umiddelbart enig i at å ta ett kabinett og sette inn tilsvarende disker så den blir lik kan kalles samme produkt, og at du kan forvente at de gjør dette. - For å ta ett annet eksempel enn colaen din så kan vi jo tenke at du stikker til bilforhandleren og kjøper deg en ny BMW 320 i sølv, så viser det seg at de ikke kan levere, men de har en sølvfarget 318 på lager, og en rød 320 - men du SKAL ha en sølvfarget 320 - vil du da forlange at de bytter over motoren og forvente det? Uansett så synes jeg kanskje det er litt rart at de ikke har f.eks tilbudt deg å bytte til 24TB modellen, som ikke er utgått, mot å betale mellomlegget? (mellomlegget mellom fullprisene altså) Det har jeg foreslått for dem, men det ble avvist. Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 24. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2015 En fordel om en leser specs før en poster linker 20 TB NAS er utgått og leveres ikke lengre De leverer 16 TB NAS og det er den du linker til så da bør du kreve å få den istede da den er erstatteren Maximum supported storage capacity 16000 TB og om det ikke holder så hva med 5 disker? det blir 20 TB, men bare 16 i NAS Hvem linker til 16 TB...? Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 24. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2015 Jeg er nok ikke umiddelbart enig i at å ta ett kabinett og sette inn tilsvarende disker så den blir lik kan kalles samme produkt, og at du kan forvente at de gjør dette. - For å ta ett annet eksempel enn colaen din så kan vi jo tenke at du stikker til bilforhandleren og kjøper deg en ny BMW 320 i sølv, så viser det seg at de ikke kan levere, men de har en sølvfarget 318 på lager, og en rød 320 - men du SKAL ha en sølvfarget 320 - vil du da forlange at de bytter over motoren og forvente det? Uansett så synes jeg kanskje det er litt rart at de ikke har f.eks tilbudt deg å bytte til 24TB modellen, som ikke er utgått, mot å betale mellomlegget? (mellomlegget mellom fullprisene altså) Hva er forskjellen på å gjøre det på denne måten da??? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå