Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Male tak på terrasse for lysere effekt?

Anbefalte innlegg

Vurderer å male tak over terrassen (som utgjør terrassen til naboen over) i en lysere farge, for å få mer lysinnslipp i stuen. Dette merkes spesielt på vinteren, da det blir ganske mørkt inne, selv på dagtid. På sommeren er problemet ikke så stort.

Mesteparten av taket er dekket av et slags støyfilter, som selvsagt ikke kan males. Men det er et område rundt som kan males, spørsmålet er om dette vil utgjøre noe som helst for å få mer lys inn i stuen? 

Jeg vil samtidig ikke ha en "skrikende" effekt, der man blir "blendet" av hvitfargen når terrassen er i bruk. Kanskje ikke velge kritthvitt? Ikke sikkert dette er et problem?

Flisene på terrasen er steingrå, og hjelper sikkert ikke akkurat med lysinnslipp, men de er valgt av andre grunner.

post-263884-0-44868700-1437125721_thumb.jpg

post-263884-0-30567300-1437125749_thumb.jpg

post-263884-0-06904300-1437125757_thumb.jpg

Slik ser det ut innenfra. Sjesalong skal vekk, men viser dette bildet for å gi inntrykk av hvor mye terrassetaket bygger ut.

post-263884-0-24490800-1437125762_thumb.jpg

Endret av eplekasse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville heller valgt fullspektrumslys innendørs. Det lille arealet du tenker å male vil høyst sannsynlig bidra med sørgelig lite ekstra lys og neppe være verdt innsatsen det krever om du skulle få tillatelse til å male hvis noe slikt trengs.

Lenke til kommentar

Støyhimlingen kan fint males, gjør du det sammen med resten av taket vil du få mye mer lys inn i leiligheten.

Så støyhimlingen kan males uten at det går utover støyreduksjon? Ikke at jeg føler meg plaget med støy, men antar at støymålinger er grunnen til at den er plassert der.

Det vil utgjøre en forskjell, men jeg er ikke sikker på hvor stor. Det vil gi større effekt å male terassen, men det er kanskje ikke estetisk ønskelig?

Jeg har forhørt meg med sameiet, og det er fritt fram for å male. Jeg har ikke noe imot et hvitt tak estetisk sett, så lenge man ikke blir "blendet" når man sitter ute. Men det er sikkert et problem som bare eksisterer i hodet :)

Lenke til kommentar

Javisst kan du male den, materialet er det som demper. Ikke overflaten på det :)

Har jobbet noen år med både himlinger og maling så den erfaringen føle jeg er på plass :)

Høres ikke ut som du har jobbet med støyhimlinger og maling, i hvert fall ikke sånn det skal gjøres. Støyhimlingen på bildet er bygget opp av et bæremateraile, den perforerte stålplata som allerede er hvit, samt et absorbent materiale på innsiden. Det absorberende materialet skal ikke males. Malingen vil danne en hard overflate som reflekterer lyden i stedet for å absorbere den. TS: Om du ikke tror meg, finn produsentmerket og ring til importøren og hør hva de mener om overmaling.

Det sagt så er støyhimlingen allerede ganske lys. Det er betongen som er gir mørkheten. Du får spørre borettslaget/styret om du får lov. Det er lov å håpe de sier ja uten forbehold, men jeg tipper de vil at alle leilighetene skal fremstå likt fra utsiden. Dvs. maling av alle betongtak i blokka. Når det er avgjort så leier de sikkert inn malere til å gjøre jobben, på borettslagets regning.

Jeg tror det vil bli merkbart lysere og ikke for intenst med helt hvit. Hvite skyer i bakgrunnen vil uansett være mye lysere enn taket på dagtid siden det er det lyset som reflekteres i bakken og så opp i taket før det kommer inn i stua. Det tapes massevis av lys for hver refleksjon.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Bæringen kan jo helt fint males.

Selve isolasjonsmaterialet KAN og males over om man lar vær å legge malingen slik at den lukker matta.

Edit: ser jo nå at bæringen uansett er hvit fra før av.

Gulvet/dekket er det som stjeler mest lys. Hadde dette vært lyst ville du fått langt mer lys inn. Men det er nok urealistisk å få til?

Endret av Doofen
Lenke til kommentar

Bæringen kan jo helt fint males.

Selve isolasjonsmaterialet KAN og males over om man lar vær å legge malingen slik at den lukker matta.

Edit: ser jo nå at bæringen uansett er hvit fra før av.

Gulvet/dekket er det som stjeler mest lys. Hadde dette vært lyst ville du fått langt mer lys inn. Men det er nok urealistisk å få til?

Gulvflisene ble valgt da de var de mest hardføre jeg fant, og jeg har sett nok eksempler av sprukne utefliser. Å bytte dem blir vel ikke aktuelt i første omgang nei. Men jeg kan i hvert fall male rundt støyhimlingen, og dersom det vil gi noen få prosent mer lysstyrke, er det nok for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...