Gå til innhold

Politianmeldt for 30kr?

Anbefalte innlegg

Så for en stund siden gjorde jeg et salg på finn.no, og sendte tingen jeg solgte i posten. Personen som jeg solgte den til overførte penger til kontoen min. Nå sier han at han aldri mottok varen, og truer med å politianmelde meg. Ikke at jeg bryr meg om 30kr, og hadde ikke hatt noe problem med å betalte tilbake men synes det er litt dumt siden jeg faktisk sendte tingen til ham. Ikke tror jeg at politiet faktisk hadde brydd seg om 30kr heller?

Noen som vet om det faktisk går ann å politianmelde et "tyveri" på 30kr, og eventuell straff for dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du sendte pakken med posten, kunne du ikke sporet denne og sett om han mottok varen og vise til dette?

Tror virkelig ikke han sendte en pakke med sporing naar varen var verdt 30 kroner...

Hvis du sendte pakken med posten, kunne du ikke sporet denne og sett om han mottok varen og vise til dette?

Tviler vel på man sender noe til en verdi av 30 kr i en pakke som koster 150 kr ?

Aha, var av oppfatning av at alt registreres hos posten, men det stemmer nok da at det ikke kan spores.

Endret av Sampson
Lenke til kommentar

La oss ta det juridiske først. Kjøper bærer risikoen etter at varen er levert, og den er etter kjøpsloven § 7 ansett som levert når den er overlevert til fraktfører. Har kjøper valgt uregistrert postsending (vanlig brev), så er det synd for kjøper om sendingen blir borte. Så lenge du har sendt varen, er du ikke erstatningspliktig. Kjøper kan selvsagt forfølge saken om han mener du ikke har sendt varen, men det er lite trolig at saken vil ende i hans favør. Selv om politianmeldelse er én mulighet, er det neppe det mest hensiktsmessige – all fornuft tilsier at den blir henlagt om du ikke har drevet med systematisk bedrageri. Et enkeltstående tilfelle, der det er snakk om 30 kroner, er det ca. ingen sjanse for at prioriteres.

Når det er sagt, ville nok mange bare betalt de 30 kronene tilbake – eventuelt sendt en tilsvarende vare – for å få saken ut av verden uten å måtte bruke tid og krefter på det og skape dårlig stemning.

Lenke til kommentar

Jeg stusser på i utgangspunktet hva man kan sende i posten som mottaker betaler 30 kroner for.. Koster jo fort også 30kroner i frimerker for ordinær konvolutt om den veier litt mer en bare noen få gram.. (Hvis konvolutten er over 2cm tykk er minsteprisen for porto 35kroner..)

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Har hatt to innbrudd i båten. Politiet arkiverte anmeldelsen sammen med den tomme smultring-posen før takstmannen kom på stedet. Skader for tusner - betyr ingenting. Naboen hadde innbrudd i huset og gjerningsmennene ble filmet - saken henlagt på bevisets stilling. Vi kan nok dra mange slike historier.

30 kroner? Dette er jo bare en tullesak.

Lenke til kommentar

Dette er jo ingen straffesak, så det er nok helt riktig at politiet ikke forfølger saken.

Det er jo en straffesak om det er svindel i utgangspunktet, og det er jo politiets jobb og avgjøre..  Men vil jo trolig bli henlagt som alt annet fjas, men det kommer veldig an på hvilket politidistrikt man befinner seg i.. Noen har jo litt mindre å gjøre på en andre..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...