Gå til innhold

eSport et hån mot sport eller en naturlig utvikling?

Anbefalte innlegg

eSport er noe som er veldig populært for millioner av mennesker verden rundt. Men for mange så skurrer det litt at det kalles for en sport. Meg selv inkludert synes det er noe som skurrer veldig ved å sammenligne det å spille spill og det å prestere i dem fleste fysiske aktiviteter..som fks fotball og løping for å nevne bare to.

Men da igjen så blir jo det å kjøre løp med bil kalt for nettopp motor sport. 

Er det å konkurrere nok til å kalle noe for en sport?

Og det følgende er et veldig tåpelig men samtidig nok til å stille spørsmål rundt det hele.

La oss si at to personer skal konkurrere om å strippe en lue. En må ha hånd koordinasjon og ferdighet for å gjøre det raskt. En feil og du kan fort henge langt etter den andre. En aktivitet som på linje med fks spill krever mental og fysisk koordinasjon i hender.

Er det å strikke en lue da en sport? En konkurrerer og bruker hode og hender på linje med eSport.

Som nevnt..en veldig tåpelig vinkling men samtidig så får det en til å tenke...

Hva er deres tanker rundt eSport? 

Endret av LarZen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg spiller det ingen rolle. Samtlige utøvere må legge ned utallige treningstimer, mens en roer stort sett bruker musklene, så trener esport utøverene opp øye hånd koordinasjonen samt evnen til å analysere og respondere til ting som skjer i spillet. 

Og vi er vel enda bare i startgropa for esporten, men man ser allerede at det kreves mye mere nå for å bli en god utøver enn hva det gjorde for noen år siden. eSporten vokser i omfang og stadig flere vil prøve seg.

Så lenge det er et konkuranse element i det, kan man for min del kalle det sport. Ja til og med verdensmesterskap i strikking og sjakk er sport for min del. Discos kasting er jo definert som en sport, snurre rundt uten å bli svimmel og kaste en stein skive lengst mulig... 

Men jeg kommer ikke til å ligge våken om natta hvis noen andre skulle mene noe annet. 

Lenke til kommentar

Dette handler om at man ønsker noe av den samme statusen som kommer sporten til gode, uten å måtte gå den lange veien om årevis med imagebygging. I Norge har vi ordet "idrett" i tillegg til "sport", som vi bruker om litt mer renskårent kroppslige aktiviteter, mens "sport" kan romme f.eks. kappkjøring med bil.

En person som Magnus Carlsen tiltrekker seg (og fortjener) samme type oppmerksomhet som toppidrettsutøvere, men det betyr ikke at sjakk er en sport. Sport er spill, men spill trenger ikke være sport.

Lenke til kommentar

For min del så tenker jeg at idrett er mere kroppslig å krever styrke og utholdenhet, mens sport er konkurranse mellom 1 eller flere motstandere, å der kan det være andre ting enn det rent kroppslige som spiller inn. Så idrett kan være sport og spilling kan være sport.

Lenke til kommentar

Men dataspill og sjakk utfolder seg i en helt abstrakt verden med egne regler. I mine øyne er det det som skiller dem fra virkelig sport og idrett, hvor de fysiske lover alltid spiller inn samme hvor viktig utstyret er. Det er også et poeng at brett- og dataspill foregår i utstyret.

Så kan man alltids si at fysikken spiller inn uansett, siden utøverens form er av betydning når det begynner å røyne på. Joda, men det er likevel sidestilt.

Lenke til kommentar

LaRzen: Du skal ikke ta så lett på konkurransespilling. Velg et spill av interesse og gi alt du har i 18-36 måneder og se hvor langt unna du er fra World top 500. Da må du også få nok søvn, fysisk fostring, balansert kosthold og sørge for at du er i psykisk balanse. Det er stor forskjell på spilling på måfå som en konsekvens av at man ikke greier å være så fornuftig i eget liv at man har noe bedre å ta seg til og det å spille for å bli absolutt best.

Spill er også en fysisk sport da den mentale utholdenheten går ned dersom du lar kroppen forfalle, derfor blir man nødt til å legge inn fysisk trening som en del av den daglige spilltreningen. Det hjelper ikke om du er best i et spill dersom kroppen er i så dårlig forfatning at du gir etter for å sette på en episode fra en TV-serie og ta deg en burger etter kun to timer.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Noe som kompliserer diskusjonen er at "sport" ikke betyr riktig det samme på norsk og engelsk.

Skyting vil jeg si egentlig ikke er en idrett, selv om den blir omtalt på den måten enkelte steder. Redskapet blir for viktig. Man kan ikke drive geværskyting uten gevær, men man kan løpe hundremeter i Adams drakt.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opphavet av ordet sport kommer fra disport Store Norske Leksikon har litt info også,

"Allerede på 1500-tallet ble betegnelsen sport brukt om fritidsaktiviteter drevet av den britiske overklassen for fornøyelsens skyld (av gammelfr. desport, 'atspredelse, fornøyelse')" Står i tredje avsnittet der :)

Så det som har skjedd er rett og slett at ordet har mer eller mindre forandret betydning. I senere tid så har bare fysiske aktiviteter fått betegnelsen sport, som er feil. Man kan (hvis man tar utgangspunkt i opphavet og drar den litt langt) kalle å sitte i en sofa og kose seg med en øl for sport :)

Edit; @Isbilen; Det engelske og norske ordet har samme opphav, men definisjoner/ dagligdagse betydninger forandrer seg.

Merk at E-sport har en E i seg som gjør at det skilles ut. Å si nå skal vi gå på stadion å se på sport når man skal se en LoL turnering vil ikke skje, vi kommer til å legge på den E'en når vi snakker om det uansett. Det kan hende at betydningen av sport vil forandre seg mer tilbake til opphavet nå som det finnes mange "sporter" som ikke innebærer fysisk aktivitet.

Endret av Dante's Inferno
Lenke til kommentar

Dante's Inferno: Da blir det vel isåfall det man kaller for spektatorsport. Det er vel ikke akkurat kun for fornøyelse for den som satser liv og helse for å bli best, fornøyelsen blir for tilskuerne selv om det da er fornøyelig å vinne eller få en god plassering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...