Kahuna Skrevet 17. juli 2015 Del Skrevet 17. juli 2015 Det er ikke noe problem å finne tester for hastighet eller forsinkelse(ping) men hvilke andre tester er det relevant å gjøre på bredbåndet sitt? Finnes det for eksempel måter å teste hvordan modem/ruter/aksesspunkt oppfører seg under høy last, eller med mange forbindelser? Hvordan oppdager man pakketap eller forsinkelser når utstyret stresses? Hvor lett er det å kunne peke på en enkeltkomponent i nettet dit og si at akkurat *den* bør oppgraderes? Bakgrunnen er at mitt eget bredbånd har helt akseptable verdier for hastighet og forsinkelse men av og til stopper ting litt opp og jeg klarer ikke se sånn umiddelbart om det er klientene i nettet som har hikke eller om det er bredbåndet.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 17. juli 2015 Del Skrevet 17. juli 2015 Hvilken leverandør har du? Teknologi (fiber/coax/xDSL/4G)? Hastighet? Start med å koble en enhet til en LAN-port på routeren din, og se om det går like tregt med kabel som på wifi. Du har vel oppgradert firmware i router og annet (som FW og drivere til PCer og dingser) til nyeste versjon? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 17. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2015 Hvordan kobler jeg en smarttelefon til en LAN-port? Det du foreslår er ikke tester, det er fikser, utført i blinde, hvor du ikke aner på forhånd om det har noen effekt, eller om det faktisk er et problem der som kan løses.. Hvis du synes jeg var krass nå er det helt greit. Jeg er ingeniør og bytter ikke sikringer på måfå, kun dem som har gått. *Og* jeg prøver å finne ut grunnen til at de gikk før jeg bytter dem. 1 Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 17. juli 2015 Del Skrevet 17. juli 2015 Det finnes diverse programmer for å stressteste f.eks. router/brannmur for å se om internett kollapser ved høy trafikk på router. Selve internettlinjen er det verre med, da må nok leverandør kjøre stresstest av sitt utstyr. Nsasoft har en som heter Network Traffic Emulator der du spesifiserer en IP den skal teste mot, og type trafikk (IP/ICMP/UDP/TCP) osv. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 17. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2015 Takk for forslag, den skal jeg se på. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 17. juli 2015 Del Skrevet 17. juli 2015 Hvordan kobler jeg en smarttelefon til en LAN-port? Det du foreslår er ikke tester, det er fikser, utført i blinde, hvor du ikke aner på forhånd om det har noen effekt, eller om det faktisk er et problem der som kan løses.. Hvis du synes jeg var krass nå er det helt greit. Jeg er ingeniør og bytter ikke sikringer på måfå, kun dem som har gått. *Og* jeg prøver å finne ut grunnen til at de gikk før jeg bytter dem. Siden du nevnte "klientene i nettet", antok jeg at du hadde minst en PC også. Uten å ha noen informasjon om din bakgrunn, forsøkte jeg å beskrive en måte å gjennomføre en enkel test på for å se om tregheten var relatert til WiFi, eller om det var andre tregheter i nettverket, på en slik måte at alle kunne gjøre det selv. Oppgradering av drivere og FW til nyeste versjon er en generelt god regel, uten at man behøver å sette seg inn i alt som er endret/fikset siden den versjonen man har. Å bytte sikringer som er gått er en mye enklere oppgave enn å finne årsaken til tilfeldige tregheter i datanettverk. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 17. juli 2015 Del Skrevet 17. juli 2015 iperf vil typisk kunne teste en god del av disse parameterene. Både for tcp og udp. Eneste problemet er at du må kunne kjøre klient / server fra utsiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå